BasBQ
Beef en Steak

Mosselen van de Q

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.091
Hallo BBQ-collega's

Aangezien we hier een lekker mosselpannetje wel kunnen waarderen, eens wat geprobeerd.
Eigenlijk heel simpel:
Q op 180gr en een bak mosselen op het rooster leeggestort.
Uiteraard wel even de mosselen spoelen en de slechte eruit halen.

Na 10 minuten enkele kersensnippers (een stuk of 5) op de kolen en een paar takjes tijm voor een lekkere rooksmaak.
Na ongeveer 30min eraf gehaald, want ze gingen niet verder open.
Voor erbij:
een stoofpannetje ratatouille en een turks brood met eigengemaakte knoflook-kruiden-roomboter

De pics:






Ze smaakte heerlijk.
Maarrrr...... Ze zijn niet ver genoeg open gegaan, dus het was een beetje een gevecht bij sommige mosselen om ze open te krijgen. De spier had ook niet in alle gevallen losgelaten.
We hebben er een aantal nog even in een pannetje met deksel voor een paar minuutjes gekookt, en die kwamen echt goed los, echter de smaak was na het koken wel wat minder "rokerig".

Als iemand tips heeft, graag. Hogere temp? bakje water erbij voor het vocht?

Dank voor het kijken en bij voorbaat dank voor de tips.
Rick
 
Ziet er lekker uit
 
Heerlijk zo! Ik wil deze ook nog gaan maken en zal er dan een druippannetje met wat witte wijn erin bij doen, misschien dat je door die stoom meer smaak maar vooral ook meer opening krijgt?
 
Sander72 zei:
Heerlijk zo! Ik wil deze ook nog gaan maken en zal er dan een druippannetje met wat witte wijn erin bij doen, misschien dat je door die stoom meer smaak maar vooral ook meer opening krijgt?

Is inderdaad een optie die we volgende keer gaan toepassen.
Wil het eigenlijk bewust de mosselen niet in folie oid doen (weet uit ervaring dat dat werkt) vanwege de mogelijkheid voor het toevoegen van rook.
Dus dat pannetje komt er  :D
 
Ziet er lekker uit, hier gaan ze meestal ook in de folie, iets meer controle over het resultaat.

 
Goed idee, ga binnenkort ook eens stoeien met een pannetje en wat rook
 
Steven heeft een recept met Dennenaalden beschreven staan in planet. Misschien dat daar nog wat leuke info bijstaat
 
Ben er al wel achter dat een "sauna" omgeving nodig is. Dat was bij mij dus niet. Volgende keer met een bakje witte wijn en 2e bakje kokend water en sprayen om een soort van stoom te cre?ren.
 
Ziet er goed uit Rick. Heb ze afgelopen week toevallig ook gemaakt. De paar die bijna niet open gingen heb ik direct gedaan, ga dit de volgende keer dan ook met alle mosselen doen :D
 
barts zei:
Ziet er goed uit Rick. Heb ze afgelopen week toevallig ook gemaakt. De paar die bijna niet open gingen heb ik direct gedaan, ga dit de volgende keer dan ook met alle mosselen doen :D

OK. Thanks. Dan krijgen ze meer hitte natuurlijk. Goed idee
 
Terug
Bovenaan Onderaan