BasBQ
Beef en Steak

Ribs, best out of two Worlds

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.090
Gisteren sinds tijden weer eens Ribs gemaakt. Mijn meisje vindt ribs normaliter namelijk niet zo bijzonder. maar vorige week vroeg ze of we het toch niet weer eens ribs moesten maken. (geen Low & Slow maar Low & Fast vandaar in dit topic High & Fast, hangt er eigenlijk een beetje tussen)
Bij de Hanos een paar mooie slabs (met ketting) gehaald.
En hier komt het Best out of two Worlds gedeelte.
De Ribs gemarineerd in de Char Siu marinade van Sander Klik Recept en bereid volgens de Easterwood methode van Frits. Klik Bereiding snel
De Char Siu marinade is zo geweldig omdat je binnen de kaders van de ingredienten wat speelruimte hebt om ze helemaal op eigen smaak aan te passen.
In ons geval 2 el light soysauce ipv 1 el., 1 tl. five spice ipv 0,5 tl. en 3 el. bruine suiker ipv. 4 el.
Voor de glaze 1el. Char siu sauce van Lee Kum Kee als extra toegevoegd.
Barbeque aangestoken en naar 130 graden C gebracht, de ribjes op het rooster gelegd en 1 uur en 45 minuten laten garen, daarna de glaze erop gestreken en 40 minuten laten liggen, toen waren ze klaar. Yangzhou fried rice erbij en een augurkje.
Beste ribs ooit, heerlijke smaak en fantastische bite/structuur, komen met wat tegenspraak toch net van het botje af.
Zelfs mijn meisje zei: "Op deze manier wil ik wel vaker ribs eten" en dat wil heel wat zeggen
Leg ze op een bedje van peterselie of sla in een styrofoam box en schotel ze me voor tijdens een wedstrijd en je krijgt gewoon 3x een 9 :D

YXdhXJh.jpg


Wq5c5sf.jpg


GwC1JXF.jpg


60xXku9.jpg


TpEZE08.jpg


OoD4UMa.jpg


2eO4Gbe.jpg


OjWrhPi.jpg


xMMOPF0.jpg


KGt98Bw.jpg


FR9TnYT.jpg


mpi5INk.jpg


mfD6CHX.jpg


1szrP0M.jpg

 
Ik kan alleen maar hetzelfde bedenken: wow die zien er goed uit. Krijg spontaan trek ik ribs

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Dit waren echt super lekkere ribben =P~ helaas net de laatste botten afgekloven :(( maar gelukkig hebben we nog ribben in de vriezer liggen dus volgende week weer maken :D
 
Dat zien er inderdaad erg lekkere ribben uit. Ga ik ook wel eens proberen aangezien ik toch ook wat meer liefhebber van van de high en fast bereiding, enkel moet je wel vette ribben hebben hiervoor vind ik.
 
Brecht zei:
Dat zien er inderdaad erg lekkere ribben uit. Ga ik ook wel eens proberen aangezien ik toch ook wat meer liefhebber van van de high en fast bereiding, enkel moet je wel vette ribben hebben hiervoor vind ik.
High & Fast valt wel mee, 130 graden is niet echt high. ;)
Denk dat de marinade het grootste aandeel heeft in de structuur/tenderness.
Je bent eigenlijk aan het brinen, hierdoor wordt het vlees beschermd tegen uitdrogen.
Heb sowieso altijd al betere resultaten gehad met marineren dan met een droge rub.
 
Ziet er mooi rood uit lekkerrrrr :)
 
Mooi gedaan. Dit weekend ga ik bij m?n ?broer? aanschuiven. Heb hem deze draad doorgestuurd. Heb een donkerbruin vermoeden dat ik ze over niet al te lange tijd ga proeven
 
Ziet er goed uit, ook maar eens proberen !
 
Hoelang heb je ze gemarineerd Ewald? Deze goden ribben  :D
 
Ridevi71 zei:
Hoelang heb je ze gemarineerd Ewald? Deze goden ribben  :D

24 uur Rick, en dankjewel voor het compliment.
Jetje wil nooit meer andere, dat wil wat zeggen want zij is niet zo van de spare ribs, maar deze wil ze heel binnenkort weer eten :D
 
Vandaag geproefd. Echt heel lekker. Dus gaan we thuis ook eens voorzichtig over doen.
 
Bram zei:
Vandaag geproefd. Echt heel lekker. Dus gaan we thuis ook eens voorzichtig over doen.

Ze zijn lekker h? :D ik heb nog nooit spare ribs als "standaard voorraad" in de vriezer gehad maar dat gaat vanaf nu wel gebeuren ;) deze week gaan ze op herhaling :)
 
Die kleur is ook echt prachtig... dit zijn een soort babi pangang ribs geworden. Dat wil ik zeker ook een keertje proberen! Had je er nog rookhout bij gebruikt?
 
Sander72 zei:
Die kleur is ook echt prachtig... dit zijn een soort babi pamgamg ribs geworden. Dat wil ik zeker ook een keertje proberen! Had je er nog rookhout bij gebruikt?

Sander, de marinade en dus ook het kleurtje zijn nagenoeg identiek aan jouw Char Siu.
Alleen heb ik het zoetje (suiker) iets verminderd en het zoutje (sojasaus) iets verhoogd en aan de glaze een eetlepel Char Siu Sauce van Lee Kum Kee (heeft honing als basis met een kruidig zoutje op de achtergrond) toegevoegd en iets meer 5 spice.
De ribben zijn dan nog steeds zoet maar de balans tussen zoet en zout vind ik zo erg prettig, maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk.
Ik heb tijdens de bereiding geen rookhout gebruikt
 
Deze ga ik zeker zo proberen te maken!
 
Ewald zei:
Ridevi71 zei:
Hoelang heb je ze gemarineerd Ewald? Deze goden ribben  :D

24 uur Rick, en dankjewel voor het compliment.
Jetje wil nooit meer andere, dat wil wat zeggen want zij is niet zo van de spare ribs, maar deze wil ze heel binnenkort weer eten :D

Thnx. Nu nog ff tijd reserveren voor deze variant  : :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan