BasBQ
Beef en Steak

Rood en sappige entrecote

 
 
 

marcus

Kooltjesharker
Berichten
142
Lekker! Wat wij net hebben gegeten kan ik niet anders omschrijven.

Een bezoekje aan Beef en Steak heeft mij een kilo Uruguyaanse grain fed entrecote rijker gemaakt.
Normaal zou ik dit met slechts peper en zout klaarmaken maar gezien het thema van de fotowedstrijd deze maand proberen we eens wat anders.

DSC06928_zpsj5jeorqc.jpg


Mijn vrouw is geen grote eter dus doorgaans eet ik 80% tegenover haar 20%.
Om die reden hebben we besloten (ja ik weet dat het een doodzonde is) om hem verspreid over twee avonden te bereiden en te eten.

Onder de streep dus 500 gram entrecote op het rooster. Eerst hebben we een sapje gemaakt van runderbouillon, rode wijn, rode ui, zout en peper.

DSC06931_zpsfikbdvyf.jpg


Hier hebben we de entrecote mee geinjecteerd.

DSC06935_zpsa4vv6civ.jpg


Vervolgens heb ik hem ingesmeerd met peper en zout waarna hij indirect op het rooster is gegaan in een omgevingstemperatuur van 105 graden.

DSC06938_zps4bqntgpb.jpg


Ondertussen heb ik een knoflookboter gemaakt met roomboter, een paar tenen knoflook, gerookte rode paprikapoeder, bieslook en peterselie.

DSC06942_zpslgverdkx.jpg


Bij 38 graden heb ik de entrecote omgedraaid zodat beide zijden evenveel hitte genieten.
Toen de de thermometer 51 aangaf heb ik het stuk te rusten gelegd in zilverfolie met een beetje van de knoflookboter eroverheen.

Het vlees is ingepakt doorgegaard tot 54 graden en daarna is hebben we er heerlijk plakken van gesneden.
Erbij een stokbrood en een simpele krulsalade met rode cherrytomaten, parmezaanse kaas, pijnboompitten, croutons en honingmosterd dressing.

Het resultaat is een heerlijk sappig stukje rode entrecote. En het mooiste is dat ik uit kan zien naar een herhaling op zondag.

DSC06956_zpsij1jahne.jpg
 
Lijkt me heerlijk!
 
Ik zou het leuk vinden als je mij even je adres doorgeeft via PB, dan weet ik ook wat ik eet zondag... :p
 
Ziet er fantastisch uit!

Ga je zondag nog wat anders proberen met het andere stuk?
 
Met een halve kilo is de ruimte om uit te nodigen beperkt helaas, maar het duurt niet lang voor de whole packer er op gaat!  ;)

Dank voor de reacties.
 
Kobus81 zei:
Ziet er fantastisch uit!

Ga je zondag nog wat anders proberen met het andere stuk?

Jazeker! Maar wat weet ik nog niet. Misschien eens experimenteren met wat rub ideeen. Het hangt vaak ook nog wel een beetje samen met de dag, het weer etc. Dan trekken we de kast open en wie weet wat er uit komt. B-)
 
dit ziet er goed uit, ik zou het andere stuk niet pekelen zodat je goed het verschil kan proeven.
Je hebt een  Uruguyaanse grain fed entrecote, dat heeft van zichzelf al zoveel smaak. Wat ik persoonlijk zou doen is hetzelfde bereiden maar dan zonder je pekel en de vetlaag even als eerste direct dichtschroeien, daarna indirect door garen tot dezelfde kern en op dezelfde methode als eerst.
Ga dit volgen, leuk!!
 
Heerlijk zeg. Zondag zal wel weer een feestdag worden :)
 
Schitterende sappige foto en mooie aankleding, je hebt je best gedaan Marcus, mooi!
 
Ziet er heerlijk uit...top

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

 
BensBQ zei:
dit ziet er goed uit, ik zou het andere stuk niet pekelen zodat je goed het verschil kan proeven.
Je hebt een  Uruguyaanse grain fed entrecote, dat heeft van zichzelf al zoveel smaak. Wat ik persoonlijk zou doen is hetzelfde bereiden maar dan zonder je pekel en de vetlaag even als eerste direct dichtschroeien, daarna indirect door garen tot dezelfde kern en op dezelfde methode als eerst.
Ga dit volgen, leuk!!

Je hebt helemaal gelijk! Normaal gesproken hou ik het ook lekker simpel maar als je zo lekker creatief bezig bent is het lastig om dat weer los te laten. Gisteren is het allemaal uitgelopen en stond ik ergens anders burgers te maken. Vanavond is de andere helft op het rooster gegaan en toen zijn we snel naar school gegaan voor een oudergesprek. We waren net op tijd terug, de thermometer stond op 50. Hierdoor niet echt de ruimte gehad voor het schroeien maar net op tijd om hem lekker in rust te trekken en door te laten garen. De vrouw heeft er nog een gorgonzolasaus bij gemaakt maar dat was niet nodig. Kaal is dit al een fantastisch stuk vlees!

DSC06965_zpshbr8rzua.jpg


Binnenkort eens de entrecote around the world van Beef & Steak: Aberdeen Angus Entrecote - Rubia Gallega Entrecote - Hollandse Dry aged Entrecote - Hollandse Kalfsvlees Entrecote. Een lekker proefplankje maken  :D
 
Lekker hoor !
 
wat een prachtig stuk vlees, zit te kwijlen achter de pc
 
Terug
Bovenaan Onderaan