Kamado Express Vuur en Rook

Auteur Topic: Zelfbouw smoker  (gelezen 10709 keer)

M4rtijn76

• Pitmaster
  • *
Re: Zelfbouw smoker
« Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2016, 20:04 »
Mooi hoor, ben benieuwd naar je eerste run!
Weber One Touch Platinum 57
Weber Go Anywhere Gas
iDevices iGrill 2

RV

• Kooltjesharker
  • *
  • Experience is the name we give our bbq mistakes
« Reactie #31 Gepost op: 17 maart 2016, 08:52 »

Iemand een idee waar ik nog aan houtsnippers kan komen voor zaterdag? omgeving hoofddorp had ze besteld maar ze waren net na mijn bestelling uitverkocht (ja ja) dus heb mijn geld teruggevraagd.

Kun je niet hout van een houtkachel gebruiken. Die splijten met een bijl (of misschien heb je nog wel mooier materiaal hier voor). Een dergelijk apparaat kan best wat grovere stukken hebben.
Weber 47 one-touch original black, WGA,

werty

• Vuurmaker
  • *
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 17 maart 2016, 09:28 »
Bij dieren speciaal zaak hebben ze ook zakken beukensnippers in verschillende grof heid.

BartG

• Kooltjesharker
« Reactie #33 Gepost op: 17 maart 2016, 13:00 »
Bel eens naar vuur en rook. Met een beetje geluk heb je die morgen. Martijn doet altijd zij best.
WMT GBS 57; BSO

J_G

• Sprokkelaar
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 17 maart 2016, 20:51 »
Ben voorzien mannen, tuincentrum had wat op voorraad staan.
Heb zakje appel, zakje hickory, en de tip van de beukensnippers is echt briljant dus nog bedankt werty, zak van 2,5 kilo met een gemiddelde grootte van 10 mm.
Het gaat zaterdag echt gebeuren en ik hoop dat ik de smoker warm genoeg kan krijgen, anders zal ik toch weer wat anders moeten gaan verzinnen.

Smeinkie

• Pitmaster
  • *
  • Maarten
« Reactie #35 Gepost op: 18 maart 2016, 09:01 »
Prachtig eindresultaat! Ben ook erg benieuwd naar je eerste run morgen!
Kamado Joe classic II / WSM 47 / DigiQ DXII / WGA

Bbqcount 2017:

J_G

• Sprokkelaar
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 19 maart 2016, 20:48 »
Vandaag geprobeerd een kip te roken en jammerlijk gefaald, ik krijg niet genoeg hitte in de rookkamer, temperatuur blijft rond de 120 graden hangen en ik krijg hem niet hoger.
Denk dus dat het gat naar de rookruimte niet groot genoeg is, moest zelfs de baffle plate weghalen om tot die temperatuur te komen.
We zijn nog niet uitgesleuteld aan de smoker.

Ik had na 5 uur een kerntemperatuur van 73 graden en dat is voor een kippie gewoon te lang. heb hem er nu afgehaald in de alu gepakt handdoek eromheen en in de koelbox gemieterd en dan hoop ik dat ie nog ff doorgaart.

Kon het vlees met mijn vingers van het bot aftrekken zonder al teveel moeite, klopt het dat het lichtroze word ?
verder geproefd en hier is het in de smaak gevallen .
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2016, 21:41 door J_G »

drJackle

• Vuurmaker
« Reactie #37 Gepost op: 20 maart 2016, 08:06 »
Geweldig project man! En dat roze klopt! Dat heet 'de rookring' en zolang het vlees aan de binnenkant dan alsnog wit is, zit het wel goed! Kerntemp van 73 is na zo lang garen ook prima!

Succes met het fine-tunen van de smoker! Geweldig ding :)
Weber OTP-57, Original Kippengrill, H.d.B. barrelstyle grill, tafel-rookoventje, AC-tion emmer-bbqtje, CampingGaz Compact LX-R voor de snelle grill

steve

• Kooltjesharker
  • NUNCA DIGAS NUNCA
« Reactie #38 Gepost op: 20 maart 2016, 09:12 »
Ziet er wel lekker uit! Goed gedaan .

Steve
“It is better to be hated for what you are than to be loved for what you are not.”

-Danny-

• Gerijpt
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 22 maart 2016, 09:21 »
Mooie smoker geworden hoor. Top.
Bbqcount 2016:
Steven & me count:
KCBS Certified BBQ Judge, SCA Certified BBQ Judge en lid van Triple-T bbq team 2016

Eas

• Kooltjesharker
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 22 maart 2016, 12:16 »
wat een vakman.....ben een beetje jaloers :blush:
Weber One Touch Premium 47cm - Weber Smokey Mountain Cooker 47 cm - Maverick ET-733 - CaC -

J_G

• Sprokkelaar
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 22 maart 2016, 19:27 »
Heb de vuurbox vergroot en in het proces met een 1mm slijpschiijfje ff mijn knokkel opengehaald tot op het bot, pleister erop en door maar weer. kan nu ook een pannetje erop zetten om iets te koken.

Smoker weer opgestookt en kom niet hoger als 125 graden en dat is te weinig.

maar ik ben wel een stapje dichter bij de oplossing, volgende punt is om de schoorsteen een klappie groter te maken, mijn vuurbox word echt fokking heet maar de rookkamer bijna niet, dus ik heb geen trek door die rookkamer.
Dus de schoorsteen is next.

Dennis B

• Sprokkelaar
« Reactie #42 Gepost op: 02 april 2016, 16:40 »
Leuke bezigheid zo te lezen! Ziet er goed uit

J_G

• Sprokkelaar
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 02 april 2016, 18:01 »
ja ik blijf bezig totdat ik het gewenste resultaat heb bereikt, zoek nu een dikwandige pijp cm of 50 lang en een doorsnede van 180 tot 200 mm

J_G

• Sprokkelaar
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 22 april 2016, 15:26 »
Okay, eigenwijs als ik ben was ik ervan overtuigd dat mijn smoke stack kwa diameter gewoon te klein was, heeft een tijdje geduurd maar heb eindelijk een grotere stack gekregen, te groot , veel te groot, MAAR , een gat kleiner maken door er iets op te leggen is makkelijker als een gat groter maken.

Na het lassen de smoker opgestookt en jawel na een kleine 20 minuten kwam de temperatuur tot maar liefst 300 graden Celsius, daar bleef de temp hangen voor een goed uur. Omdat ik de vuurkist geen voedsel meer gaf is de temp langzaam naar beneden gezakt tot nu een 2 uur later 110 graden, niet slecht en ik denk dat een kip nu iets sneller gegaard gaat worden als de vorige keer (5 uur).

Het BBQ Genootschap

« Reactie #44 Gepost op: 22 april 2016, 15:26 »