BasBQ
Beef en Steak

2e Kerstdag 2016 - gamba - bcc (voor stickertje) - appel

 

Stennis

Kooltjesharker
Berichten
127
Goede avond allemaal.
zoals te zien hier op het forum heeft iedereen heerlijke kerst diners gemaakt.
ook hier is 2e kerstdag de Q aangegaan!

Dit keer, Voor, Hoofd en Na op de Q.
Even in het kort:
-Vooraf: Gambas
-Hoofd: BCC
-Na: Gevulde appel

Ik wilde voor de BCC weer gebruikt maken van mijn smokenator.
en wilde alles goed plannen kwa tijd. Smokernator aangestoken en op temp laten komen.
omdat ik tussendoor niet de smokenator wilde installeren heb ik de gambas direct boven de
smokenator klaargemaakt. ong 6 ? 7 minuten totaal, toen gelijk de kip erop, +/- 1 uur. na de kip gelijk de appel erop
ook +/- 1 uur. begon met aansteken om 16:30 (dit ook omdat de kleine mee at en lekker op tijd naar bed gaat) en om
17:00 gamba's klaar
18:00 kip klaar
19:00 appel klaar

Vooraf: GAMBA'S
-2 theelepels paprikapoeder
-3 teentjes knoflook geperst of fijngesneden
-1 eetlepel gedroogde Italiaanse kruidenmix
-2 eetlepels limoensap
-60 ml olijfolie
-? theelepel zwarte peper
-2 theelepels gedroogde basilicum
-2 eetlepels bruine suiker
-13 gamba's, 5 voor pp voor ons en onze kleine spuit van 16 maanden kreeg er ook 3.

alles lekker in een schaal laten trekken. let wel niet langer dan 2 uur. dat is niet goed voor de gamba's.
toen direct boven de kolen boven de smokenator. totaal +/- 7 minuten. deze waren echt heerlijk! de bbq smaak en de rest van de kruiden kwamen
mooi bij elkaar. zoals mijn vrouw zei. "een smaak sensatie!" ook onze dochter van 16 maanden heeft ze heeerlijk opgepeuzeld.
ze heeft zelfs haar bordje afgelikt. (heeft ze van papa)












Hoofd: BCC. uit het geweldige boek "Smokey Goodness". (Als extraatje wat bacon erover gedaan. altijd al willen doen)
Kippy 1e kerstdag al in een zipbag met rub gedaan. de rub is nog net te lezen op de foto.
volgende dag kippy op een blikje Brand gezet en gerookt met appelhout met de smokenator.
anders dan mijn voorgaande kippys de temp volgens het boek op 170c i.p.v. 120c.
Dit was wel echt de beste BCC die ik ooit gemaakt heb. en dat vond mijn wederhelft ook!



















daarbij nog even een stokbroodje met home made kruidenboter. blijft het beste!

Na: GEVULDE APPEL
-2 grote Goudrenetten
-5 Dadels
-1 handje Rozijnen
-2 eetlepels Kristalsuiker
-1 eetlepels Ongezouten Roomboter
-2 theelepels Kaneelpoeder

Ik heb een hekel aan die harde klokhuis stukjes in een appeltaart of iets met appel. dus ik heb geen appel boor gebruikt. maar
voor het makkelijke de appel doorgesneden en alles goed weggehaald. zo kon ik ook echt zien dat alles weg was.
de dadels in kleine stukjes gesneden, de rozijnen even laten weken. de dadels, rozijnen, boter, kaneel, suiker bij elkaar in een schaaltje
gedaan en geroerd. de appel helften door de kaneel met suiker gehaald en daarna gevuld met het mengsel. folie erom en op de Q.
de smokernator deed nog steeds goed zijn best, dus met een kleine vent aanpassing ging de temp omlaag naar +/- 130 graden. appels erop
en een uur wachten. appels waren heeeerlijk zacht en zoet! incl. een bolletje ijs erbij!










Al met al een ZEER geslaagd 2e kerstdiner! en alles eigenlijk wel weer voor herhaling vatbaar!
bedankt voor het kijken. en alvast een goede jaarwisseling!
 
Man, dat ziet er echt geweldig uit.
Niets over zeker  ;)
 
Lust ik wel
 
Dat was vast heeeeeel lekker! Gefeliciteerd met je sticker!
 
Wat een heerlijk kerstmaal. Welkom bij de tokkies!
 
Ja hoor... met stip een "Kersttoppermenu". Ik  had zelf de kip uit SmokeyGoodness al eens gemaakt maar zonder die bacon er bij.. da's een hele leuke aanvulling. Op m'n todo.
Grz.
 
Nice. Fijn dat die kleine ook al lekker meesmuld

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan