BasBQ
Beef en Steak

Herfstcake met gekarameliseerde appel

 

Hitman

Sprokkelaar
Berichten
49

Zo voor de fotowedstrijd van deze maand maar eens aan de gang gegaan.

Allereerst de herfst cake.

Ingredienten:
10 bitterkoekjes
50 ml Amaretto
150 gram zachte boter
150 gram bruine bastersuiker
3 eieren
150 gram zelfrijzend bakmeel
100 gram gepelde walnoten
1 theelepel kaneelpoeder
2 peren
zout

Verwarm de BBQ voor op 180?C. Hak de koekjes in stukken, doe ze in een kom en schenk de likeur erover. Mix in een kom de boter met de suiker. Voeg al mixend ??n voor ??n de eieren toe. Zeef de bloem en mix het met een mespunt zout en het kaneelpoeder door het beslag.

Schil de peren en snijd ze in kleine blokjes. Schep de peren en koekstukjes door het beslag.

Schep het beslag in een ingevette springvorm en verdeel de noten erover. Bak de cake in ca. 80 minuten indirect gaar. Prik met een sat?prikker in de cake, als deze er schoon uitkomt is de cake gaar.

Ik heb voor mijn cake de helft van bovenstaande gebruikt. Ik heb dit gebakken in een ovenschaal waar in ik bakpapier heb gelegd. Heb helaas alleen een foto van het beslag in de vorm omdat ik tijdens alle handelingen vergeet foto's te maken :-S



Verder denk ik dat 2 kleine peren voldoende zijn, de cake kan anders wat nat worden.

Dan de gekarameliseerde appel:

Ingredienten:
50 g ongezouten boter
4 stevige friszure appelen bijv. Elstar
2 laurierblaadjes, gedroogd of vers
2 kruidnagels
50 g geschaafde amandelen
100 g lichte basterdsuiker
75 g rozijnen
rasp en het sap van 1 sinaasappel en 1 citroen
flinke tl mixed spice (evt. vervangen door tl koekkruiden)
1 borrelglas brandy of whisky



Neem de boter 15-30 min. voordat je aan de gang gaat uit de koelkast, zodat die alvast een beetje zacht kan worden. Verwarm de BBQ voor op 180?C. Gebruik een appelboor om de klokhuizen uit de appels te verwijderen en maak met een scherp mes het gat wat groter.



Maak ook met het mes rondom een inkeping in de appel. Dit om het scheuren tegen te gaan.



Leg de appels in een ovenschaal. Verkruimel gedroogde laurierblaadjes tot kleine stukjes of hak verse laurier fijn. Doe de laurier met de kruidnagels in een vijzel en stamp alles fijn.



Doe het mengsel met het grootste deel van de amandelen en de rest van de ingredi?nten in een grote kom. Meng alles met je handen goed door elkaar en knijp de smaken in de boter.



Vul de holtes in de appel met dit mengsel en gebruik de laatste restjes om de buitenkant mee in te wrijven. Schep de rest van de amandelen door het in de kom achtergebleven vocht en strooi ze over de appels.



Zet de appels 30-40 min. in de BBQ, tot ze goudbruin en zacht zijn. Neem uit de BBQ en laat ze 5 min. afkoelen. Schep de heerlijke gekarameliseerde vloeistof uit de ovenschaal erover. Lekker met bijvoorbeeld vanille-ijs



Ook hier heb ik de ingredi?nten aangepast omdat ik maar 1 appel heb gemaakt. Het kleine ronde bakje met cake is een klein beetje beslag wat ik over had. Ik kan hier wel goed in de gaten houden of de cake al gaar was.

En dan uiteindelijk bij de haard een heerlijk herfst gevoel!
 
Lust ik wel
 
Lekker en prachtig in beeld gebracht zeg! Echt een heerlijk herfst receptje ook!
 
Mooie foto's en ziet er smakelijk uit. Goede input voor de wedstrijd.
Grz.
 
Bedankt allemaal voor de reacties! Het was overigens erg lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan