BasBQ
Beef en Steak

Tonijn en reerug, High en fast in optima forma,

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.648
Afgelopen zaterdag samen met wat vrienden alvast de verjaardag van mijn vrouw gevierd. Omdat ze 1e kerstdag jarig is stond het menu in het teken van de kerst.
Vooraf hebben we tonijn in een wit/zwart sesam jasje gegeten (bedankt Marcel voor het geweldige gerecht), daarna een venkel/spinazie soep (niet van de Q) vervolgens reerug en als nagerecht taartje van filodeeg met verse vruchten (Ceriel bedankt voor dit geweldige nagerecht)

Bij de Makro in Delft lag een prachtig stuk tonijn (ruim 7 ons) en de prijs viel ook nog mee. Tonijn in een jasje van zwart en wit sesam zaad gerold. Conform de omschrijvingen van Mac klaar gemaakt. Vooraf was ik bang dat het sesamzaad aan mijn rooster zou blijven plakken maar dat viel gelukkig mee. Als kleine toevoeging op het recepet heb ik nog wat verse Wakame (Japans zeewier) gekocht. Combi met tonijn, ketjap, wasabi etc is echt heerlijk. Bij deze heerlijke vis een prachtige vette Chardonnay van Wente gedronken. Een prima combinatie.
Het volgende gerecht was een soep van venkel en spinazie. Weliswaar niet van Q maar zou je ook makkelijk in DO kunnen maken.
De klapper van de avond was reerug. Zoals al eerder gemeld heb ik dit beestje een aantal weken geleden zelf mogen villen. De rug eerst indirect en iets verhoogd op de Q laten garen tot circa 40 gr. De ribben fungeerde zo als een extra hitte schild. Vervolgens heel even op hoog vuur afgerild en een paar minuten laten rusten. Ondertussen de borden opgemaakt met knolselderijpuree, bietjes, bieten scheuten, peultjes en gebakken paddenstoelen. Reerug gesneden en daarna ...GENIETEN. Het speeksel loopt me weer in de mond als ik aan dat vlees denk, zo mals, zo lekker van smaak, echt heerlijk stuk wild. De combi met prachtige Calathus Malbec wijn was ook weer zeer geslaagd.
En toen het nagerecht. Volgens de omschrijving van Ceriel te maken in slechts een paar minuten. Maar ja, dan moet je wel op tijd het filodeeg uit de vriezer halen. Nadat het deeg zacht genoeg was om te bewerken was het inderdaad zo gebeurt. Taartjes gevuld met lekkere dikke gele vla met daarop verse bramen, bosbessen en frambozen. Blaadje munt erbij en wat poeder suiker. HEERLIJK.
Kortom wij hebben een prima kerstmaaltijd gehad.
En dan nu de foto's

Tonijn met zwart en witte sesam


Tonijn op de Q


Bordjes opmaken


(H)eerlijke vis met wakame, ketjap, wasabi en wasabi mayo. Zo lekker en zo makkelijk


Apart "doop" schaaltje met ketjap mengsel en wasabi


De Wente Chardonnay was mooi vet om bij deze smaak explosie overeind te blijven


Reerug op de Q, de 2 haasjes apart gegrild, die hebben het bord nooit gehaald


Gegrilde paddenstoelen


Wie kijkt me daar op de vingers?


Borden eerst goed opgewarmd, opmaken en dan mag het vlees erbij




Ruggen los snijden en portioneren


Eigenlijk geen tijd om foto's te maken


Bijna de rode wijn/port saus vergeten


Na afloop hebben de heren ook nog de ruggegraat afgekloven


Als het eenmaal zover is zijn de bakjes zo klaar


Vullen met vla en verse vruchtjes


Poeder suiker en wat munt er op


Bordjes waren na het opdienen heeeeeel snel leeg


Onze avond was zeer geslaagd.

En bedankt weer voor het kijken
 
dat is zeker een feest maaltijd geweest, om van te watertanden
 
Erg mooi allemaal,top gedaan!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Bambi heeft veel plezier gegeven.  B-)
Wat een mooi stuk vlees ook deze keer weer.
Maar ook de andere gerechten lijken me top.
Is het nagerecht echt zo simpel? Lijkt me leuk om eens te maken.

Groet
Rick
 
Ridevi71 zei:
Bambi heeft veel plezier gegeven.  B-)
Wat een mooi stuk vlees ook deze keer weer.
Maar ook de andere gerechten lijken me top.
Is het nagerecht echt zo simpel? Lijkt me leuk om eens te maken.

Groet
Rick
Nagerecht is echt simpel, zorg dat filodeeg zacht is. Stuk snijden van 8 x 8 cm, plakjes deeg los halen en invetten met gesmolten roomboter. Velletjes in vorm leggen, (circa 4 a 5 laagjes), indirect op de warme q. Na paar minuten zijn ze klaar en kan je ze vullen (zie hier het recept http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=12849.0 )
 
Dank.
Gaan we doen.
 
Lekker!
 
WoW PEET  B-) B-) B-)
Wat een heerlijk feest moet dat zijn geweest  <:p
Prachtig gemaakt man.

(Ik vond het in het begin vreemd spul dat Wakame (ik had het bij mijn oesters geserveerd), maar op zich wel lekker zo erbij)

Mac
 
Mac zei:
WoW PEET  B-) B-) B-)
Wat een heerlijk feest moet dat zijn geweest  <:p
Prachtig gemaakt man.

(Ik vond het in het begin vreemd spul dat Wakame (ik had het bij mijn oesters geserveerd), maar op zich wel lekker zo erbij)

Mac
Wakame in combi met tonijn en ketjap is erug lekker. Toen ik jouw gerecht voor het eerst zag was dat wat ik er zelf meteen bij zou willen eten. Nou dat is goed uitgepakt.
 
Wakame is heerlijk, gaat top met vis, sesam, etc. Heerlijke combinatie lijkt me zo. (Ook lekker met mini sateetjes in teriaki glaze)
 
Coureurtjen zei:
Topics wat aan het doorlopen, maar deze is echt zeer mooi!

Daar sluit ik me bij aan!
En mooie opmaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan