BasBQ
Beef en Steak

Ervaringen, upgrades en mogelijkheden Fornetto Razzo en andere Bulletsmokers

fernjef

Tondelzoeker
Berichten
10
Zo, dat is een flinke titel voor een nieuw draadje.
Ik heb me pas zeer onlangs aangemeld op dit forum omdat ik vandaag mijn Fornetto Razzo 22" binnen ga krijgen.

Ik ben heel erg benieuwd naar de ervaringen, het opstarten, de briketten/ hout/ houtskool, eventuele modificaties en all informatie om het maximale uit deze bulletsmoker te halen.

Laten we beginnen met de vraag of er mensen zijn die de Fornetto Razzo bezitten?

Weet ??n van jullie hoe ik deze smoker het beste kan opstarten? (extra isoleren?, schoonbranden, seasoning, etc.)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jeffrey
 
Ik heb er een sinds 2 weken.  De spare ribs smaakten prima! :)

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

 
Ik heb zelf geen Fornetto, maar denk dat deze niet veel verschilt van een WSM.
De kolen branden het mooist als je ze ontsteekt volgens de minion-methode
Inbranden/seasonen is niet nodig, eventuele luchtlekken worden bij normaal gebruik vanzelf minder
 
Helaas mijn Fornetto Razzo nog niet mogen ontvangen...  :(
Ik wordt vandaag ingelicht hoe dat kan. Op zich niet zo'n probleem want ik krijg vandaag ook pas mijn Ecobrasa briketten binnen en ik zal hem waarschijnlijk eerst nog helemaal in elkaar moeten zetten. Leuk om te lezen dat jij er ook ??n hebt Martien! Ik ben wel benieuwd of deze bulletsmoker een populaire bbq is (of gaat worden) en of de kwaliteit is wat ik er van hoop. Of zullen de meesten toch zweren bij een merk als Weber als het om zo'n ketel gaat?

@ Ceriel: Bedankt voor je snelle reactie. Ik zit te twijfelen of ik de boutgaatjes en kieren ga voorzien van een hitte bestendig ovenpakking zodat ik wat meer warmte in de ketel houd. Is het niet zo dat het verstandig is om de bbq eerst een paar keer droog te stoken zodat alle "technische seasoning" (montagevet, verfdamp, etc.) verbrand?
 
4a62369717319bae564c7056246bfcc4.jpg


Zag de 18 inch versie bij de Intratuin.
Super degelijk en zwaar uitgevoerd, goed sluitend en ook nog eens rubbers bij de deurtjes.
Lastig leek het me wel om de tweede laag te verwijderen.
Vleeshaken in de deksel zag er ook prima uit.
Lekker inbranden met een beenhammetje, zit echt geen rotzooi in.
 
Wat is hij mooi h?! Ik heb hem alleen in het zwart besteld en 22". Ook omdat ik hem zag staan bij de Intratuin. Kreeg zojuist te horen dat hij pas morgen geleverd wordt omdat er wat mis was gegaan bij de transporteur. Wat kan wachten vervelend zijn!  X(

Als eerste een beenhammetje is misschien wel een goed idee. Eens kijken of ik die Minion methode onder contiole kan houden. Ik hoop dat de thermometer een beetje correct is. Als het goed is krijg ik voor papadag de Maverich 733 thermometer maar dat duurt nog even....
 
Vanmiddag ga ik deze Fornetto in elkaar zetten (als ze hem vandaag dan eindelijk w?l leveren.
Nu ben ik van plan om de boutgaten en kiertjes te voorzien van een ovenkit (tot 1250 graden) om ervoor te zorgen dat ik daar geen warmte verlies.
Is dit een vaker uitgevoerde methode? Is dit slim of is dit juist oerstom?
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Groet,

Jeffrey
 
Dat er n rooster inzit voor de briketten ipv een pan vind ik wel jammer. Het schoonmaken wordt dan iets lastiger.  Ik wil nog iets verzinnen om dat aan te passen..

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

 
Zou hem eerst eens proberen voordat je alles dicht gaat kitten.
 
Bedankt voor jullie mening. Heb hem vandaag in elkaar gezet zonder kit. Ik moet zeggen dat hij er erg solide uit ziet. Wel is de bovenste ring ten opzichte van de deksel een klein beetje ovaal. Als ik hem met de klemringen vast zet, trek ik de kier wel dicht. Maar in ontspannen toestand zit er een kier in. Ik verwacht echter dat deze kier verdwijnt als de bbq een paar keer gebrand heeft. Morgen even een mooi recept zoeken en dan begint mijn reis...  😁
 
Ik heb een aantal foto's klaar staan op mijn telefoon.  Ik weet alleen. Met hoe ik ze kan toevoegen aan dit draadje.
 
fernjef zei:
Ik heb een aantal foto's klaar staan op mijn telefoon.  Ik weet alleen. Met hoe ik ze kan toevoegen aan dit draadje.


Kijk eens in de index onder Huishoudelijk.
 
MartienV zei:
Dat er n rooster inzit voor de briketten ipv een pan vind ik wel jammer. Het schoonmaken wordt dan iets lastiger.  Ik wil nog iets verzinnen om dat aan te passen..

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Je kan de kolen direct in de bodem van de fornetto leggen, zoals in de manual staat. Je kan ook als spare-part een extra waterman bestellen en deze gebruiken als kolenpan. Hij zal dan alleen iets minder snel reageren op je air-vents.
 
fernjef zei:
Ik heb een aantal foto's klaar staan op mijn telefoon.  Ik weet alleen. Met hoe ik ze kan toevoegen aan dit draadje.
Tapatalk werk het makkelijkste met je gsm
 
Ben net bezig geweest met photobucket. Kijken of ik het goed gedaan heb: 

<iframe width="480" height="360" src="http://s1146.photobucket.com/user/Fernjef/embed/slideshow/"></iframe> 
 
Mooi ding!
 
Ik zal mijn ervaringen zeker delen. Hij heeft helaas nog niet aangestaan omdat ik daar nog geen tijd voor heb weten te vinden. Ik houd jullie op de hoogte en hoop ook van anderen met een Fornetto Razzo te horen wat hun ervaringen zijn.

Groet,

Jeffrey
 
Terug
Bovenaan Onderaan