BasBQ
Beef en Steak

Hoe start je een DPR / KettlePizza op.

 
 
 
 

Mike v R

Forum Meubilair
Berichten
10.409
Hoe start je een DPR (Dutch Pizza Ring) / KettlePizza op.

We beginnen met een halve starter briketten of houtskool op te stoken,als deze branden kiepen we hem leeg aan de achterkant van de BBQ.

opstartDPR010.jpg


Daarna plaatsen we de DPR,en leggen de rooster op zijn plek.
Ik maak gebruik van een rooster met klaprekjes en deze leg ik op zijn kop neer.
Daardoor kan ik heel makkelijk hout toevoegen en zitten de handvatten van het rooster niet in de weg.

opstartDPR011.jpg


We plaatsen nu de pizzasteen.

opstartDPR012.jpg


En plaatsen de deksel zodat de steen lekker kan opwarmen.

opstartDPR013.jpg


We zoeken vast wat mooie stukken hout uit, ik gebruik van alles wat ik heb liggen.

opstartDPR014.jpg


Als de steen lekker opgewarmd is.

opstartDPR015.jpg


Gaan we verder met wat hout toe te voegen, ik begin met 2 flinke stukken.

opstartDPR016.jpg


Deze laat ik branden tot dat er volledige ontbranding is.

opstartDPR017.jpg


En plaats dan mijn deksel en laat hem verder op temperatuur komen.

opstartDPR018.jpg


opstartDPR020.jpg


Dan is de DPR klaar voor gebruik.

opstartDPR021.jpg


Als de temperatuur onderuitzakt zet ik er nog een stukje hout bij, dat vrij snel brandt.

opstartDPR023.jpg


Er wordt weleens gevraagd waar de DPR te bestellen is,deze zijn ooit gemaakt door iemand van een ander forum.
Wat ik begrepen heb was het een 1 malige aktie.
Ze zijn wel te bestellen in Amerika onder de naam KettlePizza.
 
mooi en helder verslag Mike, dank je wel
 
Dank je wel!
 
Duidellijk wel erg hoog die themperatuur had ik niet verwacht.
 
Duidelijk!
 
Mike, ik heb nog een vraagje.

Ik heb zelf ook al een paar keer pizza's gemaakt met behulp van de DPR, hoe schuif jij je pizza vanaf het aanrecht bijv. op de pizza steen in de DPR? Ik heb zelf ervaren dat dat best lastig is, omdat die dan blijft plakken op mijn plaat, en het halve beleg van de pizza op de steen zit ipv op de pizza.
Heb jij daar een handigheidje cq trucje voor?
 
@Leo ik vorm de pizza eerst op een placemat,daarna pak ik de pizza op en leg hem op een plaat die ik van ten voren heb bestrooid met een klein beetje maismeel.
Dan ga ik de pizza opmaken,je moet dan proberen om zo weinig mogelijk druk er op uit te oefenen.
En dan glijd ie zo van de plaat af.
 
ik bestrooide hem met bloem, zal maismeel halen voor de volgende sessie
dank voor de tip
 
Je heb maar een klein beetje nodig van de maismeel.
 
aha dat is een goeie Mike. Ik loop ook altijd te prutsen
om de pizza van het aanrecht op de q te krijgen..
 
Dat ziet er leuk uit! Mooie foto's en beschrijving Mike :) Heet het een Dutch pizza ring omdat hij in Nederland gemaakt is?


Geloof niet dat het zo hoort maar ik rol de pizza deeg uit op een stuk bakpapier en gebruik die aluminium plaat die je bij de steen krijgt om hem op te leggen zodat de pizza niet te groot wordt voor de steen en om het bakpapier bij te snijden zodat het niet uitsteekt  (en verbrand). Schuif de pizza met papier en al op de warme steen. Met wat meel en een pizza schep is waarschijnlijk beter maar dit werkt voor mij goed.
 
de DPR (Dutch Pizza Ring) is eigenlijk een kopie van de pizza kettle van Weber die in Amerika verkrijgbaar is. Het was een eenmalige actie van iemand hier in nederland. Vandaar de naam
 
Ik start de DPR altijd met een volle starter, dan wordt hij nog iets heter.
Ik wacht ook niet zo lang met het hout bijvullen (eiken) maar doe er wel meer op, meestal zo'n 4 a 5 stukken (die wel kleiner zijn). Ik kan dan zo'n 4 pizzas maken voordat hij te ver afkoelt (onder de ~340 C). Als ik de pizzas niet hoeft te maken kan ik er wel 5 of 6 halen denk ik.

Wel een mooie beschrijving.
 
Voor degene die nog geintresseerd zijn in een DPR...
Er zijn er nog een aantal beschikbaar van de tweede ronde...
Als iemand er nog 1 wil stuur dan een PM naar mij..
 
Om de pizza straks netjes in de DPR te schuiven heb ik een zgn "Pizza Super Peel" besteld....
zie de website van www.superpeel.com en ook de review van een gebruiker via youtube....ben benieuwd hoe het gaat zodra we de DPR 2.0 in huis hebben..
Super Peel Product Review
 
Terug
Bovenaan Onderaan