BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Pulled Pork

 

alexvanroij

Vuurmaker
Berichten
57
Goedemorgen,

even een klein verslagje van de Pulled Pork die ik gisteren heb gemaakt, hopelijk goed genoeg voor mijn eerste badge.
Dit stond al langer op mijn to do lijstje, en gisteren is het er dan toch van gekomen. Bij Beefensteak.nl een hele mooie halve Boston butt besteld van ruim 2 kilo.

HQTaz1d.jpg


ik heb er voor gekozen om hem niet te injecteren maar alleen gebruik te maken van een simpele rub, devonden op de site van bbq-helden. Het niet injecteren heeft geen nadelige gevolgen gehad. Het vlees was heerlijk mals en verre van droog.

0vmEePL.jpg


Om 8:30 uur was mijn Genesis 2 keurig op temperatuur, half 9 was uiteindelijk wel erg aan de late kant. volgende keer toch maar op mezelf vertrouwen en op tijd beginnen. Door het vele lezen was ik bang veel te vroeg klaar te zijn, niet dus :).

Ja7A07E.jpg


Varkentje op de Grill, daarna toch wel spannend zo voor de eerste keer. Gaat het lukken, wordt het vlees niet te droog? Van dat soort dingen spoken door je hoofd.

Y9xVGJ1.png


Temepratuur in de grill bleef heel lang stabiel, precies wat je zou verwachten van een gas bbq natuurlijk. Dit werd in de middag toen het buiten wat warmer werd toch nog wel een beetje een uitdaging. Uiteindelijk is alles goed gekomen.

NCqVXDg.png


Een uur en twintig minuten verder. Temperatuur nog steeds redelijk onder controle.

MomIcoz.jpg


Als je dan vervolgens na een paar uurtjes even spiekt, en het ziet er zo uit dan verdwijnen ineens alle twijfels en begin ik spontaan te watertanden. Ik moest op dat moment nog heel veel geduld op brengen om hiervan te mogen smullen.

pHkiQnx.png


Hier begon de temperatuur in de grill wat te stijgen, niets om over in paniek te raken. Maar wel een paar keer de deksel geopend om wat warmte te laten ontsnappen.

Om een uurtje of 4 in de middag knorremans ingepakt in alu folie, de kerntemperatuur was toen 65 graden. Dit had misschien moeten wachten tot de  70 graden bereikt was. Maar de temperatuur steeg zo langzaam en dan komen toch de twijfesl weer.

agbHRv9.jpg


Daarna heeft het nog tot 21:00 uur geduurd voordat de 90 graden bereikt was, ik kon niet wachten om hem uit te pakken.

cPWmnjm.jpg


En dan moet je jezelf dwingen om niet gelijk aan te vallen, en ik kan je verzekeren dat was moeilijk. Uiteindelijk na 45 minuten toch maar begonnen met het uit elkaar trekken, lang genoeg gewacht vond ik zelf.

qJh5Ctj.jpg


dWTOG2W.jpg


Uiteindelijk werd het lange wachten beloond, en hebben we heerlijk gesmuld. Broodje bbq saus en coleslaw. En het mooie is er is nog genoeg over om vanmiddag nog eens te genieten. Al met al een mooie dag geweest met na 12,5 uur een heerlijk resultaat te zien.

Dit ga ik zeker nog eens doen, maar dan wel iets vroeger beginnen ;).

Een fijne zondag allemaal
 
Mooi toch voor de eerste keerde basis is gelegd he


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooie run. En lekkere plaatjes.
Nog iets met rookhout gedaan? In een smoketube oid. En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel gas je nu verbruikt hebt met 12u Low en slow.
Gefeliciteerd met je knor. 
 
Hoi Bram,

Ik heb inderdaad een blokje Hickory direct op de flavorizer bars gelegd, dit wilde echter niet zo goed. Dus komt er nu een smokerbox of smokertube. Ben er nog niet uit welke.

Het gasverbruik viel mij heel erg mee, ik had er een halve fles van 15 kg aangezet. En een volle achter de hand gehouden, maar die heb ik niet gebruikt en er zit nog gas in. Ik schat dat ik een kilo of 5/6 gebruikt heb.
 
Kwam er geen rook vrij? Smoke tubes heb ik zo nu en dan op YouTube gezien. Maar ook dat er rook pakketjes gemaakt werden van dikke alufoli.
Gasverbruik valt dan nog mee. Ik heb op eea manier altijd het id dat gas BBQ veel verbruiken. Maar dat valt nog mee dan
 
Gefeliciteerd met je Knor <:p dat is een mooie PP geworden en een zeer smakelijk broodje :)
 
Dank je Jet, we hebben er vandaag nog eens lekker van gesmuld. En Bram nee geen rook, of ik doe iets verkeerd of dit is niet de ideale manier om te roken. Dus vandaar dat ik ga uitkijken naar wat anders in de vorm van een smokerbox oid. En inderdaad het gasverbruik is te overzien.
 
Alex040 zei:
Dank je Jet, we hebben er vandaag nog eens lekker van gesmuld. En Bram nee geen rook, of ik doe iets verkeerd of dit is niet de ideale manier om te roken. Dus vandaar dat ik ga uitkijken naar wat anders in de vorm van een smokerbox oid. En inderdaad het gasverbruik is te overzien.

Ok. Ik heb een collega van me gewezen op die rook pakketjes. Die van alufoli gemaakt worden. Die was er gelijk enthousiast over. Hij gebruikt dan gewoon snippers. Hij ging een smoketube kopen als het roken op zn gasser werkte.
 
Gefeliciteerd met je knor.


Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Mooi hoor en dat wachten het duurt even maar dan heb je wat lekkers en gefeliciteerd met je sticker.  :)
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!
 
Lekker hoor! Mooie foto's en leuk verslag. Ik gebruik zelf op mijn gas BBQ een rvs buis, die ik ook voor een tientje of zo via internet besteld heb. Die rookt ongeveer 2 tot 2,5 uur. Bij mijn PP heb ik daarnaast rookpakketjes van alu-folie gebruikt. Die werken ook prima!

Hier een foto de rook-buis:
 
Ziet er super goed uit.
ben zelf ook met PP op mijn gasser begonnen. daar had ik goede resultaten met houtsnippers in alu folie.
het folie dubbel vouwen, snippers er strak in pakken en een paar gaatjes bovenin prikken.
vervolgens recht boven het vuur leggen.
om de temperatuur te verlagen had ik een blok hout onder het deksel liggen zodat deze iets open blijft staan.
ondertussen maak ik me niet zo druk meer om wat temperatuur schommelingen, een PP kan wel wat hebben.
zeker toen ik op mijn offset smoker ging werken schommelde de temp regelmatig tussen de 100 en 150 graden.
de smaak werd er niet minder om.

gefeliciteerd met je knorretje!!
 
Dat zijn nog eens nuttige tips, en gaan zeker worden uitgeprobeerd. Dank jullie wel daarvoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan