BasBQ
Beef en Steak

Keuze kamado versus Weber Slow n Sear

kuiperik

Tondelzoeker
Berichten
7
Na aantal jaren gegrilt te hebben op onze open haard, willen we nu een stap vooruit maken naar een Kogelbqq of een kamado. We hebben afgelopen week verschillende opties bekeken, echter omdat we geen ?praktijk? ervaring hebben met gesloten bbq-en hebben is het lastig om de goede keuze te maken.

Wat willen we ermee gaan doen:
- Complete maaltijden op bereiden, dus naast het vlees/vis/kip ook de groentes bereiden. We eten veel groentes (hebben eigen groentetuintje), dus belangrijk punt dat dit goed mogelijk is.
- Zalm roken / langzaam garen.
- Gehele kippen garen.
- Rundsvlees langzaam garen en daarna afgrillen (op hoge temperatuur).

Opties zouden zijn een kamado  met een directe/indirecte zone of een Weber Master Touch met een Slow and Sear achtige oplossing. Van de ervaringen die we op internet lezen zou met een Weber al ontzettend veel mogelijk moeten zijn. Voordelen die een Kamado met name nog zouden bieden is lager verbruik en makkelijkere temperatuur regeling. In hoeverre is hier ook nog verschil richting low and slow bereiding van vis en kip en benodigde temperatuur?

Praktisch zouden we de bbq zowel bij onze overkapping in de tuin, als buiten naast de keukendeur willen gebruiken. Hiervoor zal de bbq wel over een klinkerpad gereden moeten worden. In hoeverre is dit wenselijk met een keramisch toestel? Is toch een kwetsbaar en zwaar toestel. Meeste onderstellen die we hebben gezien lijken meer geschikt voor verplaatsing over een vlakkere ondergrond. Zelf bouwen van een meubeltje met goede wielen lijkt dan al snel nodig.

Daarnaast vinden we een stuk gebruiksgemak ook wel erg plezierig, dus bbq makkelijk aan kunnen maken en niet teveel om hoeven te bouwen tijdens een enkele maaltijd.
Iemand die dit herkent en zijn ervaringen zou willen delen met :
- complete maaltijd bereiding van gerechten, groentes, vis en kip?
- in hoeverre is het rijden over klinkers hier een aandachtspunt?
 
Heb al flink wat over het forum gestruind en veel interessante informatie tegen gekomen. Eerste conclusie is dat ik nog veel heb te leren over het gebruik van een kamado en het bereiden van gerechten erop.

Om me wat in te lezen in ieder geval alvast het boek "Hete kolen Compleet" besteld. Als het goed is moet hiermee ook e.e.a. duidelijk worden over het bereiden van complete gerechten.
Omslag-Hazebroek-Hete-Kolen-Compleet-2D-120x150.jpg


Verder lijkt de primo oval wel interessant vanwege met goede direct/indirect mogelijkheden, zeker op de XL versie :D
 
wat denken jullie van een kamado joe II classic. Ook deze heeft direct en indirect en zou, zodra ik "toestemming" heb mijn volgende worden
 
Kamado Joe Classic II hebben we ook gezien en is ook een hele mooie, erg compleet, maar standaard wel rood. Onderstel van de Joe lijkt ook iets minder geschikt voor transport over klinkers, in ieder geval van een verkoper al te horen gekregen dat zij regelmatig de schroefjes aan moesten draaien. Daarnaast lijkt door het ovale oppervlakte mij de Primo wat prettiger zowel indirect als direct tegelijk te gebruiken, met daarbij ook nog de opsplitsmogelijkheid van de vuurkorf.

Ik heb echter geen praktijk ervaring, dus weeg aub niet teveel waarde aan wat ik schrijf, kan goed zijn dat in de praktijk e.e.a. maar weinig verschillen biedt.  ;)

In ieder geval lijken beiden mij mooie producten.

 
Een Kamado is een alles kunnen. Als je al een tijdje met bbq bezig bent en er echt schik in hebt is het je de investering miss wel waard. Als je die dan vervolgens dagelijks over je erf gaat sleuren is het misschien niet een makkelijk apparaat. Wellicht is het een optie om voor de Weber summit charcoal te gaan? Die is een stuk minder zwaar. Of een tafel met deugdelijk wielen waar je Kamado in staat.

Ik heb een weber 57 en een BGE L. En gebruik beide regelmatig.  De weber voor het dagelijkse werk. En de BGE voor de lange Low en slow sessies. Zet beide BBQ's altijd na gebruik weer netjes binnen. En dat is met de BGE wel een gesleep.
 
De oplossing is simpel: twee kamado?s.

Niet te dure nemen. Twee Auplexen bijvoorbeeld.

Overigens.. voor low and slow garen en daarna korsten heb je geen twee zones nodig. Je haalt je vlees er uit, en laat het rusten... in die tijd geef je even vol gas op je kamado zodat het rooster goed heet is... en dan het vlees er weer even op voor het korstje. Voordeel: daarna hoeft het vlees niet meer te rusten en kan lekker heet geserveerd worden.
 
Bram zei:
Zet beide BBQ's altijd na gebruik weer netjes binnen. En dat is met de BGE wel een gesleep.

Ik was net aan het overwegn een Kamado Joe Classic aan te schaffen, toen ik zag dat het ding maar liefst 85kg weegt. Is dat ?berhaupt alleen te verslepen ?

Weet iemand of die wieltjes goed genoeg zijn om over een gazon mee te rijden ?

Ook: moet zo'n keramische kamado binnen geplaatst worden tijdens de winter of volstaat een beschermkap ?
 
Ik zou een kamado echt niet over het gazon rijden. Krijg je in no time brokken volgens mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Mijn kamado?s staan gewoon zonder hoezen buiten in weer en wind.
 
Afgelopen week de diverse primo modellen bekeken. De Oval XL wordt wel heel erg groot voor ons met twee?n. De Oval Large lijkt al groot genoeg, zeker als je nog een verhogingsrooster gaat gebruiken. Maar op dit moment is zeker de ronde Kamada van Primo wel een heel interessant alternatief. Wat betreft oppervlakte net zo groot als een large Green egg of ander merk en maar fractioneel kleiner dan de Oval Large. Met de aanbieding die er nu loopt, wordt het verschil met een oval of green egg wel erg groot en aangezien de voorkeur toch uit ging naar een zwarte kamado gaat het deze dus worden. Voordeel van een rond model is ook dat er veel accesoires verkrijgbaar en uitwisselbaar zijn vanuit andere merken.

Nog wat aan het ori?nteren geweest voor een temperatuur meter. Daarbij uitgekomen op volgende modellen van Maverick: de ET-8, ET-733 of de recente XR-50. De laatste lijkt me wel interessant, is echter nog vrij weinig over te vinden en alleen op de "zender" in te stellen. Zijn er hier al gebruikerservaringen mee, of zijn er nog andere alternatieven om mee te nemen? Gezien prijs van de thermometers vind ik kwaliteit/duurzaamheid ook wel belangrijk.
 
kuiperik zei:
Afgelopen week de diverse primo modellen bekeken. De Oval XL wordt wel heel erg groot voor ons met twee?n. De Oval Large lijkt al groot genoeg, zeker als je nog een verhogingsrooster gaat gebruiken. Maar op dit moment is zeker de ronde Kamada van Primo wel een heel interessant alternatief. Wat betreft oppervlakte net zo groot als een large Green egg of ander merk en maar fractioneel kleiner dan de Oval Large. Met de aanbieding die er nu loopt, wordt het verschil met een oval of green egg wel erg groot en aangezien de voorkeur toch uit ging naar een zwarte kamado gaat het deze dus worden. Voordeel van een rond model is ook dat er veel accesoires verkrijgbaar en uitwisselbaar zijn vanuit andere merken.

Nog wat aan het ori?nteren geweest voor een temperatuur meter. Daarbij uitgekomen op volgende modellen van Maverick: de ET-8, ET-733 of de recente XR-50. De laatste lijkt me wel interessant, is echter nog vrij weinig over te vinden en alleen op de "zender" in te stellen. Zijn er hier al gebruikerservaringen mee, of zijn er nog andere alternatieven om mee te nemen? Gezien prijs van de thermometers vind ik kwaliteit/duurzaamheid ook wel belangrijk.

Kijk eens naar inkbird. redelijk goedkoop en  werkt zeer goed. ik heb de ibt-6x (was op korting in de duitse amazon op het moment van aankoop.)
 
Thx voor meedenken. Heb nog wat verder gekeken en aangezien de kamado toch een stuk van huis af staat, lijkt me wifi of Bluetooth toch niet helemaal ideaal. Over algemeen lijken de ervaringen over de Thermoworks Smoke wel erg positief, ook qua duurzaamheid. Waarschijnlijk gaat het die dus worden:
https://www.amazon.fr/gp/product/B072K6JBCN/ref=ox_sc_act_title_2?smid=A3UFT4HUOFIA50&psc=1

Tevens voor binnenshuis maar meteen een Thermopop meebestellen.
 
Heb zelf een Kamado Joe Classic en die staat in overkapping en rij ik stukje naar buiten. Is over klinkers maar dat met je niet teveel/te ver doen, zwaar en schroeven trillen dan los. Ben wel super tevreden over dat ding, kan er alles mee doen.
 
Dat van die schroefjes bij de Kamado Joe was me inderdaad door een verkoper aangegeven. Vandaar ook de keuze om zelf een klein meubel / onderstel te bouwen met goede wielen er onder.

Morgen wordt de Primo geleverd, ben benieuwd. Komend weekend maar eens kijken wat voor meubel te bouwen, idee?n genoeg, alleen nog wat concreter uitwerken.

 
Terug
Bovenaan Onderaan