BasBQ
Beef en Steak

One vs. all: Brisket, Ribben, Sate Kambing

Schaaferr

Tondelzoeker
Berichten
24
Setting:
Een week vrij om een bbq voor 50 man voor te bereiden: zaterdag 20 augustus.

Het Menu:
- Wagyu Brisket 7 kg: 107 deg. C, Salt & Pepper, bouillon geinjecteerd, eiken/beuken
- Ribben 20 kg: 1-2-1, IPA, Memphis Dust, Kaneel, appel
- Sate Kambing (Geit): Lonny's ketjap saus, gebrande pinda's
- Sides: Watermeloen salade, groene coleslaw, gerookte perziken

De Gear:
Black Bastard L, Weber Original Kettle 67, Sate roostertjes

De Planning:
Dinsdag: inkoop
Woensdag: 7 kg ribben 1-2-1 (dinsdag in rub)
Donderdag: 7 kg ribben 1-2-1 (woensdag in rub), Brisket trimmen, dry brine + peper
Vrijdag: Sate marineren, Watermeloen salade + Coleslaw, Brisket start
Zaterdag: 6 kg ribben 1-2-1 (vers), overige ribben opwarmen on demand, Sate roosteren

Het Resultaat:
-Een super Wagyu Brisket in 18 uur tijd gegaard tot 93 deg. C (Point), en 2 uur in hold. Point was super mals en sappig, flat helaas droog. Volgende keer ga ik niet meer voor een whole packer (alleen point), of gaar ik de point maar tot 87 deg. C.
-Verse ribben heerlijk mals, sappig en vol van smaak (Helaas alleen een goede foto van de voorgegaarde ribben, deze helaas iets droger maar wel vol van smaak)
-Een indonesische traditonele sate, lekker mals en knapperig.
-En natuurlijk een nieuwe beleving voor een groot aantal aanwezigen die niet meer gewend zijn dan de Hollandse speklap en diepvries hamburger.

Foto's
De Point
UP1I0L.jpg

Gepresenteerd met watermeloen salade en groene coleslaw
Jhzzkp.jpg

Het beste stukje uit de point
RWLFip.jpg

Sate Kambing op de Q
br9M5T.jpg

Sate kambing met Lonny's ketjap saus
vIKJzh.jpg

Helaas geen foto van de verse ribben, de voorgegaarde ribben hier op de foto helaas iets droger
ScIip1.jpg

Helaas was de Flat erg droog
plEV2aGRj

Brisket op de Q
KvPbdP.jpg

Gezelligheid (uiteindelijk iets meer dan 40 man op komen dagen
tA3Jj9.jpg

 
leuk klusje, succes  :)
 
het forum is toch meer dan 50 man ?.... :D
 
Waar haal je die grote pot paprika vandaan? Ik zit elke keer te kloten met die minipotjes van de supermarkt die na 1 of 2 rubs op zijn.
 
Zo dat wordt een mooie run zo te zien! Succes ik ga het zeker volgen.

Ginko zei:
Waar haal je die grote pot paprika vandaan? Ik zit elke keer te kloten met die minipotjes van de supermarkt die na 1 of 2 rubs op zijn.

Ik haal ze bij de macro, heb je alle kruiden in grote potten.
 
Grillcave-man zei:
Kijk eens bij een groothandel of een Turkse supermarkt👍 Succes

Deze kwam van de Hanos, 4.50 euro. Helaas een beetje flauw voor wat ik gewend ben, liever iets scherper/rokeriger.
 
Nice!!!!
 
Ginko zei:
Waar haal je die grote pot paprika vandaan? Ik zit elke keer te kloten met die minipotjes van de supermarkt die na 1 of 2 rubs op zijn.


Kruidenkaravaan.nl

Daar haal ik me losse handel, van 40 gr tot een kg en alles wat er tussen zit.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
toet007 zei:
Ginko zei:
Waar haal je die grote pot paprika vandaan? Ik zit elke keer te kloten met die minipotjes van de supermarkt die na 1 of 2 rubs op zijn.


Kruidenkaravaan.nl

Daar haal ik me losse handel, van 40 gr tot een kg en alles wat er tussen zit.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Kijk, t/m 1 kg gerookte paprika. Dat lijkt er meer op.
 
De eerste lading ribben hebben nu 2 uur indirect, en 1.5 uur in folie met IPA gehad. Alles loopt lekker, kan me geen fijnere vakantie wensen. Foto's ge-update
 
Eerste 12 ribben klaar, zijn goed gelukt! 1 viel uit elkaar, die hebben we gelijk soldaat gemaakt.

De ribben stoven in IPA en venkelzaad is super! Ze komen heel lekker uit de pakketjes. Helaas is mn BBQ saus op basis van IPA, suiker, worcestershire sauce te overheersend (wel lekker), maar de IPA met venkelzaad komt minder tot zijn recht. Eens kijken of ik voor de volgende keer een subtielere saus kan bedenken, iemand tips? (droog is voor mij geen optie, hou te veel van het sticky/krokante van een goede op suiker gebaseerde mop/saus.
 
Nou, verslagje 3e dag:

-Vanmorgen 5 kg geitenschouder gesneden en aan 100 stokjes geregen. Wat een rotklus maar ik heb nu 3 schalen zoals op de nieuwe foto.
-2e run ribben: 3-1-1, nu geen saus gebruikt maar afgegrild met een beetje extra rub. Het aroma van de IPA en venkelzaad komen nu beter tot zijn recht, plus de ribben hebben een superkleur en korst. Ze zijn alleen iets droger dan ik gewend ben.
-Clean burn gedaan, had nogal geknoeid met mijn ribben zoals altijd ;) Brisket kan morgen op een mooie schone Q.

Zojuist de brisket getrimt, geinjecteerd en gezout. Big bad beef rub van amazingribs klaargemaakt voor morgen. Heb er zin in, wat een mooi stuk vlees, heb nog nooit brisket gemaakt.

Deze wagyu brisket heeft een hele grote dunne flat en een veel grotere dikkere point dan ik gewend ben te zien op foto's/filmpjes. Ik ben bang dat de flat erg droog zal worden, maar wil de flat en point ook niet scheiden. Iemand tips?

Hoe lang zal deze brisket van 7 kg nodig hebben op 107 deg. C? Ik ben van plan om hem 22.00 uur 's avonds op de bbq te gooien, is hij dan om 14.00 uur de volgende dag klaar? (dan 3 uur in een koelbox tot de eerste gasten komen. Is dat te kort of te lang?

 
 
De Brisket is gerubt, heb er zin in. De bastard links aangestoken, de brisket leg ik erop met de point links en flat rechts.
MerbeJ.jpg
 
Veel plezier, maar met zon mooie brisket zal dat wel lukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan