BasBQ
Beef en Steak

Tijd Tomahawk steak

 

robdegekste

Kooltjesharker
Berichten
216
Hi allemaal,

Ga zo een Tomahawk steak klaar maken van 1.6kg.
Leg hem eerst op het directe geleid en dan langzaam garen op indirecte gedeelte. Hoe lang duurt een steak van 1.6kg, wat is jullie ervaring?
 
52 graden kern.
 
Ik doe deze op 80-90 graden, indirect tot 44-46 graden. Daarna afgrillen en nog 10 min laten rusten tot de temperatuur stijgt naar 52.
Let op dat door het grote bot je vlees langer door gaat en je het misschien niet geheel dicht moet laten rusten of eerder moet open leggen.
Totaal ongeveer 2,5 uur bezig.

Maar je temperatuur (garing) is belangrijker dan de tijd. Dan maar een uurtje later eten .

Oh ja, een per persoon geniet mijn voorkeur, vind dit te lekker om te delen
 
Begon op 200 graden en later 150 graden, duurde ongeveer 50 min toen dr kern op 50 graden was. Wel leerzame sessie, volgende keer de kern naar 45 graden. Nu was het merendeel toch te doorbakken naar mijn mening.

Zou het uitmaken als je met 100 graden langzaam naar de 50 graden gaat of met 150 graden langzaam naar de 50 graden gaat?

Dit was een Tomahawk van 2.1kg,die is dus nog veel groter en moeilijker. Lijkt mij met zo'n groot stuk vlees dat de buitenkant al snel richting de 60+ gaat terwijl de kern prima 50 graden kan zijn. Volgende keer op 100 graden indirect beginnen ?n dan later dicht grillen.
 
robdegekste zei:
Begon op 200 graden en later 150 graden, duurde ongeveer 50 min toen dr kern op 50 graden was. Wel leerzame sessie, volgende keer de kern naar 45 graden. Nu was het merendeel toch te doorbakken naar mijn mening.

Zou het uitmaken als je met 100 graden langzaam naar de 50 graden gaat of met 150 graden langzaam naar de 50 graden gaat?

Dit was een Tomahawk van 2.1kg,die is dus nog veel groter en moeilijker. Lijkt mij met zo'n groot stuk vlees dat de buitenkant al snel richting de 60+ gaat terwijl de kern prima 50 graden kan zijn. Volgende keer op 100 graden indirect beginnen ?n dan later dicht grillen.
Met lagere temperatuur heb je meer controle en minder risico dat je vlees door slaat. Daarna afgrillen op hoge temperatuur.
Er valt genoeg over te zeggen om je vlees eerst dicht te schroeien op hoge temperatuur, maar je bbq terug brengen naar lage temperatuur kost veel tijd, daarom revearse.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan