BasBQ
Beef en Steak

Worst: Pittige braadworst met Cheddar en Jalape?o!

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Pittige braadworst met Cheddar en Jalape?o!

Dit recept recept is gebaseerd op een standaard braadworst recept aangevuld met stukjes cheddar (of gewoon belegen kaas) en fijn gesneden jalape?os. Jalape?os zijn niet zo erg heet en geven wel veel smaak maar niet echt pit aan de worst, om het geheel wat pittigere te maken zit er dus ook nog een beetje cayennepeper door, dit is naar smaak aan te passen.

CheddarJalapeno-6.jpg


De foto's komen van een eerdere poging om deze worst te maken en zijn daarom niet helemaal accuraat.

Ingredienten:

1200 grvarkens schouder (30% vet)
350 grpittige cheddar in kleine stukjes gesneden (max 5mm)
4 a 5fijn gesneden jalape?os (max 5mm) zonder de zaadjes
30 grzout
2,4 grwitte peper
1,6 grgedroogde salie
1 grgember poeder
2 grfoelie poeder
1,4 grgedroogde rozemarijn
2 grcayennepeper (kan naar smaak gevarieerd worden)
100 mlijswater
2,5 mnatuurdarm (kant en klaar, schoongemaakt en gezouten)

Gebuikt AUB wel echte cheddar en niet van die gore plakjes donkergele nepkaas die de smeerkaasindustrie ons probeert aan te smeren als "cheddar" :-&. Gebruik liever belegen kaas als echte cheddar niet voor handen (of te duur) is.

CheddarJalepeno-2.jpg


Werkwijze:

Laat de darm minstens een 2 uur weken in lauw water en spoel ze daarna af met schoon water. Laat wat water door de darm lopen om het zout binnen in weg te spoelen en om te controleren of er geen gaatjes in zitten.
Draai het vlees met een vleesmolen tot gehakt, gebruik hierbij een 3mm plaat. Zorg dat het vlees goed koud is en blijft tijdens het hele proces.
Meng het zout, de kruiden en het ijswater door het gehakt en meng dit goed door elkaar, hoe beter het gehaktmengsel gekneed wordt hoe beter de structuur van de worst zal zijn. Voeg aan het eind de fijn gesneden jalape?os en de kaas toe.


Vul de darm met het worstmengsel (niet te stijf) en vorm er mooie gelijkmatige worstjes van.
CheddarJalepeno-5.jpg


Laat de worsten voor gebruik een paar uur rusten in de koelkast, dat is beter voor de smaak en de structuur.
Deze worst is het lekkerst als je hem low en slow rookt tot een kerntemperatuur van ongeveer 72C.
 
Toevallig laatst nog in andere topic zitten kijken of er nog iemand mee verder gegaan was.

Cayenne peper was dus de oplossing om een beetje pit er in te krijgen.
Ik ga van de week even kijken of ik tijd heb om ook wat van deze worstjes te draaien.

Thanks
 
Nice!!
 
geweldig Piet, zo ga ik zo ook eens maken, ben erg benieuwd.
dank voor het delen
 
Ziet er heerlijk uit. Ik ben nog noet gegrepen door het "zelf worsten maken"-virus, maar het wordt wel verleidelijk op deze manier :)
 
Dit weekend ook bezig geweest maar dan ook met wat bacon(pancetta) erdoor.
Helaas ondanks dat ik echte cheddar had gebruikt (14%)miste ik wel de smaak.
De peper proefde ik wel terug.
Heb hem grof gemaakt, vindt ik persoonlijk lekkerder.
Helaas wat te droog, dus de volgende keer iets meer rugvet erbij, nu had ik kinnebak genomen.
189b49e08060e042a5c865cc7f219f1c_zpsftd09hhl.jpg
 
Heb ineens enorm veel zin in worst... mooi eerste fotootje voor de wedstrijd Piet? ;)
 
Sander72 zei:
Heb ineens enorm veel zin in worst... mooi eerste fotootje voor de wedstrijd Piet? ;)

Mag niet, het is een archief foto van vorige maand.
 
Erg lekkere worst Piet! Vanavond 2kg gedraaid en natuurlijk even geproefd.  :p Ik heb alleen het zout teruggebracht naar 16 gr/kilo.

Thx voor het delen!
 
Deze worst is het lekkerst als je hem low en slow rookt tot een kerntemperatuur van ongeveer 72C.
 
Low en slow met hickory/cherry..... (indirect, voor de foto zonder platesetter  ;) )



Op een broodje



Thx Piet!
 
prachtig Ceriel, zal gesmaakt hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan