BasBQ
Beef en Steak

BBQ Sauce maken

rkersten

Sprokkelaar
Berichten
31
Beste bbq'ers,

Een maandje terug heb ik de welbekende 'NOSKOS? SWEET & SMOKEY BBQ SAUCE' gemaakt. Nadat ik alle ingredi?nten had verzameld maar eens begonnen met het samenstellen van dit brouwsel. Ben zelf erg fan van de sweet en smokey smaak dus heb maar gelijk een goede voorraad gemaakt.. komt toch wel op met de zomer voor de deur ;)

Smaak direct na bereiden: erg complex met zoveel verschillende ingredi?nten. Een sterke rookachtige saus met een lange nasmaak van zwarte peper. Heerlijk.
Smaak na iets meer dan een maand: de saus smaakt voor mijn gevoel nog completer, misschien ook omdat ik direct na het proeven al een uur in de keuken stond en mijn smaakpapillen al enigszins gewend waren aan de geur/smaak. De pittigheid is een beetje af, als ik in de toekomst een nieuwe batch zou maken zal ik er een gedroogde rode peper aan toevoegen.

Eindoordeel: Het is de eerste saus die ik maak en ik ben erg tevreden. Een goede basissaus die ik op veel vleesgerecht kan toepassen, bedankt Dennis! Op naar het volgende recept.

VObaaDy.jpg


O27jq4S.jpg


oaVxUQ3.jpg


zdvY54b.jpg


NO2r3M0.jpg
 
mooi
 
Helemaal met de schrijver eens.
Heerlijke sauce !!!!!!!!
 
Zo, dat ziet er mooi uit  :).

Een vraagje over je potten: hoezo staan die eerst op z'n kop? Is dat een truuk om het de lucht er uit te krijgen oid? Hoe gaat dat precies in z'n werk?
 
Had deze dus ook gemaakt maar op een of andere manier veel te Hot voor ons, nu maak ik een batch zonder kruiden om zo de hete saus op een eetbaar niveau te krijgen

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

 
Ik weet niet of er Chili poeder in het recept staat?

Normale chili poeder is te scherp. Bij Amerikaanse recepten wordt met Chili poeder een mix gebruikt. Silvo Chili poeder is bijvoorbeeld zo'n mix, die van de Appie en Verstegen daarentegen weer niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
E-Hoog zei:
Zo, dat ziet er mooi uit  :).

Een vraagje over je potten: hoezo staan die eerst op z'n kop? Is dat een truuk om het de lucht er uit te krijgen oid? Hoe gaat dat precies in z'n werk?

Goede vraag.

Ik doe dit voornamelijk omdat ik het zo geleerd heb van mijn familie en ze hiermee altijd goed resultaat hebben behaald. Sommigen zeggen dat eventuele bacteri?n die nog aanwezig zijn in de lucht zo gemakkelijker doodgaan gezien de lucht door de kokend hete vloeistof naar boven moet als je ze op de kop zet. Als je ze rechtop zet zal het waarschijnlijk ook wel goed gaan.. probeer het eens uit met ??n pot van je batch zou ik zeggen ;)
 
bart_dewulf zei:
Had deze dus ook gemaakt maar op een of andere manier veel te Hot voor ons, nu maak ik een batch zonder kruiden om zo de hete saus op een eetbaar niveau te krijgen

Vond je hem ook te hot nadat ie een week of 2 had gestaan? In het begin is ie best kruidig, maar neemt nog wel wat af.
 
dennis zei:
bart_dewulf zei:
Had deze dus ook gemaakt maar op een of andere manier veel te Hot voor ons, nu maak ik een batch zonder kruiden om zo de hete saus op een eetbaar niveau te krijgen

Vond je hem ook te hot nadat ie een week of 2 had gestaan? In het begin is ie best kruidig, maar neemt nog wel wat af.
Yep is nu 5weken oud en werd aangelengd met extra ketchup maar de pit is er niet uit te krijgen, vriend van mij vond hem daarentegen Super dus best een kwestie van smaak, deze week nieuwe batch maken die familiaal in de smaak valt

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

 
Jappert zei:
Normale chili poeder is te scherp. Bij Amerikaanse recepten wordt met Chili poeder een mix gebruikt. Silvo Chili poeder is bijvoorbeeld zo'n mix, die van de Appie en Verstegen daarentegen weer niet.

Waar hebben ze die mix? Ik zie die nooit.
Gelukkig kan ik hem ook best hebben met "pure" Chili
 
Tipje: Als het te sterk is, appelmoes erdoor.....Net zoveel tot het weer te nassen is... ;)
 
rkersten zei:
E-Hoog zei:
Zo, dat ziet er mooi uit  :).

Een vraagje over je potten: hoezo staan die eerst op z'n kop? Is dat een truuk om het de lucht er uit te krijgen oid? Hoe gaat dat precies in z'n werk?

Goede vraag.

Ik doe dit voornamelijk omdat ik het zo geleerd heb van mijn familie en ze hiermee altijd goed resultaat hebben behaald. Sommigen zeggen dat eventuele bacteri?n die nog aanwezig zijn in de lucht zo gemakkelijker doodgaan gezien de lucht door de kokend hete vloeistof naar boven moet als je ze op de kop zet. Als je ze rechtop zet zal het waarschijnlijk ook wel goed gaan.. probeer het eens uit met ??n pot van je batch zou ik zeggen ;)

Klinkt plausibel :). Thanks
 
dennis zei:
Jappert zei:
Normale chili poeder is te scherp. Bij Amerikaanse recepten wordt met Chili poeder een mix gebruikt. Silvo Chili poeder is bijvoorbeeld zo'n mix, die van de Appie en Verstegen daarentegen weer niet.

Waar hebben ze die mix? Ik zie die nooit.
Gelukkig kan ik hem ook best hebben met "pure" Chili

Bij de Plus, potje van Silvo. 35 gram.
 
E-Hoog zei:
Zo, dat ziet er mooi uit  :).

Een vraagje over je potten: hoezo staan die eerst op z'n kop? Is dat een truuk om het de lucht er uit te krijgen oid? Hoe gaat dat precies in z'n werk?
Goegel zegt het volgende:

De reden om jampotten op de kop te zetten is eenvoudig: Doordat je de jampot omdraait gaat de zuurstof naar boven. In dit geval gaat de zuurstof naar de bodem van de jampot omdat de jampot op de kop staat. Daardoor zit er alleen zuurstof aan de zijde waar deze niet kan ontsnappen en op het heetste gedeelte van de jampot, zodat alle eventueel nog in de zuurstof aanwezige bacterien doodgaan. Door het afkoelen (als je de pot weer opgedraaid hebt) krimpt de zuurstof en trekt de jampot vacuum. Je kunt dit zien doordat de deksel tijdens het afkoelen indeukt. Alles weten over inmaken, jampoten enz bezoek dan: http://www.weckenonline.eu
 
Dat verschil tussen pure chili poeder en de mix variant ligt aan de vertaler. In receptuur in Amerika staat soms; Chile en soms; Chili. Daar komt die verwarring vandaan :)
 
Ceriel zei:
E-Hoog zei:
Zo, dat ziet er mooi uit  :).

Een vraagje over je potten: hoezo staan die eerst op z'n kop? Is dat een truuk om het de lucht er uit te krijgen oid? Hoe gaat dat precies in z'n werk?
Goegel zegt het volgende:

De reden om jampotten op de kop te zetten is eenvoudig: Doordat je de jampot omdraait gaat de zuurstof naar boven. In dit geval gaat de zuurstof naar de bodem van de jampot omdat de jampot op de kop staat. Daardoor zit er alleen zuurstof aan de zijde waar deze niet kan ontsnappen en op het heetste gedeelte van de jampot, zodat alle eventueel nog in de zuurstof aanwezige bacterien doodgaan. Door het afkoelen (als je de pot weer opgedraaid hebt) krimpt de zuurstof en trekt de jampot vacuum. Je kunt dit zien doordat de deksel tijdens het afkoelen indeukt. Alles weten over inmaken, jampoten enz bezoek dan: http://www.weckenonline.eu

Mooie methode. Simpel en effectief :). Bedankt
 
Gaaf hoor. Ook deze staat nog op mijn todo............. ik zie geen licht meer aan het eind van de Todo-tunnel
 
Terug
Bovenaan Onderaan