BasBQ
Beef en Steak

We smelten de kazen

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.093
Nu zijn wij hier thuis gek op gesmolten Camembert van de BBQ, wij zijn erachter gekomen dat niet elke Camembert hiervoor geschikt is
De laatste tijd hadden we te maken met Camemberts die niet goed wilden smelten, dachten eerst dat het aan ons lag (bereidingswijze)
BBQ 180-200 graden Celsius en dan de Camembert er 30 minuten op.
Maar eens een andere Camembert geprobeerd en deze gaat heel goed, al meerdere keren een perfect resultaat.
Niet geschikt is Camembert van President, deze wordt niet mooi vloeibaar, het huismerk van Jumbo witte verpakking met zwart opschrift is ook niet geschikt.
Het oude huismerk van Jumbo, rood witte verpakking was dat wel.
Hoe het komt dat de ene Camembert wel goed smelt en de andere niet zou ik niet weten misschien dat iemand hier op het forum daar uitspraak over kan doen.

De Camembert op de foto is van Le Rustique en die smelt perfect.

mini-20170205_123514%20002_zpspedrluht.jpg
 
Je zou eens kunnen kijken of de camembert van rauwe melk is of niet. Misschien dat daar het verschil in zit?

Hmm, ik heb al even zelf gekeken. Maar president en rustique zijn beiden gepasturiseerd. Dus daar lijkt het ook niet in te zitten...
 
Dominique zei:
Je zou eens kunnen kijken of de camembert van rauwe melk is of niet. Misschien dat daar het verschil in zit?

Hmm, ik heb al even zelf gekeken. Maar president en rustique zijn beiden gepasturiseerd. Dus daar lijkt het ook niet in te zitten...

Ik zat zelf te denken aan het toevoegen van bepaalde additieven die het smelten tegen gaan.
Een Camembert uit die uit gaat lopen als hij een uurtje uit de koelkast ligt, dat wil toch niemand :blush: ;)
 
Mischien een te jonge kaas ? de kazen welke in winkel liggen zijn vaak wat te jong De houdbaarheid datum zit dit een beetje in de weg, want eigenlijk moeten ze wat meer rijpen dan de datum aangeeft.
 
Ewald zei:
Dominique zei:
Je zou eens kunnen kijken of de camembert van rauwe melk is of niet. Misschien dat daar het verschil in zit?

Hmm, ik heb al even zelf gekeken. Maar president en rustique zijn beiden gepasturiseerd. Dus daar lijkt het ook niet in te zitten...

Ik zat zelf te denken aan het toevoegen van bepaalde additieven die het smelten tegen gaan.
Een Camembert uit die uit gaat lopen als hij een uurtje uit de koelkast ligt, dat wil toch niemand :blush: ;)

Nee, getsie, stel je voor.... ( wij aten vroeger camembert die bijna naar amoniak rook, en idd uit de koelkast kwam druipen, lekker heerlijk hoor! Nu zeggen we dat dat "niet goed" is ) .
Maar idd, wat jij zegt zo kunnen zijn.
 
Boldeagle zei:
Mischien een te jonge kaas ? de kazen welke in winkel liggen zijn vaak wat te jong De houdbaarheid datum zit dit een beetje in de weg, want eigenlijk moeten ze wat meer rijpen dan de datum aangeeft.

Daar hebben wij ook aan zitten denken, maar een hele jonge Le Rustique deed hetzelfde als een rijpere....smelten.
Dus dat is het niet.
Waar je misschien wel een punt hebt is het voor rijpingsproces in de "fabriek" en dan komt het te jong wel weer om de hoek kijken.
Maar een president tegen de datum aan, die moet dan toch wel rijp zijn, smolt bij ons ook niet goed en blijft klonterig
 
Maakt het kwaliteitsverschil (prijs is denk ik een slechte graadmeter) nog uit?
Ik heb zomaar het idee dat sommige kazen meer in een fabriek in elkaar worden geknutseld dan het het nog met een natuurlijk proces te maken heeft.
 
Bonnie f zei:
Maakt het kwaliteitsverschil (prijs is denk ik een slechte graadmeter) nog uit?
Ik heb zomaar het idee dat sommige kazen meer in een fabriek in elkaar worden geknutseld dan het het nog met een natuurlijk proces te maken heeft.

Zou zo maar kunnen, klinkt heel plausibel
 
Hier, dit had ik nou best een paar weken eerder willen weten :)

Le Rustique voortaan dus...want de huismerkcamembert van de AH doet het ook niet goed. Levert vlokkerige meuk. Ik verwacht inderdaad door een of ander vaag bindmiddel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan