BasBQ
Beef en Steak

Eerste zelfbouw-BBQ, een ?-UDS

 
 
 

Brinkmeister

Kooltjesharker
Berichten
144
Het schijnt heel makkelijk te zijn, maar nu ik eraan begin is het toch wel spannend. Stap ??n: een 60 liter-vat, een Smokey Joe en wat hardware:

1_zpslenrq07f.jpg


Het vat was makkelijk: een bevriende automonteur kon me voorzien van alle vaten die ik nodig had. Toch maar voor een kleintje gegaan. De Smokey Joe had ik nog staan en de Hornbach was geduldig voor de rest van de spullen. En daar stonden we dan vrijdagavond; de bovenkant moest er in elk geval af en er zat nog 5W30 in. Slijpen, zagen, wat moesten we ermee? Ik had nog een ijzerzaagje bij mijn decoupeerzaag, zou dat kunnen? Een paar minuten later lag de bovenkant naast het vat en wisten we voldoende. Olie in een oude emmer, 2 haardblokken erin en een stapeltje houtblokken erop:

2_zps7cogio5f.jpg


De rookwolk in de wijk was aanzienlijk.  B-) Hoe dan ook een plezierige vrijdagavond gehad, met 2 goede vrienden en wat pils.  :-O

De volgende morgen was het vat afgekoeld:

3_zpsuksdrcv1.jpg


En bleek het deksel zowaar meteen te passen:

4_zpsimvscocv.jpg


Maar nu? Ik heb 6mm bouten, die moeten de roosters op hun plek houden. Ik heb een 22mm kogelkraan voor de luchttoevoer. En vandaag voor ?7,50 bij de campingwinkel een mini BBQ opgepikt voor modificatie:

5_zpsxkry03ir.jpg


Ik hoop van de schaal een hitteschild te kunnen maken door ?m iets kleiner te maken en er wat in te slijpen. Het rooster kan als eventueel 2e rooster fungeren.

Ik ben benieuwd hoe het gaat worden.
 
Zojuist 3 thermometers besteld. 2 voor in het vat en 1 voor in het vlees. Ook maar meteen een proefpakketje rookhout, daarna ga ik me wel verdiepen in de verschillende houtsoorten en hun voordelen.
 
Leuk project Brinkmeister, en wat een geweldige sticker heb je daar op de 5e foto B-)
 
Lastige kwestie: bodem in het vat laten of niet? Het beeld dat ik in mijn hoofd heb is een vat met gesloten onderkant en een Weber-deksel, maar ReneR wees me op de voordelen qua extra ruimte en airflow van een open vat met Weber-bodem. Lastig.
 
Ik heb destijds ook de bodem uit het vaatje gezaagd. Het vat met een soort eierkistsluitingen (??) vastgeklemd op de onderkant.
Voordeel is dat je de originele luchtschuif kunt gebruiken. En wat Rene zegt, je hebt toch weer 10cm extra hoogte.

 
Dan hou ik dat in het achterhoofd, het kan altijd nog. Eerstvolgende lastige klus: de kogelkraan. De doorsnee is 22mm, dan zal ik een flinke boor nodig hebben. En waarmee dicht ik de zaak af? Bij de Hornbach hadden ze geen ringen in dat formaat.
 
Strak aandraaien en er gaat vanzelf wel vet tussenzitten voor de afdichting ;-)
 
En voor het gat is een stappenboor zeer geschikt Brinkmeister
 
Hornbach: ?37 voor een stappenboor. :-? Holy... dat werd 'm niet. Dan toch maar online een set besteld, ook handig voor latere projecten. Tevens de gaten voor het eerste rooster gemaakt:
6_zpsicrtposo.jpg


Dus de luchttoevoer is materiaaltechnisch geregeld, het lage rooster is voorgeboord en een eventueel rooster erboven zie ik later wel. Nu nog een kolenmand.
 
Het deksel van de Smokey Joe past er precies overheen. Een centimeter of 37 dus (nog niet exact gemeten).
 
Ok, here goes:

-37 cm rand
-38,5 cm doorsnee vat
-13 cm van het rooster tot net onder de rand, waar eventueel gaten voor een tweede rooster kunnen. moet er natuurlijk nog wel een deksel op kunnen passen. Tweede rooster lijkt me niet heel waarschijnlijk.
 
Lekker klusweer!

8_zpsqimzf4ic.jpg


Ik heb de rand van de cheap ass BBQ afgeslepen, deze past nu mooi in de UDS als hitteschild. Kolenmandje besteld: http://www.huisentuinwinkel.nl/kolenmandje.html en thermometer geplaatst.

9_zpsqphsiddc.jpg


hitteschild op de plek, gedragen door 4 M6-boutjes.

10_zpszdn81tuh.jpg


En het gat voor de luchttoevoer is voorgeboord.

Kortom, met alleen nog een stappenboor is dit project af.
 
als ik een tip mag geven, zorg er voor dat je reflector en roosters gedragen worden op 3 punten. Als je deze op 4 punten zet, is de kans heel groot dat hij gaat wiebelen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan