BasBQ
Beef en Steak

Coating olievat hardnekkig

 

IvovdE

Sprokkelaar
Berichten
30
Voor een UDS heb ik tijd geleden een olievat voor n prikkie gevonden, en had deze paar maanden terug al een heet gestookt. Echt nu lijkt het erop dat de coating aan de binnenkant maar moeilijk los wil met boormachine en staalborstelkop.  In de bodem is het niet super heet geworden, daar zie ik nog wat zitten . Is ie dan niet heet genoeg geweest? Had toen alleen aan de bovenkant n gat, had namelijk nog geen inlet gaten geboord.

Misschien nog n keer heet stoken, maar dan met inlet zodat ie meer zuurstof krijgt proberen?
Of hebben jullie anders nog tips om m die coating aan te pakken? Op de deksel zit ook nog n coating, en die wil tevens moeilijk los  met de staalborstel.

Ik hoor graag tips! :)
 
Ik heb onlangs hetzelfde gedaan. Tijdens het uitbranden van de ton, toen overal behalve op de onderkant de verf er al vanaf was, heb ik de ton een tijdje op een zijkant gelegd en laten branden. Dan af en toe wat doorgerold, en de compressor gebruikt om flink wat lucht bij te blazen waardoor het vuur heter ging branden en de verf aan de buitenkant er sneller vanaf ging.

Wat de deksel betreft, ik heb een komborstel op een haakse slijper gebruikt, en dat ging vrij eenvoudig (wel de hele tuin vol rooie schilfers verf) behalve op het gedeelte waar de sticker op de deksel heeft gezeten. Dat stuk is nu, na enkele keren gebruiken, nog rood (ik heb de buitenkant niet gespoten), dus dat is een hardnekkig stukje. waarschijnlijk dat de rest van de lak dus losser is komen te zitten, dat heeft mij geholpen. In mijn ervaring werkt een komborstel op een haakse slijper wel heel wat aggresiever dan een staalborstel op een boormachine, dus dat zou je nog kunnen proberen.
 
mijn ton heb ik ook op de kant gelegd. zo komen de vlammen lekker tegen de bovenkant aan, alleen het draaien kan wat lastig zijn, het vat zal namelijk wat warm worden. maar met een schep er onder als hefboom kom je een heel end. leg er wel wat stenen naast zodat het vat niet weg kan rollen.
 
Planken gelijk aan de lengte van de ton neerzetten, helemaal rond beetje schuin naar binnen zetten aan de onderzijde kan je garanderen dat de ton in 1x schoonbrand  Vlammen kwamen een meter boven de ton uit :) :)
 
XJRBear zei:
Vlammen kwamen een meter boven de ton uit :) :)

En juist hiervoor heb ik de ton op z'n kant gelegd.
als je een ruime tuin hebt kan je rustig hoog opstoken, bij mij in de tuin wilde ik het toch iets minder spectaculair doen
 
Ben ons roepen ze dan "Vaak bej te bange" ;) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan