BasBQ
Beef en Steak

verschil houtskool en gas

J

Jee_r

Gast
Ik ben aan het kijken tussen een gas en een houtskool BBQ.
Als je een gas bbq koopt mag deze kleiner zijn van oppervlakte omdat deze sneller werkt, niet?
Wat is het verschil bij een gas bbq tussen zo'n ronde deksel en zo'n rechthoekige en aan 1 kant rond ?
Wanneer kies je best voor welk toestel?
Bij de ronde deksels heb je ook maar 1 gas knop en bij de andere meerdere.

Bij houtskool moet je zeker 57 cm hebben heb ik gelezen.

Iemand raad?

Bedankt
 
Het spelen en onder controle krijgen van vuur is voor mij het mooist. Ik vind dat toch het leukste met houtskool!!

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

 
Ik ben zeker geen expert maar ga er maar vanuit dat je hier geen of zeer weinig gasbarbeque's tegenkomt. Ik zelf ben in ieder geval een kolenstoker :p.
De smaak van een houtskool/briket bbq is veel lekkerder.
 
Om niet te vervallen in de discussie wat lekkerder is;
De reden dat je bij een kegel bbq graag 57cm wil is omdat, wanneer je indirect wil bbq-en (low &slow), je maar een gedeelte van je rooster kunt gebruiken (daar waar geen gloeiende kolen onder liggen). Doe je dit bij een 47cm, dan wordt je werkruimte wel heel erg klein. Bij een keramische Q heb je de mogelijkheid een deflector te plaatsen waardoor een groter gedeelte gebruikt kan worden voor indirect en kun je weer af met een iets minder groot rooster (in verhouding tot een kegel Q)
Bij gas is het van belang of je voor low en slow sessies sommige branders kunt uit laten (zodat je je eten niet rechtstreeks boven de brander legt) en hoe laag je de temperatuur dan krijgt als je slechts 1 brander op de laagste stand zet.

Het verschil tussen gas en houtskool zit qua snelheid vooral in de opstarttijd en hoe snel de Q reageert als je een aanpassing doet. Gas is sneller klaar voor gebruik, reageert accuut op het draaien aan de knop qua temperatuur.

Heb alle drie gedaan, maar stoor me persoonlijk niet aan de opstarttijd (ik plan het vaak op een bepaalde dag / moment, dus weinig haastwerk). Bij een houtskool Q steek ik eerst de boel aan en ga daarna andere dingen voorbereiden. Bij mijn gasser steek ik hem pas later aan.

De temperatuur aanpassen op een gasser is ontzettend simpel en vrijwel onmiddelijk. Bij houtskool is het een truukje dat je moet leren, eveneens niet al te moeilijk (wel heel leuk!). En als je dat niet zelf wil doen, zijn er wel speeltjes die het uit handen nemen voor je.
 
Silverfox +2 :)
 
solexfrank zei:
Ik ben zeker geen expert maar ga er maar vanuit dat je hier geen of zeer weinig gasbarbeque's tegenkomt. Ik zelf ben in ieder geval een kolenstoker :p.
De smaak van een houtskool/briket bbq is veel lekkerder.
Heb je dat ooit zelf onderzocht? Ik heb zelf al jaren een gas bbq, maar nog nooit gehoord dat mijn gerechten veel minder lekker zijn dan wat mijn vrienden zelf maken op een kolen bbq.
Mijn keuze voor gas is vooral het gemak. Ik bbq gemiddeld 2 a 3 x per week en dat het hele jaar door.
Wat is echter wel op termijn ga aanschaffen is "iets" waarmee ik low en slow kan gaan bbq-en. Keuze zal vooralsnog gaan tussen een KEG5000 of een KEG Vertical CharCoal Smoker. Het wordt geen gas apparaat
 
SilverFox zei:
Om niet te vervallen in de discussie wat lekkerder is;
De reden dat je bij een kegel bbq graag 57cm wil is omdat, wanneer je indirect wil bbq-en (low &slow), je maar een gedeelte van je rooster kunt gebruiken (daar waar geen gloeiende kolen onder liggen). Doe je dit bij een 47cm, dan wordt je werkruimte wel heel erg klein. Bij een keramische Q heb je de mogelijkheid een deflector te plaatsen waardoor een groter gedeelte gebruikt kan worden voor indirect en kun je weer af met een iets minder groot rooster (in verhouding tot een kegel Q)
Bij gas is het van belang of je voor low en slow sessies sommige branders kunt uit laten (zodat je je eten niet rechtstreeks boven de brander legt) en hoe laag je de temperatuur dan krijgt als je slechts 1 brander op de laagste stand zet.

Het verschil tussen gas en houtskool zit qua snelheid vooral in de opstarttijd en hoe snel de Q reageert als je een aanpassing doet. Gas is sneller klaar voor gebruik, reageert accuut op het draaien aan de knop qua temperatuur.

Heb alle drie gedaan, maar stoor me persoonlijk niet aan de opstarttijd (ik plan het vaak op een bepaalde dag / moment, dus weinig haastwerk). Bij een houtskool Q steek ik eerst de boel aan en ga daarna andere dingen voorbereiden. Bij mijn gasser steek ik hem pas later aan.

De temperatuur aanpassen op een gasser is ontzettend simpel en vrijwel onmiddelijk. Bij houtskool is het een truukje dat je moet leren, eveneens niet al te moeilijk (wel heel leuk!). En als je dat niet zelf wil doen, zijn er wel speeltjes die het uit handen nemen voor je.

 
Ik heb zelf beide.
Maar sinds ik mijn kolenketel heb is de gasser eigenlijk met pensioen.
Voordeel en tevens ook t nadeel van een gasbbq.
Is dat de brandstof (lees gas )geen smaak toevoegd aan je gerecht .
Dit kan dan alleen met rookhout op je brander.
Wat wel een voordeel is
Is dat er bij t aansteken geen of nauwelijks geur vrij kokt bij een gasbbq.
De rest is hier boven door silverfox heel mooi verwoord.
Succes.
Ps als je zoekt naar een gasser probeer er dan wel 1 te vinden die niet te grote kieren heeft  en dus een beetje redelijk afsluit.
Werkt wel wat fijner als je wilt gaan roken dan vliegt de rook er niet meteen uit
 
SilverFox zei:
De temperatuur aanpassen  En als je dat niet zelf wil doen, zijn er wel speeltjes die het uit handen nemen voor je.

die speeljes en buiten op gas stoken is in priciepe de binnenkeuken buiten en heeft volgens mij niet veel overeenkomsten met bbq-en op hout en kolen.
nog ffn en dr komen vragen over t garen van vlees in de electrische oven die buiten onder de overkapping staat.

maar goed:eek:ntwikkelingen en t gemak ervan dient de mens daar kunnen we in deze drukke gejaagde tijd dankbaar gebruik van maken.
 
Als het een electrisch bbq is, telt het AV
Och, niemand heeft ooit gezegd dat het buiten moet, dus die overkapping is geen vereiste. Wel zou ik het raampje ffies open zetten
 
Ik heb inmiddels meerdere chefs horen zeggen dat je bij blinde smaaktesten het verschil tussen neutrale kolen en gas helemaal niet proeft. Je hoeft dus totaal geen vooroordelen over gas te hebben. Smaak komt tot stand door de garing en bruiningsreacties. Zeker bij grillen. Voordeel van kolenBBQ is dat je soms al automatisch een bepaalde smaak kunt geven met een bepaald soort kolen. Blackranch heeft echt wel een herkenbare smaak en geur bijvoorbeeld. Verder voeg je op beide BBQ's rooksmaak toe met rookhout.
Maar wat je ook koopt, let, zoals hierboven al gezegd, op voldoende ruimte i.v.m indirecte garing. Voor kolen heb je eigenlijk sowieso een 57-er nodig. Zeker die compacte ketels zijn zo gauw te klein en te laag.  Outdoorchef heeft een geinig trechtersysteem waardoor je het volledige oppervlak indirect kunt gebruiken. Maar het merk is kwalitatief wel wat minder dan Weber (maar ook minder duur...)


Ik heb inmiddels op allerlei BBQ's mogen werken. Zeker voor grote groepen is zo'n grote vierkante gasbak wel erg lekker hoor. Knopjes rechtsom is heet, knopjes linksom is snel weer koel. Easy peasy. Niks tussendoor bijvullen, rookhout netjes in een bakje op een apart brandertje (hangt natuurlijk van het model af). Werkt puik.

 
El Fumarole zei:
Outdoorchef heeft een geinig trechtersysteem waardoor je het volledige oppervlak indirect kunt gebruiken. Maar het merk is kwalitatief wel wat minder dan Weber (maar ook minder duur...)


Ik heb een outdoorchef gehad waar het emaille af knalde en heb daar gewoon een nieuwe voor gehad. Kan gebeuren, en niet alleen bij outdoorchef. Als het bij de huidige weer gebeurt ga ik wel nadenken
Wat ik w?l vind, is dat het emaille op de Outdoorchef er wat minder strak uit ziet dan bij bijvoorbeeld mijn WSM.
Maar er zijn genoeg Outdoorchefs die al jaren in gebruik zijn, dus voor wat betreft afwerking wellicht minder, maar ze bakken er niet minder om.
Zal wel hetzelfde verhaal zijn als BGE versus grill dome of noem maar op.
 
dennis zei:
El Fumarole zei:
Outdoorchef heeft een geinig trechtersysteem waardoor je het volledige oppervlak indirect kunt gebruiken. Maar het merk is kwalitatief wel wat minder dan Weber (maar ook minder duur...)

Ik heb een outdoorchef gehad waar het emaille af knalde en heb daar gewoon een nieuwe voor gehad. Kan gebeuren, en niet alleen bij outdoorchef. Als het bij de huidige weer gebeurt ga ik wel nadenken
Wat ik w?l vind, is dat het emaille op de Outdoorchef er wat minder strak uit ziet dan bij bijvoorbeeld mijn WSM.
Maar er zijn genoeg Outdoorchefs die al jaren in gebruik zijn, dus voor wat betreft afwerking wellicht minder, maar ze bakken er niet minder om.
Zal wel hetzelfde verhaal zijn als BGE versus grill dome of noem maar op.

Bij mij gingen de ventilatieroosters na ??n jaar al heel erg roesten. Dat verchroomde spul houdt het gewoon niet zo lang. Ik heb het bijgewerkt want ik kon ze niet los bestellen.
Ook was het grillrooster niet goed rond, waardoor je altijd moet oppassen dat het goed op de drie steunpuntern rust, anders valt het schuin.
Metaal is ook dunner en het emaille komt inderdaad wat makkelijker los.
Maar ik heb 'm nu een jaar of drie en hij doet het nog....


 
Hmm, ja, dat zal het gevoel van kwaliteit niet echt versterken inderdaad!
Materiaaldikte WSM47 vergeleken met outdoorchef classic charcoal 57, maakt niet veel uit overigens.
 
El Fumarole zei:
Ik heb inmiddels meerdere chefs horen zeggen dat je bij blinde smaaktesten het verschil tussen neutrale kolen en gas helemaal niet proeft.

Long lasting briketten van Weber gebruikt (smaakloos / neutraal ) + appel chuncks op een 57 cm voor PP.
Op de gasser PP gemaakt met een flinke hoeveelheid appel chips.
Verschil qua smaak: amper / niet merkbaar.

Wel een erg goed punt dat smaak ook van de briketten / houtskool afkomstig kan zijn, maar zeker niet altijd zo hoeft te zijn!
Ik gebruik zelf vaak Dammers houtskool (neutraal), maar bijna op. Binnenkort een paar andere soorten gebruiken, eens kijken hoeveel verschil het gaat maken.

Ik geloof onmiddelijk dat sommige soorten houtskool een specifieke smaak geven die je op een andere wijze niet of lastig aan het eten krijgt.
 
SilverFox zei:
El Fumarole zei:
Ik heb inmiddels meerdere chefs horen zeggen dat je bij blinde smaaktesten het verschil tussen neutrale kolen en gas helemaal niet proeft.

Long lasting briketten van Weber gebruikt (smaakloos / neutraal ) + appel chuncks op een 57 cm voor PP.
Op de gasser PP gemaakt met een flinke hoeveelheid appel chips.
Verschil qua smaak: amper / niet merkbaar.

Wel een erg goed punt dat smaak ook van de briketten / houtskool afkomstig kan zijn, maar zeker niet altijd zo hoeft te zijn!
Ik gebruik zelf vaak Dammers houtskool (neutraal), maar bijna op. Binnenkort een paar andere soorten gebruiken, eens kijken hoeveel verschil het gaat maken.

Ik geloof onmiddelijk dat sommige soorten houtskool een specifieke smaak geven die je op een andere wijze niet of lastig aan het eten krijgt.

Heb zak van 10 kilo briketten voor 10 euro bij de formido meegenomen en mn vlees smaakte naar teer :) dus denk dat de soort briketten/kool best wat smaak zal afgeven ja. Terug naar Flamy briketten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan