BasBQ
Beef en Steak

buitenkeuken van Steigerhout of Douglashout

B

baseman

Gast
Goedemorgen op deze zonnige vrijdag.

Wil een buitenkeuken gaan maken met een Weber  57 erin verwerkt van circa 180cm x 80..

Welk soort hout geniet jullie voorkeur: Steigerhout of Douglashout

Hoor graag tips, foto's tekeningen etc etc

Geniet van zon en uiteraard straks bbq aan

Gr Bas
 
Steigerhout en douglas zijn beiden soorten dennenhout.
Steigerhout = vurenhout en dit is van de fijnspar.
Douglas komt van de douglasspar

Redelijk zacht hout, als je het dan toch zelf maakt kan je denk ik beter een paar euro meer uitgeven aan een hardhout (eik, beuk, ...) dat veel duurzamer is en ook veel langer mooi zal blijven.
Ga dan naar een "echte" houthandel en niet naar de bouwmarkt, het prijsverschil zal te verwaarlozen zijn.
 
Ligt er ook aan wat je ermee wilt doen (qua behandeling), en of het een beetje beschut staat. Douglas onbehandeld moet al 15 jaar meekunnen in weer en wind, als je het beschut zet dus waarschijnlijk nog veel langer. Let wel dat de ietwat rode kleur van douglas snel verkleurt richting het grijze.

Ik ben wel een voorstander van douglas boven steigerhout, meer omdat tegenwoordig iedereen alles van steigerhout maakt en dan zou het voor mij al afvallen. maar dat is mijn kwaaltje :)  Je kunt meer geld uitgeven voor hardhout, maar de vraag is of je verwacht het meubel >10 jaar te gaan gebruiken. Anders is het zonde in mijn ogen, tenzij je om het uiterlijk voor ander hout kiest natuurlijk.
 
thanks voor info, ben ondertussen begonnen met douglashout voor de zandbak, en dan kijken wat hout gaat worden voor een buitenkeuken..
#tipszijnaltijdwelkom
 
Onder de overkapping -->> Steigerhout.
Buiten -->> Douglas

Of voor het echte werk natuurlijk hardhout.

Mijn buitenkeuken heeft een vurenhouten skelet (2bij3 balkjes), staande kanten zijn afgewerkt met gewolmaniseerde houten planken en het werkblad is van steigerhout; Voor mij goed genoeg aangezien het toch vaak vies wordt of er wat kooltjes op vallen. Af en toe vervang ik het blad, kost me dan zo'n 20 a 25 euro aan plankmateriaal.

Bedenk overigens goed waar je wat plant; Mijn werkruimte is 200x80, met in het midden de BBQ en aan 1 zijkant een spoelbak. Er blijft dan helaas erg weinig werkruimte over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan