BasBQ
Beef en Steak

Kip van het spit!

 
 
 

basv88

Stoker
Berichten
457
Goedemorgen!

Ik kwam net nog wat foto's op mijn telefoon tegen van een kip aan het spit die ik helemaal vergeten was hier te posten. Dus hierbij een kort verslag en wat mooie plaatjes :D

Afgelopen zondag dus alleen thuis en ja, een man moet toch eten. Dus een kippetje bij de AH gehaald (Bresse, maiskip) en deze twee uur van te voren in de rub gezet. Heb volgens mij de chick mix van Jord hiervoor gebruikt.
i9Vz6wIl.jpg


Vervolgens spit er door en de vleugeltjes vastgebonden met wat slagerstouw:
8UbiEKnl.jpg


Bbq opgestookt tot 175 graden en de kip er boven gehangen. Verder geen rookhout gebruikt. Mooie van een draaiend spit is dat je draaiend nog wat extra rub toe kan voegen :D
uadBCL7l.jpg


Na een half uur begon de bbq flink te roken met een heerlijke geur. Kon het toch niet laten om even te kijken:
ZjbZQXWl.jpg


Behoorlijke vlammen door het druipende vet maar niks ernstigs. Dus toch bijna een uur direct boven het vuur gehad.
Hier en daar was de rub wel een beetje verbrand:
TI7To1dl.jpg


i0jDTE1l.jpg


Smaak was heerlijk. Lekker sappig en ook de filets helemaal niet droog. Vel was helaas niet knapperig en ik vond bij de poten nog best wat harde stukjes vet. Volgende keer dus toch eerst indirect op lagere temperatuur proberen en daarna over naar direct.

Bedankt weer voor het lezen!
 
Ziet er toch een mooi kipje uit. Zonde van de vel. Miss iets langer van tevoren droog pekelen?
Spit is toch een mooi stuk speelgoed dat ik graag wil hebben. Denk wel dat het er een voor de weber gaat worden. Die Joe is een beetje te prijzig voor spielerei :-?
 
Hij ziet er toch wel lekker uit :)
 
Ik vind het een lekker kippie geworden en mij maakt het niet uit of het vel wel of niet knapperig is, al is het zacht en drillerig, ik slurp het zo naar binnen :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan