BasBQ
Beef en Steak

Wanneer en hoeveelheid rookhout?

 
 

Beeros

Kooltjesharker
Berichten
181
Zodra het weer het toelaat ben ik van plan sparribs te maken via de 3-2-1 methode. Nu vraag ik me af wanneer het hout erbij moet. Moet dit door het luikje of al door de briketten heen. En welke hoeveelheid is aan te raden? Ik heb houtblokken van Axtschlag hickory en kersen.

Alvast bedankt.
 
Wat voor smoker heb je? Bij mijn Smokey Mountain doe ik er al wat blokjes tussen de briketten. De hoeveelheid is een kwestie van smaak. Ik heb prima resultaat met 2 a 3 blokjes. In de combi die jij hebt zeg ik nu zo ff 2 kers en 1 hickory dan ben je een eind op weg.
 
Ik heb een Proq. Maar de sparribs gaan er toch pas op als de temperatuur rond de 107 graden is. Is het dan niet zonde om al gelijk hout toe te voegen?
 
De hoeveelheid rookhout toevoegen is een kwestie van smaak, en ervaring.
Je kan namelijk ook te veel rooksmaak toevoegen, waardoor je product niet meer te eten is. (of iig minder lekker)

Het is dan ook zeker in het begin (als startend roker) belangrijk, dat je niet te veel rookhout toevoegd, en naar gelang je smaak daarvan, en je ervaring daarmee, hoeveel rookhout je de volgende keren toe moet/ of wilt voegen.

Ik zou de eerste keer(en), maar een paar blokjes toevoegen (lees een stuk of 3  ? 4 niet al te grote blokjes)
Als je de mogelijkheid heb (lees een barbecue waaraan je achteraf een blokje op de hete briketten, of kolen kunt leggen), dan leg je deze er pas op, op het moment dat je je vlees ook net hebt geplaatst.
Mocht het roken stoppen, dan leg je het volgende blokje er op, en dan zeker niet meer dan 4, en misschien zelfs de eerste x maar 3 doen.

Heb je geen barbecue waaraan je achteraf rookhout kunt toevoegen, dan verdeel je de blokje tussen de kooltjes, maar dan loop je wel het risico, dat de rook al op is voor dat het vlees er op gaat. (ook hierbij komt ervaring om de hoek kijken waar (en hoe diep) je de blokjes moet stoppen om te voorkomen dat het roken klaar is voor je vlees er op gaat)
Belangrijkste regel is, beter te weinig rook als te veel.

Al met al genoeg stof om lekker te oefenen  :D

Suc6 Beeros

Mac
 
Dus blokjes moeten 1 voor 1 en kunnen niet te gelijk worden toegevoegd? En hoelang rookt een blok hout ongeveer?
 
De uitleg van Mac is top. Ik doe de blokjes er meestal in een keer op aangezien het vlees niet oneindig rook opneemt. Wat ik begrepen heb neemt het vlees vooral het eerste uur a anderhalf uur rook op. Maar dat zou je pour le securit? moeten uitproberen.
 
Ik kan zelf gedurende het Q-en rookhout toevoegen en gebruik snippers. Hickory op het moment en krijg binnenkort nog wat hout van fruitbomen. In de eerste twee uur gooi ik er drie tot vier handen snippers bij. Deze heb ik in het water liggen zodat ze rook afgeven.

Ik las pas dat het vlees na 65-66 graden geen rooksmaak meer opneemt.
 
Is dat vers hout van fruitbomen? Hou er dan wel rekening mee dat dit eerst gedroogd moet zijn, dus alle sappen eruit. Dat is meestal na een jaartje buiten liggen of als ze ovengedroogd zijn. Vers hout schijn je niet op je BBQ te moeten hebben...
 
mrwolf zei:
Is dat vers hout van fruitbomen? Hou er dan wel rekening mee dat dit eerst gedroogd moet zijn, dus alle sappen eruit. Dat is meestal na een jaartje buiten liggen of als ze ovengedroogd zijn. Vers hout schijn je niet op je BBQ te moeten hebben...

Ja dat is vers hout en dank voor de tip. Ik had wel gedacht dat ik het moest drogen maar niet dat het zo lang zou moeten duren
 
Jeroen1975 zei:
mrwolf zei:
Is dat vers hout van fruitbomen? Hou er dan wel rekening mee dat dit eerst gedroogd moet zijn, dus alle sappen eruit. Dat is meestal na een jaartje buiten liggen of als ze ovengedroogd zijn. Vers hout schijn je niet op je BBQ te moeten hebben...

Ja dat is vers hout en dank voor de tip. Ik had wel gedacht dat ik het moest drogen maar niet dat het zo lang zou moeten duren

Je kan ook de magnetron methode gebruiken om snel te drogen (google voor deze methode)
 
De rookring wordt maar gevormd tot een bepaalde temperatuur. Dat het vlees geen rook meer opneemt zou betekenen dat als ik er 10 blokken op gooi na twee uur je dat niet meer zou proeven. Maar zo is het dus niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan