TerrasXXL Vuur en Rook

Auteur Topic: Japanse entrecote met pak choi  (gelezen 656 keer)

McPeet

• Gemarineerd
  • *
  • *
  • *
  • Peter
Re: Japanse entrecote met pak choi
« Reactie #15 Gepost op: 01 januari 2019, 21:56 »
Ziet er ook erg lekker uit, en sake. ........Tja de ene sake is de andere niet....
Bbqcount 2018: - Steven & Me count:

WGA | Weber Summit 470e | Rösle F50 smoker | Maverick ET-733 | Thermapen

Proud member of Triple-T 2017

Bram

• Pitmaster
  • *
  • *
  • Mager en gezond, maar dik tevreden
Japanse entrecote met pak choi
« Reactie #16 Gepost op: 07 januari 2019, 21:13 »
Dat ziet er een lekker maaltje uit. De marinade lijkt me ook erg lekker. En zo te zien was het niet geheel onverdienstelijk.

Die sake moest je toch warm drinken? Heb het ooit in een restaurant op. Smaakte toen best goed.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2019, 00:07 door Bram »
WGA - OTP 57 - BGE Large - iGrill 2 - Thermapen MK4

Richard2019

• Tondelzoeker
« Reactie #17 Gepost op: 07 januari 2019, 21:26 »
Ziet er goed uit, mooie grillmarks!

Marcus

• Kooltjesharker
  • *
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 07 januari 2019, 23:48 »
Dat ziet er een lekker maaltje uit. De marinade lijkt me ook erg lekker. En zo te zien wat het niet geheel onverdienstelijk.

Die sake moest je toch warm drinken? Heb het ooit in een restaurant op. Smaakte toen best goed.
Aiii dat had ik eerder moeten weten. Wij hebben het gekoeld geprobeerd en ik denk niet dat ik de directie nog eens zo ver krijg om zo'n fles mee te nemen

Ewald

• Beheerder
  • Gemarineerd
  • *
  • *
  • Primomaan
« Reactie #19 Gepost op: 08 januari 2019, 09:55 »
Dat ziet er een lekker maaltje uit. De marinade lijkt me ook erg lekker. En zo te zien wat het niet geheel onverdienstelijk.

Aiii dat had ik eerder moeten weten. Wij hebben het gekoeld geprobeerd en ik denk niet dat ik de directie nog eens zo ver krijg om zo'n fles mee te nemen

In Japan wordt sake koud (reishu 冷酒), op kamertemperatuur (jōon 常温), warm of zelfs heet geserveerd (atsukan 熱燗), afhankelijk van de voorkeur van de drinker, de kwaliteit van de sake en het seizoen.

Het opwarmen van sake kan helpen met het verdoezelen van de smaak van sake van lage kwaliteit. Deze methode werd populair in de Tweede Wereldoorlog, aangezien de meeste sake toen van zeer lage kwaliteit was door het gebrek aan goede ingrediënten

Sake wordt geserveerd in kleine kopjes genaamd ochoko (お猪口). Meestal wordt de sake uit een keramische flacon genaamd tokkuri (徳利) geschonken.

In het algemeen is het best om sake gekoeld rechtopstaand in een koele of donkere kamer te bewaren. Blootstelling aan hitte en rechtstreeks licht zorgt dat de sake bederft. Sake die bij kamertemperatuur wordt bewaard wordt bij voorkeur binnen een paar maanden na aankoop geconsumeerd.

Nadat een fles sake is geopend is het mogelijk om de rest van de sake in een koelkast te bewaren, maar het wordt aangeraden om hem binnen zeven dagen te consumeren. Nadat een fles sake is geopend begint de sake te oxideren en dit bederft de smaak. Sake die lang open heeft gestaan kan men gebruiken bij het koken of marineren van voedsel.

Basiskennis Japanse cuisine, aldus Wiki.

Net als in de China en Korea zul je in Japan niet snel een hele Steak op een bord tegenkomen. In deze landen wordt traditiegetrouw alles in kleine porties, plakjes geserveerd.
Je moet het immers met stokjes eten (of aan stokjes Yakitori) ;)
De Chinese keuken is flink verwesterd vandaar dat vork en mes daar in het westen wel veelvuldig voorkomen.
Primo Oval XL, Weber OT57, WGA, Cast iron stuff, Temp. monitoring Maverick ET732 & ET733, CSG, Fire Ignition by SwissFlame
KCBS Certified BBQ Judge

Der Wahnsinn ist nur eine schmale Brücke.
(Till Lindemann)

Marcus

• Kooltjesharker
  • *
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 08 januari 2019, 10:00 »
 :-O

Dus eigenlijk zeg je dat mijn Japanse gerecht niet zo Japans is door het te grote stuk vlees en ook nog eens begeleid door slechte kwaliteit sake?
Is dat reden voor diskwalificatie??  ;)

Hans

• Gerijpt
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 08 januari 2019, 11:12 »
Gossie Ewald dat heb ik allemaal nooit geweten en zal dus zeer waarschijnlijk de grootste reden zijn voor onze afkeer tegen sake. :-?
Weer wat geleerd, dank voor je info.
Ik kan genieten van een goede BBQ. party :-)

Ewald

• Beheerder
  • Gemarineerd
  • *
  • *
  • Primomaan
« Reactie #22 Gepost op: 08 januari 2019, 11:15 »
:-O

Dus eigenlijk zeg je dat mijn Japanse gerecht niet zo Japans is door het te grote stuk vlees en ook nog eens begeleid door slechte kwaliteit sake?
Is dat reden voor diskwalificatie??  ;)

Je bent democratisch en volgens de regels verkozen tot winnaar van de fotowedstrijd, daar kan het beheer gelukkig geen invloed op uitoefenen ;)
Primo Oval XL, Weber OT57, WGA, Cast iron stuff, Temp. monitoring Maverick ET732 & ET733, CSG, Fire Ignition by SwissFlame
KCBS Certified BBQ Judge

(Till Lindemann)

Marcus

• Kooltjesharker
  • *
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 08 januari 2019, 11:16 »
Het was ook niet serieus bedoeld ;-)
Wel weer wat leuke weetjes opgedaan!

Ewald

• Beheerder
  • Gemarineerd
  • *
  • *
  • Primomaan
« Reactie #24 Gepost op: 08 januari 2019, 11:27 »
Het was ook niet serieus bedoeld ;-)
Wel weer wat leuke weetjes opgedaan!

Dat is ook zo leuk aan de fotowedstrijd vinden wij, je gaat je verdiepen in de opdracht en zo kom je gewoontes van vreemde keukens tegen waar je normaliter nooit aan gedacht zou hebben.
Zo was ik tot voor kort nog in de veronderstelling dat knoflook koud roken voor de smaak was.......
Maar koudgerookte knoflook smaakt niet eens naar rook, ze doen het puur om de houdbaarheid sterk te verlengen (de kiem wordt door de rook gedood zonder de knoflook te garen)
KCBS Certified BBQ Judge

(Till Lindemann)

Marcus

• Kooltjesharker
  • *
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 08 januari 2019, 11:37 »
Oh, wat grappig. Nooit geweten inderdaad.

Bram

• Pitmaster
  • *
  • *
  • Mager en gezond, maar dik tevreden
« Reactie #26 Gepost op: 08 januari 2019, 13:24 »
@Ewald, heb ook na de poost even Google geraadpleegd. Kwam een hoop weetjes tegen over Sake. Heel interessant. Ben ook bang dat de Sake die ik op had niet de beste was die ze in het restaurant hadden. We zaten toen voor het werk in het buitenland. En kregen de Sake toen van het huis.
WGA - OTP 57 - BGE Large - iGrill 2 - Thermapen MK4

Hans

• Gerijpt
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 08 januari 2019, 13:42 »
@ Bram.
Onze kennismaking met sake was ook van 't huis en je zou toch zeggen als je iets wilt slijten start dan niet met een mindere kwaliteit te schenken maar serveer iets lekkers dan is de kans dat je klanten er op terug komen toch veel groter. :-/
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2019, 13:54 door Hans »
Ik kan genieten van een goede BBQ. party :-)

Het BBQ Genootschap

« Reactie #27 Gepost op: 08 januari 2019, 13:42 »