BasBQ
Beef en Steak

BBQ saus bewaren.

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Hallo genoten.

Ik heb gister zelf BBQ saus gemaakt. Dit heb ik gemaakt zoals beschreven op Noskos zijn blog.
https://www.bbq-nl.com/smoked-beer-barbecue-sauce/
Dus met verse ui en knoflook. Ik heb de saus goed door gekookt. En vervolgens in een schoon met gekookt water gespoed wek potje gedaan. De saus is er direct na het koken in gegaan. Deksel er op. En onderste boven gezet.
Nu las ik later dat de saus ongeveer een week houdbaar is... Maar elders lees ik op het forum als eea goed door gekookt is en in steriele potten gedaan word best een jaar mee kan?

Wat is jullie advies? Kan ik het veilig een tijdje bewaren?

Alvast dank voor de info,
Bram.

3cc79100fa2cf8680ad5be0decdd1c7a.jpg


6a4db2c83f65edd9a38b6cd9a196a72a.jpg


8c5e5d0fea0295260ef6833313889419.jpg
 
Hier na een paar maanden nog steeds goed hoor
 
Hier ook verschillende maanden, staat wel in een weckpot in de koelkast.
 
Als je hem goed doorgekookt hebt dan zou het allemaal niet zo'n probleem moeten zijn. En moet een paar maanden geen probleem zijn.
 
Goed doorkoken en in een schone inmaakpot (ik gebruik hier lege gekookte jam potten voor) is ie wel een seizoen goed te houden. ;)

 
Bedankt voor de tips mannen.
Nu kan ik de saus wat langer gebruiken. Ik meende ergens ook gelezen te hebben dat de saus lekkerder word als deze even gestaan heeft.
 
Bram zei:
Bedankt voor de tips mannen.
Nu kan ik de saus wat langer gebruiken. Ik meende ergens ook gelezen te hebben dat de saus lekkerder word als deze even gestaan heeft.

Dat laatste kan ik beamen, de sauzen die ik zelf maak worden altijd lekkerder na een week of wat gestaan te hebben. De smaken komen dan beter naar voren en de scherpe randjes zijn er dan wat meer af (nog genoeg scherpte over voor mijn voorkeur :))
 
Bram zei:
Bedankt voor de tips mannen.
Nu kan ik de saus wat langer gebruiken. Ik meende ergens ook gelezen te hebben dat de saus lekkerder word als deze even gestaan heeft.

Klopt, smaken hebben tijd nodig om te "huwen".
Als je likeur maakt of drank destilleert merk je dit proces zeer goed.
Wat eerst niet te zuipen is valt na een aantal weken soms zeer goed mee.

Zo kan een vergeten fles toch nog eens positief uitdraaien.
 
Kan dit alles volledig onderschrijven.

Mijn sauzen gaan meestal 2 a 3 maanden mee, in een wekpot in de koelkast.

Ook de smaakevolutie is leuk inderdaad, "vers" smaakt altijd een stuk anders!
 
Bobvt78 zei:
Kan dit alles volledig onderschrijven.

Mijn sauzen gaan meestal 2 a 3 maanden mee, in een wekpot in de koelkast.

Ook de smaakevolutie is leuk inderdaad, "vers" smaakt altijd een stuk anders!


Het grote voordeel van homemade saus vind ik dat je hem naar eigen smaak kan aanpassen.
Vind je hem te heet, volgende keer iets voorzichtiger met de pepertjes.
Dat zelfde geld ook voor de rub die ik gebruik, je weet wat er inzit en kan dat mooi aanpassen naar eigen smaak. ;)
 
Idd. Ik ga volgende keer minder azijn gebruiken denk ik. Iets uitgeschoten met de appelcider. Maar miss dat het na wat staan iets verzacht. Verder geen pepers gebruik. Volgende keer eens een pittige BBQsaus maken
 
Zelf sausjes en rub maken is echt hartstikke leuk. Je kunt hier eindeloos mee vari?ren. En vooral niet zo een zout bom als kant en klare sauzen en rub. Daardoor is het veel smaakvolle vind ik. Een bak zout ergens op gooien kan iedereen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan