BasBQ
Beef en Steak

Even voorstellen, Door

Door

Sprokkelaar
Berichten
30
Dag allemaal,
Ik had hier reeds al enkele tip's and tricks gestolen  :D
maar heb bewust  gekozen om te wachten met aanmelden, tot ik ook werkelijk iets kon posten.

Ik ben van de belgische kempen en sinds enkele weken ben ik mij aan het verdiepen in het BBQ'en

30jaar oud en goed vlees zit er al van jongs af aan ingebakken bij mij, als kleinzoon van een slachter was het voor mij heel normaal dat ik als 10jarige op woensdag namiddag met mijn fiets naar mijn grootvader (R.I.P.) reed , en om hem daar aan te treffen met heel zijn bovenlichaam in de buikholte van een pas geslacht varken, om deze helemaal proper te maken.
varkens slachten kent dus weinig geheimen voor mij aangezien ik al op jonge leeftijd mee ging om te helpen, enkel het versneden heb ik (nog) geen kaas van gegeten.

Mijn eerste probeersel was een stuk varkensrug op een kettle, van een vriend had ik al een kleine instructie gekregen, een rub en een thermometer.

2DdTW4V.jpg


de ketel temperatuur stabiel houden op 150 a 160? lukte vrij goed, lager kreeg ik hem niet, want dan had ik de indruk dat ik alles dicht smoorde

HwvoVaP.jpg


mijn opstelling en de rug in rub gezet

kHzyWoa.jpg


na 3uur was dit het resultaat

na 3u45 had ik een kerntemperatuur van 67? bereikt en was hij klaar om te proberen

waarechter bleek dat dit een stuk gepekelde rug was  X(  dat had de slager wel ff mogen vertellen,
aangezien het veel te zout was , is er toch niets van blijven liggen, ik was zeer tevreden met dit 1ste resultaat

en ik had nog een 2de stuk liggen, deze ging dus 1ste 3uur in een kom water de frigo om hopelijk wat te ontzouten...
nadien heb ik er met aardappelmesje ingeprikt en daar telkens 1/4de knoflookteentje ingedrukt
met wat zoete soja en olijfolie, knoflook en nog wat kruiden een zoute marinade ge^probeerd te maken en deze nogmaals 4uur in de frigo met marinade 

rmXdO7h.jpg


YSY8b8e.jpg


deze kwam er ook nog vrij zout door na 4uur op de BBQ maar aan tafel werden duimen en vingers afgelikt  :D
en dit was voor mij al wel een droomresultaat voor mijn 2de sessie



Ym9zcQc.jpg

IbJao3U.jpg


ook nog een cote a los caveman style
op internet zag ik verschillende versie's die tot 3min per zijde gingen
maar dat risico wilde ik als rookie niet nemen,
1min20 per zijde en nadien nog eventjes op de gril  B-)



hPE5LXn.jpg

SmSzjKG.jpg



ook waren er nog enkele dames, die graag een stukje vis hadden
olijfolie
en een hoop verse kruiden uit de tuin van een goede vriend
salie, curry, rozemarijn, tijm, knoflook, ui, sjalot, citroemelisse en een minimum aan zout en peper

8jIdQCn.jpg

als de kettle het te druk heeft en je wilt je gasten al wat voorschotelen, kan het onderste van een olievat perfect dienst doen  :D

dit was mijn ervaring en voorstelling tot nu toe, opmerkingen en verbeteringen zijn altijd welkom, daarom ben ik hier ook,
en er zullen nog vel vragen van mijn kant komen ook

greetz Door

 
Hoi Door,

Welkom op het BBQ Genootschap en veel plezier op dit forum.

Je komt wel ff lekker met "The Door" in huis vallen. Super leuk deze eerste kennismaking. Inspiratie genoeg te vinden hier.
 
Welkom! Mooie openingspost :) Veel bbq plezier!
 
Welkom hier!
 
Hoi Door,
welkom bij het Genootschap, leuke intro  :)
 
Van harte welkom bij het Genootschap!
 
Terug
Bovenaan Onderaan