Kamado Express Vuur en Rook

Auteur Topic: Welke looflighter?  (gelezen 6849 keer)

SteenErts

• Vuurmaker
  • *
  • Life is too short to drink bad wines
Re: Welke looflighter?
« Reactie #45 Gepost op: 12 maart 2019, 17:57 »
Looflighter en zijn vervanger van de goedkopere is nu weer kapot, draadbreuk en poef! daar zat ik in het donker; maar zonder echt niet!
Als het au roept, dan is het nog niet gaar...

Hans

• Gerijpt
  • *
« Reactie #46 Gepost op: 12 maart 2019, 19:52 »
Looflighter en zijn vervanger van de goedkopere is nu weer kapot, draadbreuk en poef! daar zat ik in het donker; maar zonder echt niet!

Draadbreuk van de gloeispiraal? :-/
Ik kan genieten van een goede BBQ. party :-)

Bobvt78

• Kooltjesharker
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 14 maart 2019, 10:26 »
Eigenlijk werk ik al jaren met een weber brikettenstarter en bruine aanmaakblokjes. Ergens ligt natuurlijk het breekpunt naar een looflighter, maar dat is nog best wel ver; Ik "verstook" per jaar zo'n 20 a 30 pakjes aanmaakblokjes denk ik, dus wel een meerjarenplan. Mocht de starter het ooit begeven, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Maar, gemak telt hier ook mee; Ik heb zo'n looflighter vaak in actie gezien op YT filmpjes, maar krijg altijd een beetje het idee dat-ie een deel van de kolen aansteekt en je daarna nog best even moet wachten voordat alles goed brand. Ter illustratie: Ik werk met een weber OTP en WSM, ik kan me voorstellen dat het bij een keramische BBQ beter gaat, omdat daar over het algemeen minder kolen nodig zijn. En het is ook een beste stroomvreter volgens mij?

Hoor graag nog wat (meer) ervaringen.
Weber OT-P 57 // WGA // WSM-Q 37 // Home Made Kitchen & BBQ-Cave // Grill raiser // Rotisserie // Cast-Iron; Dutch Oven, Skillet, Sandwich grill // Home-welded fireplace to keep me warm

Stijn

• Vuurmaker
  • *
« Reactie #48 Gepost op: 14 maart 2019, 11:20 »
Eigenlijk werk ik al jaren met een weber brikettenstarter en bruine aanmaakblokjes. Ergens ligt natuurlijk het breekpunt naar een looflighter, maar dat is nog best wel ver; Ik "verstook" per jaar zo'n 20 a 30 pakjes aanmaakblokjes denk ik, dus wel een meerjarenplan. Mocht de starter het ooit begeven, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Maar, gemak telt hier ook mee; Ik heb zo'n looflighter vaak in actie gezien op YT filmpjes, maar krijg altijd een beetje het idee dat-ie een deel van de kolen aansteekt en je daarna nog best even moet wachten voordat alles goed brand. Ter illustratie: Ik werk met een weber OTP en WSM, ik kan me voorstellen dat het bij een keramische BBQ beter gaat, omdat daar over het algemeen minder kolen nodig zijn. En het is ook een beste stroomvreter volgens mij?

Hoor graag nog wat (meer) ervaringen.

Met de looftlighter steek je zoveel kolen aan als je wil.

Als ik het ei sneller op temp wil hebben steek ik redelijk veel kolen aan op de bodem, laagje kolen er boven en dan nog even van een afstand erop blazen.

Stroomvreter, als je 10 min bezig bent is het echt wel lang en heb je veel kolen aan.
De looftlighter is 1800W (=1.8kWh) dus 10 min (=0.1666h) betekent 0.3kWh (1.8kW*0.16666h) => aan Belgische elektriciteitsprijzen 0.0075€ (0.25€/kWh * 0.3kWh)
Dus minder als 1 eurocent verbruik per keer.

Veelverbruiker kan je het dus moeilijk noemen  ;)

Persoonlijk vind ik het veel makkelijker werken als een starter of wokkels.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2019, 11:23 door Stijn »

noskos

• Beheerder
  • Forum Meubilair
  • *
  • *
  • *
  • Westland
    • BBQ-NL
« Reactie #49 Gepost op: 14 maart 2019, 11:35 »
Ik zou een looftlighter alleen aanbevelen voor een kamado of open haard. De Webertjes gaan makkelijker aan met een brikettenstarter.
BBQblog: BBQ-NL.com      Foodblog: Foodaholics   

Bastard Urban 2019 L, BGE L, OTG & MTP 57cm, Original 47 cm rood, WSM 47cm, WGA, Summit Charcoal, Vault Smoker, Traeger Ironwood

Lid van het  Sea Side Smokers BBQ Team

SilverFox

• Gerijpt
  • *
  • *
« Reactie #50 Gepost op: 14 maart 2019, 19:09 »
Een looftlighter zou ik niet halen omdat het aanmaakblokjes bespaard, maar puur voor het gemak.

(En moet eerlijk zeggen dat toen m'n ei afgelopen najaar dicht gevroren zat, het toch erg handig was hem in de opening aan de onderkant van de kamado te hangen. Aanmaakblokje ging steeds uit.... )
Weber Genesis S-330, Big Green Egg Large, Weber Go Anywhere, DigiQ DX2, Thermapen MK4

Hari-Bo

• Stoker
  • Kokenmetvuur.nl
    • kokenmetvuur.nl
« Reactie #51 Gepost op: 14 maart 2019, 22:28 »
Een looftlighter zou ik niet halen omdat het aanmaakblokjes bespaard, maar puur voor het gemak.

(En moet eerlijk zeggen dat toen m'n ei afgelopen najaar dicht gevroren zat, het toch erg handig was hem in de opening aan de onderkant van de kamado te hangen. Aanmaakblokje ging steeds uit.... )

Afhankelijk hoeveel je deze gebruikt, ik steek mijn barbecues gemiddeld 3-4 keer in de week aan en dat zou aardig wat aanmaakblokjes op jaarbasis zijn. Drie jaar geleden een Looftlighter gekocht en sindsdien geen aanmaakblokjes meer gebruikt. En in de wintermaanden gebruik ik deze ook voor de houtkachel.
2x Caliber Pro Kamado, 2x WSM 47, Cobb Premier, BGE Large, BGE Minimax, Oklahoma Country Smoker 13 inch, Traeger Pro Series 22, Broil King Keg 5000.

Neem eens een kijkje op mijn barbecue blog!  Kokenmetvuur.nl

Bobvt78

• Kooltjesharker
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 15 maart 2019, 15:05 »
Ik zou een looftlighter alleen aanbevelen voor een kamado of open haard. De Webertjes gaan makkelijker aan met een brikettenstarter.

Dat idee had ik dus ook al een beetje. Dan laten we het voorlopig nog even zo. Eerst maar sparen voor een kamado ;)
Weber OT-P 57 // WGA // WSM-Q 37 // Home Made Kitchen & BBQ-Cave // Grill raiser // Rotisserie // Cast-Iron; Dutch Oven, Skillet, Sandwich grill // Home-welded fireplace to keep me warm

Stijn

• Vuurmaker
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 15 maart 2019, 15:41 »

Afhankelijk hoeveel je deze gebruikt, ik steek mijn barbecues gemiddeld 3-4 keer in de week aan en dat zou aardig wat aanmaakblokjes op jaarbasis zijn. Drie jaar geleden een Looftlighter gekocht en sindsdien geen aanmaakblokjes meer gebruikt. En in de wintermaanden gebruik ik deze ook voor de houtkachel.

en de looftlight kan ook niet "op" zijn, die blokjes wel :)

RicooCardoo

• Sprokkelaar
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 16 maart 2019, 10:01 »

en de looftlight kan ook niet "op" zijn, die blokjes wel :)
Altijd zorgen dat je genoeg hebt, je looftlighter kan stuk gaan. Je blokje nie hahamaar zo kan je bezig blijven

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Het BBQ Genootschap

« Reactie #54 Gepost op: 16 maart 2019, 10:01 »