BasBQ
Beef en Steak

Bacon Whiskey (Whisky) appeltaart met Pecan noten op m'n Webertje.

 
 
 

Hans

BBQ Junkie
Berichten
5.554
Hallo mede bbq liefhebbers.

Nieuwsgierig geworden door de berichten over het bakken van een appeltaart op de Q moest ik dat toch ook maar eens proberen.
Het recept gebruikt van Piere_b  (waarvoor dank) waar ik enige wijzigingen in heb aangebracht.
De Jack Daniels whiskey v.v. door ons huismerk Famous Grouse whisky (sorry Jack D genieters).
De temperatuur verhoogd naar 180 gr. C
Voordat de vulling op de bodem ging wat Bastognes verkruimeld tegen het vocht uit de vulling.
En de hoeveelheden pecannoten en rozijnen zijn wat aan de ruime kant (wel lekker wat over voor in ons toetje).
Het bakmeel 500 gr was erg krap waardoor er eigenlijk niet genoeg was voor een mooi raamwerk op de taart.

En dan de bbq.
M'n o.t.g. 47 Weber is natuurlijk geen bakoven dus wat veranderingen aangebracht.
Een plantenbak schaal (uit de tuin gepikt) voor het indirecte gebeuren ingepakt in de aluminium folie.
Wat extra bakstenen ingepakt voor een mooie constante temperatuur.
Een steuntje gemaakt voor de probe pen.

Toen het grote gebeuren, bbq opgestookt naar 180 gr. C en bakken maar.

De foto's.

qUv6o5Ol.jpg


cHcHbrrl.jpg


kaCrnucl.jpg


kppLGF0l.jpg


n0T4jkol.jpg


6OUtXkHl.jpg


n2sSh8Rl.jpg


TlGMH0el.jpg


ZYcZkxBl.jpg


O5QBJTwl.jpg


AZvLfTel.jpg


Hij was heerlijk vonden wij en ook van de mede huisgenoten niets dan lof. (nadat hun verbazing overwonnen was,
taart van de Q  :-/ ).

En nog wat briketten over voor de volgende want die gaat er zeker komen :)

hYsTpI4l.jpg


Leuk dat jullie meekeken.

Grts,

Hans.


 
Leuk gedaan hoor. Is het echt nodig om je hele Q in alu te verpakken? Eerder ook appeltaart gemaakt (57cm kogel Weber) en ging prima.
Grz.
 
Deze ga ik onthouden, dit ziet er verdraait goed uit
 
Lekker hoor!
 
Marcozld zei:
Leuk gedaan hoor. Is het echt nodig om je hele Q in alu te verpakken? Eerder ook appeltaart gemaakt (57cm kogel Weber) en ging prima.
Grz.

Hoi Marco.

Wellicht is het niet zozeer noodzaak om m'n Q in te pakken met stenen in folie maar bij de meeste gerechten die ik op de Q maak ga ik uit van een zo constant mogelijke temperatuur.
Daarmee doel ik op de langere sessies zoals P.P. en brisket en ook wel ribben 3-2-1 waarbij de temperatuur toch redelijk constant moet blijven.
Nu was het voor mij de eerste keer dat ik een taart ging bakken en  bedacht me daarbij dat als de taart op lage Keuken /kamertemperatuur in de opgewarmde Q kwam de temperatuur wellicht dus te veel zou inklappen in de beperkte ruimte van m'n OTG 47.
Vandaar de stenen, en inpakken daarvan doe ik gewoon tegen het (besmet) raken met andere geuren omdat ik het ook met vis e.d. gebruik en een appeltaartsmaak naar makreel of zo, ik denk niet dat dat er in gaat bij ons.
Kort om nodig, ik weet het niet maar het geeft mij wat zekerheid betreffende de temperatuur.

Grts,    Hans.
 
Hans, ziet er zeer smakelijk uit.
Lekker aan het improviseren geweest, je hebt zo te zien een hoop plezier er aan beleefd met een zeer mooi resultaat.
En hoe je het hebt gedaan met allerlei aluminiumfolie kadootjes maakt helemaal geen barst uit het eindresultaat is wat geldt en dat is zeer geslaagd zo te zien, Yummie
 
Dank je wel Ewald.

I.d.d. een hele leuke dag mee beleefd en het leuke van het verhaal is dat als je het verhaal verteld niemand je geloofd, reacties als van "een taart op je bbq, die is maf dat gaat toch niet".
Gelukkig hebben we dan de foto's nog.  :D

Grts,    Hans.
 
Goed gedaan Hans, lekker hoor, mooi projectje!
 
Dank, veel pret aan beleefd.
 
Geweldig!!!
Dit geeft wel de nodige inspiratie.. :)

Mooi resultaat en een leuk topic.
Top
 
Dank je wel, 't was leuk om te doen. :)
 
Dank je wel Ceriel, was idd heel smaakvol. :)
 
Dank je wel Ben, 't is ook weer eens iets anders dan al die heerlijke stukken vlees. :D
 
Ziet er verschrikkelijk goed uit zeg! Binnenkort ook maar eens proberen denk ik!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dank je wel Evert, niet te lang over denken gewoon een keer doen :D
 
Leuk gedaan en appeltaart lust ik wel en het is inderdaad Leuko dat op de Q te maken  :)
 
Het was idd heel leuk om te doen.
Als ze eerder tegen mij gezegd hadden dat ik wel eens een taart op de Q zou gaan bakken had ik daar smakelijk om gelachen, ik ging er altijd van uit dat je een bbq gebruikte om vlees en vis te grillen maar zo zie je maar weer het kan echt.
Zo komen er op het forum steeds weer verrassende gerechten voorbij die ik op dan op m,n todo lijstje zet (wordt ook steeds maar langer)
Maar omdat ik de appeltaart zo apart vond kreeg hij voorrang. :)

Grts,    Hans.
 
Terug
Bovenaan Onderaan