BasBQ
Beef en Steak

Eerste BCC!

 
 

Thijs83

Tondelzoeker
Berichten
16
Hallo allemaal,

Vorig weekend moest het gaan gebeuren en heb ik mijn eerste BCC bereid. Ik ben begonnen met de split grill methode. Om de citruspekel goed te benutten heb ik maar meteen twee kippen gepekeld. Dan had ik ook nog een reservekip, mocht het onverhoopt toch helemaal mis gaan...

Dat laatste bleek gelukkig niet het geval! :D

O1lM8IN.jpg


txGmmrr.jpg


Na ongeveer een kwartier tot 20 minuten is mijn kippetje omgekukeld. Ik heb hem gauw weer rechtop gezet en dit was uiteindelijk niet van invloed op het eindresultaat. Het was wel behoorlijk heet aan de vingers, dus ik heb de ovenhandschoenen er maar bij gepakt. Die kwamen daarna ook goed van pas bij het halverwege omdraaien van de tokkie. Ik was erg blij met het eindresultaat:

vWbDQ6L.jpg


Mijn reservekippetje heb ik de dag erna bereid. Toen heb ik gekozen voor de indirecte methode, om te kijken hoe dit zou bevallen. Ik hoopte eigenlijk dat ik mijn kippetje mogelijk wat meer zou stabiliseren door mijn rooster te plaatsen, zodat hij niet nog een keer zou omvallen. Hoewel de kip niet opnieuw is gevallen maakte dit eigenlijk geen verschil. Ik vond het wel makkelijk aan deze methode dat de kip niet halverwege hoeft te worden omgedraaid.


8vmExLO.jpg


261n3aF.jpg


Het eindresultaat was net zo smakelijk!

pZo6Ypx.jpg


Al met al vond ik het een erg geslaagde eerste kennismaking met indirect barbecue?n. Het lukte ook vrij aardig om de barbecue op temperatuur te houden. Ik ben begonnen met de onderste schuif bijna helemaal dicht en toen bleef de dome temperatuur het eerste half uur mooi net onder de 200 graden. Het is me beide keren wel opgevallen dat de temperatuur daarna ineens begint af te nemen en dat ik de onderste schuif vol open moest zetten om de barbecue op temperatuur te houden. Zou dat te maken kunnen hebben met de brandstof die ik gebruik? Ik ben nu nog een zak Weber briketten aan het opmaken die ik bij de barbecue had gekocht (ik ging ervan uit dat deze wel goed zouden zijn...). Als ze op zijn ga ik op zoek naar kokosbriketten.

Ik heb erg veel zin om binnenkort Pulled Pork te gaan proberen. Ik heb alvast een marinade injector in huis gehaald!  :D
 
2 mooie kippetjes Thijs, gefeliciteerd met je Tokkie.
Leuk dat je 2 technieken hebt uitgeprobeerd.
Een kip past ook makkelijk op het grillrooster van een 57 weber (zolang het geen compact is) heb je geen (minder) last van directe stralingswarmte.
De 2e methode (split grill, aan 2 kanten je kolen) is een techniek die de meeste laten varen omdat het eenvoudiger is je vuurhaard aan 1 kant te controleren dan aan 2 kanten.
Een ander bijkomend voordeel is dat als je de kolen aan 1 kant houdt je een groter oppervlak hebt om direct iets voor of af te grillen.
Je gebruikt dezelfde hoeveelheid kolen slechts aan 1 kant
 
Ik krijg nu al weer trek, wat ziet dat er lekker uit. :)
Het onder controle houden met twee briketten bakjes is altijd wat lastiger dan dat je het aan ??n kant doet en ik zou de ruimte die tussen de bakjes is wat afdekken met aluminium folie of een wat grotere lekbak gebruiken
Je dwingt hiermee de lucht (zuurstof) aanvoer door je briketten te gaan zodat je een betere controle krijgt over je vuurtje.

PrCcNV7l.jpg


Op deze manier b.v.

Gefeliciteerd met je Tokkie ;)
 
Ik zie dat Ewald me voor was met het idee van vuurtje aan ??n kant. :blush:
Heb ik weer. ;)
 
Ik heb het nog geprobeerd, maar de kip paste niet op mijn rooster (ik heb een Weber MT 57cm). Vandaar dat ik de kippen op het kolenrooster heb geplaatst.

Goed om te weten dat het vuur makkelijker te controleren is met de kolen aan ??n kant. Aluminiumfolie ga ik de volgende keer ook zeker proberen. En een lekbak had ik ook moeten gebruiken, dat had me veel rotzooi in mijn barbecue gescheeld!  :p
 
Ik had laatst een id gekregen om het GBS rooster iets te verlagen. Moet het nog in praktijk uitproberen. Ik heb ook vaak dat de deksel niet meer past bij de BCC. Misschien ook wel door de grote kip en hoge vogel steun.

Hierbij foto?s van Mn id. Haakjes zijn RVS gereedschap hangers.

a542e5b01f8944ebb8e9f4b9bba9bafa.jpg


2120f12665d106f0a04ab0a03760bba1.jpg
 
Thijs83 zei:
Ik heb het nog geprobeerd, maar de kip paste niet op mijn rooster (ik heb een Weber MT 57cm). Vandaar dat ik de kippen op het kolenrooster heb geplaatst.

Goed om te weten dat het vuur makkelijker te controleren is met de kolen aan ??n kant. Aluminiumfolie ga ik de volgende keer ook zeker proberen. En een lekbak had ik ook moeten gebruiken, dat had me veel rotzooi in mijn barbecue gescheeld!  :p


Gaat ook niet lukken maar je kippetje ernaast op je kolen rooster is toch geen probleem?
En als je hem toch ietsje hoger wil hebben kan je je opvang bak op een paar platte steentjes o.i.d. plaatsen dan kan je de hoogte aanpassen aan de ruimte die je hebt.

 
Hans zei:
Thijs83 zei:
Ik heb het nog geprobeerd, maar de kip paste niet op mijn rooster (ik heb een Weber MT 57cm). Vandaar dat ik de kippen op het kolenrooster heb geplaatst.

Goed om te weten dat het vuur makkelijker te controleren is met de kolen aan ??n kant. Aluminiumfolie ga ik de volgende keer ook zeker proberen. En een lekbak had ik ook moeten gebruiken, dat had me veel rotzooi in mijn barbecue gescheeld!  :p


Gaat ook niet lukken maar je kippetje ernaast op je kolen rooster is toch geen probleem?
En als je hem toch ietsje hoger wil hebben kan je je opvang bak op een paar platte steentjes o.i.d. plaatsen dan kan je de hoogte aanpassen aan de ruimte die je hebt.

Ging ook prima op het kolenrooster inderdaad, ik reageerde alleen op Ewald.  :)

Ik wip deze week even langs bij Ikea denk ik voor een braadslede. Dan hoef ik niet van die wegwerp bakken te gaan gebruiken.
 
Werkt ook prima, staat je bierblikje gelijk lekker stabiel.

r40Ydtdl.jpg
 
Lekker zo'n kippetje en gefeliciteerd met je sticker  :)
 
Thijs83 zei:
Hans zei:
Thijs83 zei:
Ik heb het nog geprobeerd, maar de kip paste niet op mijn rooster (ik heb een Weber MT 57cm). Vandaar dat ik de kippen op het kolenrooster heb geplaatst.

Goed om te weten dat het vuur makkelijker te controleren is met de kolen aan ??n kant. Aluminiumfolie ga ik de volgende keer ook zeker proberen. En een lekbak had ik ook moeten gebruiken, dat had me veel rotzooi in mijn barbecue gescheeld!  :p


Gaat ook niet lukken maar je kippetje ernaast op je kolen rooster is toch geen probleem?
En als je hem toch ietsje hoger wil hebben kan je je opvang bak op een paar platte steentjes o.i.d. plaatsen dan kan je de hoogte aanpassen aan de ruimte die je hebt.

Ging ook prima op het kolenrooster inderdaad, ik reageerde alleen op Ewald.  :)

Ik wip deze week even langs bij Ikea denk ik voor een braadslede. Dan hoef ik niet van die wegwerp bakken te gaan gebruiken.

Een kippetje van 1,2-1,5 kilo past meestal wel op het grillrooster van een 57 met wat passen en meten, op een 47 gaat dat niet lukken.
Met een Half liter blik bier wordt hij al te hoog, de probe van boven naar beneden in de borst gaat hem dan ook niet worden.
Ik had nog ergens een foto van iemand die 3 kippen op blik op het grillrooster had staan, Dancing Chicken noemen ze dat :)

Zo'n RVS bak van IKEA als lekbak is erg handig, zou hem wel bekleden met Alu Folie, is makkelijker schoonhouden.
 
Lekker chickie, welkom bij de tokkies.
 
Ewald zei:
Thijs83 zei:
Hans zei:
Thijs83 zei:
Ik heb het nog geprobeerd, maar de kip paste niet op mijn rooster (ik heb een Weber MT 57cm). Vandaar dat ik de kippen op het kolenrooster heb geplaatst.

Goed om te weten dat het vuur makkelijker te controleren is met de kolen aan ??n kant. Aluminiumfolie ga ik de volgende keer ook zeker proberen. En een lekbak had ik ook moeten gebruiken, dat had me veel rotzooi in mijn barbecue gescheeld!  :p


Gaat ook niet lukken maar je kippetje ernaast op je kolen rooster is toch geen probleem?
En als je hem toch ietsje hoger wil hebben kan je je opvang bak op een paar platte steentjes o.i.d. plaatsen dan kan je de hoogte aanpassen aan de ruimte die je hebt.

Ging ook prima op het kolenrooster inderdaad, ik reageerde alleen op Ewald.  :)

Ik wip deze week even langs bij Ikea denk ik voor een braadslede. Dan hoef ik niet van die wegwerp bakken te gaan gebruiken.

Een kippetje van 1,2-1,5 kilo past meestal wel op het grillrooster van een 57 met wat passen en meten, op een 47 gaat dat niet lukken.
Met een Half liter blik bier wordt hij al te hoog, de probe van boven naar beneden in de borst gaat hem dan ook niet worden.
Ik had nog ergens een foto van iemand die 3 kippen op blik op het grillrooster had staan, Dancing Chicken noemen ze dat :)

Zo'n RVS bak van IKEA als lekbak is erg handig, zou hem wel bekleden met Alu Folie, is makkelijker schoonhouden.

3 kippen??!!  :p

Wellicht dat ik de volgende keer uit nieuwsgierigheid nog een poging waag om hem op het grillrooster te plaatsen.

Ik zit nu te kijken naar die KONCIS braadslede van IKEA, ik twijfel alleen nog welke grootte ik ga nemen.
 
Lekker kippetje hoor. Ziet er heerlijk uit.
Gefeliciteerd met je sticker

Ik zou meteen alle 3 de formaten kopen.
Kleine Is ideaal voor onder de kip
Grote ideaal voor het pullen van de pp
Middelste voor van alles en nog wat. Lek bak bijvoorbeeld.
Ze zijn ideaal. Je kan er ook wat groentjes in doen en dan op het rooster erbij zetten. Beetje olijfolie en kruiden erover. Heerlijk

En precies wat men hiervoor al zegt: als je hem gebruikt als lek bak, dan bekleden met aluminiumfolie.
 
Dat is een lekker kippie geworden, gefeliciteerd met je tok <:p krijg nu tocht spontaan trek in kip :-?
 
Ridevi71 zei:
Lekker kippetje hoor. Ziet er heerlijk uit.
Gefeliciteerd met je sticker

Ik zou meteen alle 3 de formaten kopen.
Kleine Is ideaal voor onder de kip
Grote ideaal voor het pullen van de pp
Middelste voor van alles en nog wat. Lek bak bijvoorbeeld.
Ze zijn ideaal. Je kan er ook wat groentjes in doen en dan op het rooster erbij zetten. Beetje olijfolie en kruiden erover. Heerlijk

En precies wat men hiervoor al zegt: als je hem gebruikt als lek bak, dan bekleden met aluminiumfolie.

Ik heb uiteindelijk de kleine en de middelste genomen, de grote leek me wel erg groot voor in de barbecue. Ik gebruik die middelste als lekbak nu.

Maar nu ik mijn eerste pulled pork heb gemaakt begrijp ik wel wat je bedoelt! Ik heb nu mijn lekbak maar gepoetst om de PP te pullen...  :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan