BasBQ
Beef en Steak

UDS,maar net iets anders

 
 

hansi

Vuurmaker
Berichten
60
Ik ben ook begonnen met de bouw van een UDS.
Ik wil en "gewoon vlees" smoken, alsmede paling (evt forel) roken.
Ik heb 2 vaten gekregen waar zalmolie in heeft gezeten.

Van een vat heb ik de bovenkant uitgeslepen op 2 cm na.
720.jpg

Van het andere vat heb ik met een bijtel de hele bovenkant er uit geslagen.
720.jpg


In het blauwe gat heb ik een gat gemakt voor de vuurla.
Van het rode vat heb ik 1/3 deel afgeslepen (het bovenste deel)

Deze past nu mooi op de andere.
720.jpg


De vuurla heb ik inmiddels al klaar,maar nog geen fotoos van
720.jpg


Op de rand van het onderste vat komt een rooster (Heb ik al)
In het bovenste rode vat zitten aan weerskanten 5 gaten waar speten door kunnen.
Hier maak ik een afneembaar randje voor, bevestigd aan de deksel tegen luchtlekker bij gewoon bbq'en.
Analoge temp meter heb ik ook al. Ook heb ik een beugeltej gemaakt waar de Ikea kerntemp meter mooi op kan liggen,met ernaast een doorvoer gat voor de probe.
Ik heb een pid controller besteld dus die zal ook binnen een paar weken binnen komen.
Ik ga onderin aan 1 kant een inlaat maken met daarop een fan en een regelkraan.
in de ton komt er vanaf de inlaat een soort trechter dat de lucht geforceerd de vuurla in gaat.
De vuurla is aan 1 kant geperforeerd.

Over de deksel ben ik nog niet zeker.Of ik gebruik wat dikker plaatstaal.Maar een rond ongeveer 4 cm houten deksel speelt ook nog door mn gedachten.
Op de deksel kom een regelbare uitlaat/schoorsteen en waarschijnlijk een scharnier
 
Goed bezig!
 
Leuk! Benieuwd naar het vervolg.
 
leuk project
 
lekker bezig B-)
ben wel benieuwd naar die geforceerde inlaat??
 
Alvast wat fotoos van hoe ver ik nu ben.
Met een dochter van nog geen 4 maanden staan alle projecten op een vrij laag pitje.

de vuurla klaar
720.jpg

Op de bodem van de vuurla komt een roostertje zodat er ook lucht onder de brandstof kan.

in de ton ziet het er dan zo uit
720.jpg

720.jpg

Aan de kant met de gaten in de vuurla komt een soort van tunnel naar de zijwand van de ton waar de luchtinlaat + fan komt.Ik ga maar 1 inlaat buis gebruiken. diameter 40mm ofzo. Met regelkraan.

Ik heb van die pc ventilators besteld, maar ik denk dat die te veel lucht doorlaten als de fan uit staat.
ik ga nu denk ik voor die bbq aanjagers op batterijen.Ik heb ergens in een how-to gezien dat ze die ombouden naar 12v voeding. Die lijken me niet zoveel lucht te "lekken"als ze niet aanstaan.
Voor een terugslag klep zoals bij die bbqguru pit viper lijkt me de airflow te gering om die echt goed te laten werken. Maar als iemand daar andere ervaringen mee heeft hoor ik het graag.

Met het rooster erin
720.jpg


Houdertje voor de Ikea temp meter
720.jpg


Dit is dus de progress tot nu toe.

Volgende stap is denk ik de lucht tunnel, en het vat alvast helemaal roetsvrij maken en in de zwarte hittebestendige lak zetten.
Daarna wil ik er een special paint op zetten, een beetje in stijl van mijn webers, maar toch anders.

 
Goed idee die 2 vaten in elkaar :-? .
Ik ben erg nieuwsgierig naar je eerste run en of het werkt zoals je verwacht.

Succes met het project !
 
Leuk , ga ik volgen
 
mooi project.
die vuurla lijkt wel van verzinkt staal.
kzou m voor er vlees boven komt eerst een paar x roodstoken.
 
Nice, is het misschien handig om ook in de onderkant van je kolenbak gaten te maken? Zo kan de as weg en verstikt het de kolen niet.
 
Gistermorgen was het papa-dag, maar gistermiddag was het knutseldag.
Eerst even het avond eten op de weber.
720.jpg

(Dit is na 5,5 uur btw)

Daarna een "lucht-tunnel" gemaakt, aan de buitenkant van de ton komt de fan, en aan de binnenkant moet de lucht de vuurla in.
720.jpg


Ik had wat cheap-ass bussen verf gescoord ( van Cranentroep voor de Brabanders  B-) ), die een beetje de kleur van mn webers benaderd. Spul spuit voor geen meter. De temp was eigenlijk te laag, misschien dat het daar aan lag.
720.jpg


Nu is het wachten op de pid controller en de fan.
Het nodige stekker en schakelaar werk heb ik inmiddels.
720.jpg

Ik heb een vrij dure adapter,maar die is wel in te stellen van 5 tot 13 volt, dus mocht mijn  5v fan niet naar wens werken kan ik zo switchen naar een 12 v fan, zonder de boel te veranderen.

Ik zit nu nog over een origine behuizing te denken.

Verder ben ik op zoek naar wat goedkope kleine potjes verf om te airbrushen.

Als de fan binnen is, weet ik welke diameter luchtinlaat buis en regelklep ik moet hebben.

Het materiaal voor de deksel ben ik ook nog niet over uit.

 
Weer een stapje verder, nice!
 
Hansi,

Doe jezelf een plezier en pak een plastic opbergdoos van de Action, Ikea of Xenos. Randje kit erlangs en je kunt zonder problemen een buitje hebben en het is heel makkelijk te verwerken.

Op mijn aluminiumbehuizing heb ik uren staan zagen, boren, vijlen.........

Een mooi houten wijnkistje (wie op het forum had dit toch ook alweer??) is ook top!

Nog even een andere vraag: Of een matchende kleur kopen bij die vlag, of die vlag eruit...... Wat een mismatch qua kleuren ;-)

Gr. Erwin
 
vandaag weer verder gegaan.
Ik had zowieso weer wat nieuw materiaal.
720.jpg

40nogwat bbq rooster.
pid-controller + behuizing
rvs speten, op maat, aan 1 kant gepunt.
720.jpg

720.jpg


Deksel gemaakt, of ja t begin van t deksel
720.jpg


De componenten in de behuizing gemaakt.
720.jpg

720.jpg

720.jpg

Nu nog alles aansluiten.

 
Ik ben weer wat verder.
Het onderrooster  (voor de lekbak en evt mocht het nodig zijn voor meer capaciteit).
720.jpg

720.jpg


Gat in de deksel gemaakt ( moet nog netjes afgewerkt worden)
720.jpg


Een strip rond buigen doen we zo.
720.jpg


Een uitlaat pijp/schoorsteen gemaakt met klep.
720.jpg

720.jpg

Moet allemaal nog afgebraamd worden.

Dit wordt het principe.
720.jpg

720.jpg

De dekselplaat wordt aan het kruis vast gebout.
Het kruis zit aan de schoorsteen gelast.
Aan het kruis komt een handvat en aan de andere kant een scharnier wat aan de ton wordt gemaakt.
idee is dus dat er wel gewicht op de deksel komt voor het goed afsluiten, maar het niet kan vervormen, omdat al het gewicht het kruis gedeelte is.

Hier komt dus het scharnier.
Die bout ik (M10) door de ton heen, en aan de binnenkant komt zo'n zelfde plaatje voor de stevigheid.

Ik zit nu te wachten op die fan's. Die hadden er vorige week uiterlijk al moeten zijn. Misschien dat ze nog bij de douane liggen ofzo.
720.jpg


 
Het project heeft een tijdje stil gelegen. Maar Ik heb gelukkig wat tijd kunnen vinden om hem af te maken. In principe is ie klaar, op het cosmetische na, maarja als ik m mooi maak is de U van uds niet meer van toepassing.

Ik heb scharnieren gemaakt om de deksel mee aan de ton te maken. extra lomp dus extra sterk.
720.jpg


andere beugels waar het onderste rooster op ligt.
720.jpg


Deksel in kleur gezet
720.jpg


Van een stuk ton wat ik overhad had ik ondertussen een pizzaring gemaakt. Nu ik weet wat wel en wat niet werkt kwa roosterhoogte en opening enzo ga ik van een strip rvs een nieuwe maken. Deze ring werk ook super goed. Insamenwerking met de steen in 7 minuten een pizza gaar.
720.jpg


maar dat terzijde,

3 luchtinlaten. 1 van 22mm en 2 van 15 mm. op die van 22 komt mn pitcontroller. Maar kan natuurlijk ook dienen om ff extra lucht te boosten.
720.jpg

720.jpg


houders gemaakt voor de speten,de 2 roosters en de tempmeter.
720.jpg

720.jpg


Als eerste ga ik m eens flink heet stoken, ik weet niet wat er voor eventuele beschermlaag op al dat glanzend metaal zit, maar door er eerst hitte op los te laten die het daarna nooit meer mee gaat maken, en daarna een mooie "roet"laag lijkt het me al een stuk veiliger.

A.s. zondag wil ik paling gaan roken, dus ik ga eers een keer droog oefenen of de ton doet wat ik wil en of ik een constante temperatuur kan creeren en kan handhaven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan