BasBQ
Beef en Steak

Gyros zonder spit

 
 
 
 
 

Ceriel

BBQ Junkie
Berichten
7.242
Ooit al eens op www.grillsportverein.de een topic gelezen over gyros op een WGA, maar kon deze niet terugvinden... :(
Bedacht om, bij gebrek aan een grillspit, het gemarineerde vlees op de Weber kiphouder (??) te prikken.

Het vlees (platgeslagen hamlappen en schnitzels) eerst met zout bestrooid en een nacht gemarineerd in:
300 gr Griekse yoghurt
100 ml olijfolie
2 TL korianderpoeder
2 TL zwarte peper
2 TL thijm
2 TL chilivlokken
1,5 TL komijn
3 TL Oregano
2 TL paprikapoeder
1,5 TL knoflookpoeder
1,5 TL uienpoeder
1/4TL kaneel

Marinade ziet er niet erg smakelijk uit....


Het gyros spit en de uitlekkende komkommer-rasp voor de tzatziki:


Nadat het vlees op de prikker zat (deze door een halve ui vast in het kommetje gestoken), alles nog even ingepakt in folie om een vaste vorm te krijgen



Volle starter langs de rand, vlees in het midden



Het idee lijkt te werken.... na een tijdje voor het eerst dun het buitenste vlees weggesneden, en dit een paar keer herhaald:



Na ruim een uur de pitabroodjes direct boven de kooltjes:



Lekker met tzatziki (uitgelekte griekse yoghurt, uitgelekte komkommerrasp, peper, zout, knoflook uit de pers, citroensap, olijfolie, dille), sla en tomaat:



 
Wow Ceriel, dat heb je echt heel mooi gemaakt!
 
Wooooooow dat ga ik ook proberen!
 
Prachtig! Wat inventief, zo'n mooie grill is menige Grieks jaloers op
 
Griekse huisvlijt. Goed idee ook.
 
Leuk!!
 
Ook weer lekker....
 
Trouwens.... waarom zie ik nou de keukenrolhouder die we in de keuken hebben staan ineens als shoarma/gyros spit ? ;) stukje eraf zagen, bak eronder en gaan ..

keukenrolhouder-rvs-20500987-productzoom_rd-916437533.jpg

 
Creatief :)
 
Creatief hoor. Lijkt me super leuk om het een keer zo te doen  Fijn dat je uitgebreid uitleg hebt gegeven. Hop op de to do
 
Dat ziet er mooi uit, ga ik zeker ook eens proberen, heb zo'n soort houder voor kip. Hoeveel vlees heb je hier op zitten, kilo of 2?
 
Leuk gerecht man om zo klaar te maken. Ik gooi die marinade gelijk even op de todo. Lijkt me erg lekker.
 
Dit recept gelijk bij mijn favorieten gezet.
Maakte al vaak gyros met kip op de grilpan, maar dit is echt top.

Blefke
 
wow!! Dat ziet er heel goed uit.
Dat blief ik  :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan