BasBQ
Beef en Steak

Wie doet er mee met Bacon Day?

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
E?n september is het zover, World Bacon Day en wij vinden het leuk om daar als forum aan mee te doen, gewoon voor de lol met z'n allen bacon maken.

Binnenkort zal ik ik mijn bacon recept hier plaatsen, maar je kunt natuurlijk ook een variant maken.

Heb je geen Pink Salt of Colorozo Zout, dan zorgen wij dat je dat krijgt, stuur hiervoor een priv? berichtje met je adres aan Leo, hij co?rdineert de verspreiding daarvan. Enige voorwaarde die we daar aan stellen is dat je op World Bacon Day hier op het forum een verslagje van je baconsessie plaatst. Met natuurlijk foto's.

Wat heb je verder nodig? Buikspek, dit kun je kopen bij de Makro, ze hebben het daar met zwoerd. Maar je kunt het ook bij de slager bestellen, het zijn gewoon speklapjes, maar dan aan ??n stuk ;)

Hou er rekening mee dat je bacon een week in het zout moet liggen, elke dag even draaien en dan nog een dagje moet drogen als het daar uit komt. We beginnen dus op vrijdag 24 augustus met het vlees in de "cure" te zetten!

Wil je meedoen, laat het dan ook hier even weten, leuk om te zien we dat allemaal zijn! Ik hou de lijst in dit eerste berichtje bij.


Deelnemers:
noskos
Henny
Jeroen78
Mac
Leo
Frits
Dick3G
RoBBQ
Eddeped
Wim
Abraham
David
Boldeagle
EHH
Mike vR
 
En aangepast, dank je!
 
Ja, ook hier is het de bedoeling om aan WBD mee te doen. (Buikspek heb ik reeds in de vriezert)

Maakt het nog uit, als ik het buikspek 1 of 2 dagen eerder voorbereid ?
(ik zit van 23 t/m 26 augustus in Maastricht voor mijn werk  :(, kan ook al niet naar het EK in Belgi?  :( :( )


Mac
 
ik doe uiteraard ook mee  :)
 
Ik in principe ook. 
 
Het idee was om ook mee te gaan doen, maar zoals de planning er nu uit ziet, ben ik niet in het land. :(
Kan de bacon ook langer in de cure, zodat ik eventueel wel kan beginnen, en mocht mijn planning wijzigen. En wel in het land zijn kan ik meteen van start.?
 
Iets langer in de cure kan wel, maar dan wordt je bacon wat zouter. Je kan dat opvangen door de dag dat hij uit de cure komt en je hem afspoelt, je bacon een uurtje in water te weken en zo nu en dan dat water te verversen,
 
Ik heb het zelfde dilemma als RoBBQ, maar als het enigszins mogelijk is doe ik ook mee!
 
Moet dit gerecht op een smoker of kan het ook op een OTP 57?
 
OTP57 is geen enkel probleem.

Een smoker is alleen wat makelijker.
 
Ik kom pas de 27e terug van vakantie, is er een manier op dat zout proces te versnellen? Ik zou het wel leuk vinden om mee te doen...
 
Als je het spek gepekeld, afgespoeld en gedroogd hebt, kun je het dan invriezen totdat je gaat roken? Als dat kan kun je alle voorbereidingen al doen en als je dan een paar uurtjes tijd hebt kun je de bacon afmaken.
 
Iets langer in de cure kan wel, maar dan wordt je bacon wat zouter. Je kan dat opvangen door de dag dat hij uit de cure komt en je hem afspoelt, je bacon een uurtje in water te weken en zo nu en dan dat water te verversen

Moet dat ook, als de bacon 2 dagen langer in de cure staat ?
Of is het een optie om minder Colorozo-zout te gebruiken ?

Mac
 
Zo maar ff een hersenspinsel.

Is het misschien een (leuk) id, om hier een Icon aan te verbinden, om te verdienen ? (al? tokkie, knor, koetje)
Ik zou het zowieso leuk vinden, als er meer Icon's te verdienen zouden zijn  :)

Het is maar een id.

Mac
 
Mac zei:
Zo maar ff een hersenspinsel.

Is het misschien een (leuk) id, om hier een Icon aan te verbinden, om te verdienen ? (al? tokkie, knor, koetje)
Ik zou het zowieso leuk vinden, als er meer Icon's te verdienen zouden zijn  :)

Het is maar een id.

Mac

Goed idee ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan