BasBQ
Beef en Steak

Picanha, eindelijk een keer van m'n todo lijst af.

 
 
 

Hans

BBQ Junkie
Berichten
5.554
Hallo mede stokers.

Om de een of andere rede lukte het maar niet om er aan te beginnen en bleef hij maar op m'n todo lijst staan.
Maar van het weekend eindelijk de knoop doorgehakt.
Een mooie Picanha van zo'n graan gevoede dikbil gekocht en even in de koeling gedaan.
Daags van te voren een chimmichurri gemaakt en lekker laten door trekken.

4icqY2yl.jpg


uxjNcJgl.jpg


Afgelopen Zaterdag ging ie op de bbq, splitgrill wat groter gemaakt 40/60% omdat het nogal een flinke jongen was 1,4 kg.

uyAklJyl.jpg

1EF2JUwl.jpg


owZsFjdl.jpg


Eerst even wat vet laten weg smelten

etJJ4gZl.jpg


Dan L&S naar 48gr.C

GOSxcoIl.jpg


Dat duurde best nog wel lang met 110 gr.C

OrsHrOkl.jpg


Toen die temperatuur bereikt was begon het feestvuur pas echt, geprobeerd om het met zo weinig mogelijk vlammen te doen om dat ik niet van verbrand vlees houd maar dat was niet eenvoudig.

nJEaxbXl.jpg


Uiteindelijk toch wel redelijk geslaagd temperatuur was toen 54 gr.
Dus hij mocht er af, even laten rusten  en aansnijden.

ULX9UsRl.jpg

mdoaXAFl.jpg


Wij vonden het geslaagd dus op het bordje

SflvMjTl.jpg



Ik moet zeggen dat we maar zelden zo'n lekker stuk vlees hebben geproefd en gaan dat zeker veel meer doen.
Kan ie eindelijk van m'n mijn todo af ;)

Leuk dat jullie meekeken.



 
Ziet er heerlijk uit Hans, perfecte garing als ik zo kan zien. Voor de vlammen hoef je echt niet zo bang te zijn, die zorgen er ook voor dat je vet lekker wat wegsmelt en krokant wordt.
Maar inderdaad zoals je al zei, oppassen voor verbranden, al kan zo'n homp vlees best wel wat hebben.
Deze gaat dus niet van de to do lijst af maar blijft er voor eeuwig op staan, neem ik aan :D
Voor 54 graden kern vind ik hem toch nog redelijk rood, had eerder 50/51 graden gedacht gezien de roodheid.
 
Perfecte garing zo te zien. Mooi man! Heerlijk stuk vlees, maken we hier regelmatig.

Ik snijd overigens eerst de vetkap wat dunner en daarna kruislings in. Zo krijg je een mooi knapperig korstje. Daarna zelfde bereiding als jij hebt toegepast, altijd goed!
 
Dank je Ewald, zeker niet voor eeuwig verbannen maar ik probeer om alles wat ik op m'n todo lijst heb staan minimaal ??n keer te maken maar die lijst wordt maar niet korter.  ;)
 
Mooi stuk vlees, gelukkig van een graangevoerde dikbil, hier heb ik gisteren eentje klaargemaakt van een belgisch wit blauw rund (mijn slager vond dat ik larie uitkraamde als ik zei dat ik liever een meer gemarmerd stuk had, hij ging dus eens een stuk picanha snijden met vetkap waar ik vanachter over ging vallen  :> :>), het was niet echt dezelfde smaak als van een grainfed rund en zeker niet zo mals, ik vond het eerder aan de taaie kan, nochtans maar gegaard tot een 52 graden. Dus een goeie keuze gemaakt kwa vlees  ;)
 
Ziet er geweldig goed uit! Super mooi vlees en zo te zien super bereid. Mooie garing, mag wat mij betreft rood/medium zijn. Gisteren ook een picanha op offset smoker gehad en afgefakkeld op vuurkamer. Dit is echt een geweldig stuk vlees en staat bij ons op de favoriete lijst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Dank je Bas.
Het insnijden was i.d.d. een probleempje voor  me want hoe bepaal jij de dikte van je vet kap?
Ik heb hem wel ingesneden maar was bang dat ik in het vlees zou snijden. :-?
 
Ziet er lekker uit Hans lust ik ook wel en dat probleem van de to do lijst ken ik ook en zie in verschillende blaadjes ook allemaal nieuwe recepten die ik wil maken  :D

Moet maar 2 keer per dag warm eten  :)
 
Dank je wel Picosuma.
(zucht)
En ik heb al zo'n probleem met m'n gewicht sinds ik actief ben op het Forum. :D
 
Hans zei:
Dank je wel Picosuma.
(zucht)
En ik heb al zo'n probleem met m'n gewicht sinds ik actief ben op het Forum. :D

Hahaha ik moet zeggen dat valt gelukkig bij mij tot nu toe mee ga ook nog wel naar de sportschool  :)
 
picosuma zei:
Hans zei:
Dank je wel Picosuma.
(zucht)
En ik heb al zo'n probleem met m'n gewicht sinds ik actief ben op het Forum. :D

Hahaha ik moet zeggen dat valt gelukkig bij mij tot nu toe mee ga ook nog wel naar de sportschool  :)

Kan je best wel wat kilo's in kwijt raken, als je na afloop maar niet gelijk naar de bar rent. :D
 
Hans zei:
Dank je Bas.
Het insnijden was i.d.d. een probleempje voor  me want hoe bepaal jij de dikte van je vet kap?
Ik heb hem wel ingesneden maar was bang dat ik in het vlees zou snijden. :-?

Op de site van bbquality staat een filmpje over de bereiding van picanha waar bewust net tot in het vlees wordt gesneden...
 
Lekker bezig geweest Hans.
Ziet er goed uit. Ik dacht dat je met Ecobrassa geen steekvlammen kon krijgen?
In heb van een aantal mensen uit m?n directe omgeving vernomen dat de Picanha het beste was dat ze ooit gegeten hadden. Dus ben bang dat ik er eerdaags toch aan moet geloven
 
Bram zei:
Ik dacht dat je met Ecobrassa geen steekvlammen kon krijgen?

Dat schrijven ze ook op de verpakking, maar grill maar eens wat speklappen of zo, dan krijg je er toch aardig de fik in.
 
eindelijk de foto's Hans.
Helemaal top. Stukkie vlees ziet er perfect uit.
Is de combi met chimmichurri bevallen? Hier in huis is picanha met chimmichurri een regelmatig terugkerend gerecht.

Ja, die todo lijst ..... Het probleem is dat je regelmatig terugvalt op heerlijke, bekende gerechten, terwijl er nog zoveel "nieuws" te ontdekken is.
Luxe-probleem lijkt me.

Als de vetkap naar mijn/onze mening te dik is, snij ik er met een scherp mes (fileren zeg maar) een laagje vanaf.
Ja, er moet vet op blijven zitten. Nee, het hoeft niet een cm dik te zijn

en met dat kruislings insnijden... ach, ik snij ook wel eens tot in het vlees hoor. Proef er niks van  :D


goed bezig geweest Hans.
 
ik snijd zelfs veel in het vlees, een ganse picanha in 1 stuk opeten is met net iets te veel  :D.
 
Bram zei:
Lekker bezig geweest Hans.
Ziet er goed uit. Ik dacht dat je met Ecobrassa geen steekvlammen kon krijgen?
In heb van een aantal mensen uit m?n directe omgeving vernomen dat de Picanha het beste was dat ze ooit gegeten hadden. Dus ben bang dat ik er eerdaags toch aan moet geloven


Met EcoBrasa krijg als je het deksel dicht laat i.d.d. geen vuur (eigenlijk bij elke briket) door gebrek aan zuurstof denk ik.
Maar je wil toch het grillen en de temperatuur in de gaten kunnen houden en dan gaat de deksel open dus komen er vlammetjes. :D
Een klein vuurtje mag en is zelfs gewenst, dan smelt het vet wat sneller weg.
 
Ridevi71 zei:
eindelijk de foto's Hans.
Helemaal top. Stukkie vlees ziet er perfect uit.
Is de combi met chimmichurri bevallen? Hier in huis is picanha met chimmichurri een regelmatig terugkerend gerecht.

Ja, die todo lijst ..... Het probleem is dat je regelmatig terugvalt op heerlijke, bekende gerechten, terwijl er nog zoveel "nieuws" te ontdekken is.
Luxe-probleem lijkt me.

Als de vetkap naar mijn/onze mening te dik is, snij ik er met een scherp mes (fileren zeg maar) een laagje vanaf.
Ja, er moet vet op blijven zitten. Nee, het hoeft niet een cm dik te zijn



en met dat kruislings insnijden... ach, ik snij ook wel eens tot in het vlees hoor. Proef er niks van  :D


goed bezig geweest Hans.


Hij was heerlijk Rick, gaan we zeker meer doen ;)
 
Ok, weer wat wijzer. Had ze gekocht omdat vlammen tot het verleden zouden behoren met de Ecobrassa. Maar was natuurlijk te mooi om waar te zijn.

Maakt niet uit. Je heb heerlijk gegeten Hans. Dat is wat telt
 
Terug
Bovenaan Onderaan