BasBQ
Beef en Steak

De Weber Go-anywhere op gas, is dat wat?

 

jerome

Vuurmaker
Berichten
75
BBQ-genoten.

In mijn zoektocht naar een camping in Zuid-Frankrijk waar je nog een houtskool BBQ mag gebruiken dacht ik er eentje gevonden te hebben. Op de site van een aanbieder van stacaravans stond dat Houtskool en gas was toegestaan. Dus Joepie en geboekt.  Nu heb ik toch maar even gevraagd bij de camping en de aanbieder: het mag toch niet.. Dus helaas kan mijn WGA niet mee.  Bij de caravan staat een gas BBQ, maar volgens mij van slechte kwaliteit (op basis van eerdere ervaringen, wss gewoon een plaat/plancha)

Ik ben dus aan het overwegen een gas WGA aan te schaffen om toch enigszins te BBQ'en. Maar ik vraag me af, wat zijn jullie ervaringen. Is het waard om zo'n ding te kopen, of zal ik me erbij neerleggen en het bij grillen op de plaat te houden op de gas BBQ die al op de camping staat.

Kan je eigenlijk bijvoorbeeld roken op een gas WGA (ik neem aan van wel?) , Low en slow Pulled pork,Pichana, Moinks, zalm op een plank etc etc maken ?? Of is het de aankoop toch niet waard?

Kortom, wat zijn jullie ervaringen/adviezen?  Ik heb argumenten nodig om een Gas WGA aan te schaffen, om de directeur hier te overtuigen.  ;)  (ik heb al 4 BBQ's staan hier...)

Thanks, Jeroen
 
Ik weet dat Leo er een heeft, maar die heeft hem gewoon voor de heb. Volgens mij nog nooit gebruikt. =)) Ik heb me tot nu toe weten in te houden omdat wij altijd campings hebben waar je op kolen mag bbq-en. Zou dit niet het geval zijn, zou ik blind een WGA op gas aanschaffen, en de vakantie gebruiken om eens even lekker te fr?belen op dat ding. Volgens mij kun je je hier geen buil aan vallen.
 
Ik heb er pas ook een gekocht voor op de Franse en Spaanse campings.
Het ding doet wat het moet doen en voelt degelijk aan.
Veel bijzonders heb ik niet gemaakt  (wat karbonade /burgers /gehakt ballen /kippetje geen foto's dus eigenlijk niet gebeurd
 
Hallo Domi en drdre67

Dank voor jullie antwoord. Ik ga em gewoon halen, omdat ik verwacht dat ik hem wel vaker zal gaan gebruiken bij vakanties (en inderdaad, voor de heb  B-) ).  Ik heb dat ding staan te bekijken bij de bouwmarkt, wat wel jammer is dat je bijvoorbeeld de lucht sleuven in de deksel niet regelen (geen idee of dat effect heeft bij zo'n BBQ..).  Ik begrijp ook van een maatje van mijn buurman (Santino) dat je de temp niet lager dan 140 graden kan krijgen..  Ik heb nog een paar weken, dus ik ga dat ding maar aanschaffen om ff wat te experimenteren. (bv deksel en rooster van Kolen WGA gebruiken).

Ik zal mijn ervaringen delen in dit draadje. 

Greetz, J.
 
De kolenWGA heb ik wel op 110? gekregen voor een lange tijd, door met de schuiven te rommelen. Maar met de gasser zal dat anders werken inderdaad...Maar ik ben wel enorm benieuwd naar jouw ervaringen, dus als je de moeite wil nemen, heel graag!
 
Ik ben ook wel benieuwd naar de gas ervaring.
Overweeg een WGA voor vakantie, dus lees ff mee  ;)
 
De jongens van webbq Itali? maken te gekke h?bbedingen voor bbq's en ook voor de WGA  die daar geloof ik WSA heet.
Niet goedkoop, wel kei gaaf.

http://www.webbq.it/shop/bbq-rett/31-mini-wsa-arrosticini.html
 
Lowietje72 zei:
Frits zei:
De jongens van webbq Itali? maken te gekke h?bbedingen voor bbq's en ook voor de WGA  die daar geloof ik WSA heet.
Niet goedkoop, wel kei gaaf.

http://www.webbq.it/shop/bbq-rett/31-mini-wsa-arrosticini.html

Voor 20 eu zo'n upgrade vind ik op zich wel meevallen hoor, weet niet wat de verzendkosten zijn.

Ben net terug uit italie. Jeetje dit is idd wel een hebbedingetje, helaas is mijn italiaans ondanks mijn nickname niet zo heel goed.. :-O :blush:
 
Ja buurman, maar dat hebbedingetje werkt volgens mij niet op een gas wga. 

Ik zit nog druk te zijn in Zuid Frankrijk,  maar ik zal als ik terug ben mijn eigen  vraag beantwoorden met foto's  en uitleg. 

Maar om een hint te geven:  wat niet allemaal kan doen met een houder voor afbak stokbrood. En.. de.zalmforel was heeeerlijk gisteravond. 😆

Green,  Jerome.
 
Foto's .... Want anders....je kent het gezegde toch buurman  ;)...fijne vakantie nog!
 
jerome zei:
Ik zit nog druk te zijn in Zuid Frankrijk,  maar ik zal als ik terug ben mijn eigen  vraag beantwoorden met foto's  en uitleg. 

Maar om een hint te geven:  wat niet allemaal kan doen met een houder voor afbak stokbrood. En.. de.zalmforel was heeeerlijk gisteravond. 😆

Green,  Jerome.

Klinkt goed, ben benieuwd!
 
Uhm, jerome al weer terug en foto's aan het uitzoeken :-/
Of ben ik nu iets te snel...
 
Ok,

Wat later door de Ziggo storingen van afgelopen dagen, zoals afgesproken hier mijn verslagje met de aanpassingen voor mijn Gas WGA en wat ?bewijs?materiaal van mijn BBQ avonturen op vakantie.

Eerst heb een poging gewaagd met de plaat die geleverd is bij de WGA.  Vanwege tijdgebrek maar wat kant en klare spare ribs (kan eigenlijk niet...) op de WGA gedaan:

Je ziet het resultaat, wat een drama. Op deze manier is de WGA een oven en geen BBQ.  De BBQ smaak krijg je doordat sappen in de vlammen komen en de dam weer in het eten terecht komt wat hier dus niet gebeurd. Daarnaast is dit ding gewoon niet makkelijk schoon te maken.  Ik had nog een tip gehad om de plaat met folie in te pakken, maar na dat geprobeerd te hebben werkte dat niet fijn.  Maar goed dit werkt dus niet.

Ik ben daarna het net af gaan struinen voor een oplossing en ik kwam op diverse (USA) fora berichten tegen dat veel gebruikers niet tevreden zijn met deze versie met de plaat. De oudere Gas WGA werkt wel goed (voor een gasser dan..) volgens velen. Dus dan maar experimenteren. Het idee is om de oudere versie ?na? te maken. Die had een plaat die schuin gevouwen zat om de branders. Dus een Alu bakje gevouwen en het roester van mijn andere WGA gepakt:

En wat burgers gemaakt. Helaas geen foto?s gemaakt van de burgers op de BBQ maar wel van het resultaat:

En warempel, deze hadden en prima BBQ smaak! Dit is dus de oplossing. Echter, die alu bakjes kunnen niet zo goed tegen directe vlammen: de dampen die daar uit komen zijn ook niet echt goed voor je...
Dus dan maar op zoek naar een plaat ofzoiets ipv het alu bakje.  Na een kleine zoektocht kwam ik bij de Xenos dit tegen (iets van EU4,50) :

Ik had ook wat andere bakplaten gevonden voor taart enzo, maar die waren niet geschikt voor hogere temperaturen waar dus wellicht weer ongewilde dampen vanaf komen. Brood afbakken doe je zo rond 220 Graden, dus dit leek me wel wat.
Nu even de boel een beetje buigen:

Dan krijg je dit:?

Past prima:

Toen de plaat 15 min lang op de WGA gasser laten ?inbranden? voor de zekerheid om van eventuele schadelijke stoffen af te komen. Je ziet dat ie mooi dof is geworden.

Toen was ie klaar voor de grote test in Frankrijk:

Cote de Boeuf (voor 8 Euro in de super!!)), Dat ging heel goed! Perfect gegaard en prima BBQ smaak! Jerome happy  B-).  Waar je wel rekening mee moet houden is dat de max temperatuur van de WGA rond de 200 graden is waar je bij High en Fast eigenlijk wat hoger wilt zitten.


Al met al: door deze aanpassing een prima BBQ voor op reis op plekken waar houtskool niet is toegestaan.

Nog wat Pics van mijn BBQ avonturen als ?Bewijs? met ook wat spul deels gemaakt op de best handige gasser die bij de stacaravan stond. Alleen het rooster van die gasser zag er niet zo lekker uit, dus op die BBQ alles in bakjes gedaan:

Hasselbanks (soort van)

Groentje prutje:

Op het bord met de Cote de Boeuf:


Wat kipkluifjes (aangegrilled op de WGA), groente een aardappelspul:








Stukje lokale worst:


Zalmforell:




Met wat groentespul:


En dan Dorade:

Eerst ff schoongemaakt en gevuld met Peterselie, knoflook en citroen:


Hup op de BBQ:


De buren uitroken:


En bijna klaar:


Lekker met wat Paella


De visjes/vlees hadden een heerlijke BBQ grillsmaak dus wat mij betreft missie geslaagd.

Ik heb nog wat meer gemaakt, maar niet gebeurd..

Ik ben er niet aan toe gekomen om iets low and slow te maken, maar dat gaat denk ik ook prima.  De plaat is overigens makkelijk schoon te maken maar is nu wel een beetje verweerd en krijgt wat roestplekjes. Ik denk dat ie nog wel een vakantie mee gaat. Maar ik ga binnenkort maar ff een paar extra bij Xenos halen voor de voorraad.

Al met al, met de aanpassing is dit nu een prima alternatief voor vakanties waar houtskool uit den boze is.

Thanks, Jerome.
 
applaus! dit is toch weer een mooi voorbeeld van hoe creatief we hier kunnen zijn en hoe fijn het is dat je zelf niet het wiel hoeft uit te vinden! Mooie gerechten buurman!
 
Nice en mooie gerechten.
Conclusie lijkt me dat het een "second best" is. Dus als je de keus hebt, toch masr voor kolen kiezen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan