BasBQ
Beef en Steak

Vegetarisch

Marcdepark

Stoker
Berichten
302
Hallo allemaal,

Als echte carnivoor krijg ik thuis steeds vaker de vraag/opmerking of ik niet eens wat anders (lees vegetarisch of in ieder geval iets gezonder) kan maken.

Nu ben ik al n paar avondjes wat aan het googelen naar leuke en gezonde recepten. Helaas nog geen toppertje gevonden.

Wieowie heeft een gezond en/of vegetarisch gerecht waarmee ik echt goed voor de dag kan komen?

Help!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
H? Marc,

Wat voor soort gerechten heb je al gevonden die je niet ziet zitten?

Zoek je vega of vegan?

Zoek je naar bijgerechten of echt naar vlees vervangende gerechten?

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk

 
Spekkie zei:
H? Marc,

Wat voor soort gerechten heb je al gevonden die je niet ziet zitten?

Zoek je vega of vegan?

Zoek je naar bijgerechten of echt naar vlees vervangende gerechten?

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk

Hoi,

Wat ik (of beter gezegd mijn gezinsleden) zoeken is een keer iets van de bbq wat niet perse een groot stuk vlees of vis is.

Ik zoek dus eigenlijk een vleesvervangend  hoofdgerecht. Bijgerechten heb ik wel al kunnen vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gepofte zoete aardappel, altijd een succes hier
Desnoods op het einde nog even opensnijden en wat kaas op laten smelten

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

 
Zoveel leuks te maken! Ben zelf wel echt een carnivoor maar wat groente durf ik zeker ook aan.
Vleesvervangers daar geloof ik niet in; Als je er voor kiest op geen vlees te eten, ga dan ook niet op zoek naar vervangers, je wilde het toch niet meer eten? (mijn mening hoor) Vegan daar begin ik niet aan, dat vind ik persoonlijk enorm beperkend qua keuzes, elke hap/boodschap daar moet je over na gaan denken, niet mijn ding.

Maargoed, wat veggie ideetjes;
- Gebakken aardappeltjes; voor het goede even kort voorkoken en daarna lekker boven de kolen bakken
- Gepofte zoete aardappel werd al genoemd, heel goede tip
- Maiskolfje, maar dan wel even een leuk recept zoeken
- Sticky bloemkool uit het SG boek, recept staat nu ook bij AH online.
- Cape Malay bloemkool (ook SG, boek 3)
- Gegrilde spitskool met bagna cauda .. wow, dat is echt lekker! (SG boek 5)
- Gevulde pepers met roomkaas (okee okee, en bacon eromheen)
- Gevulde puntpaprika met geitenkaas en honing
- Champignons met ui/knoflook uit de skillet
 
Ik haal mijn vega inspiratie meestal uit de volgende site: https://minimalistbaker.com/

Zo hebben ze verschillende burgers:
https://minimalistbaker.com/?s=burger

Ook bloemkool is een heel bruikbaar alternatief:
https://minimalistbaker.com/?s=Cauliflower

Of een pulled "pork"
https://minimalistbaker.com/best-vegan-pulled-pork-sandwich/

Vaak ook gemaakt met Jackfruit. Heb dit 1x gehad op een festival. Niet onaardig, deed me denken aan artisjok, maar dat heeft ook veel te maken met hoe het gepreserveerd wordt en welke soort je hebt. Hier ben ik nog niet helemaal in thuis.

Als je voor vleesvervangende producten gaat, zou ik kiezen voor Beyond meat: https://www.beyondmeat.com/products/ vaak te koop bij de appie. Het beyond beef kun je net zo verwerken als je normaal met gehakt zou doen.

Succes ermee!
 
Bobvt78 zei:
Zoveel leuks te maken! Ben zelf wel echt een carnivoor maar wat groente durf ik zeker ook aan.
Vleesvervangers daar geloof ik niet in; Als je er voor kiest op geen vlees te eten, ga dan ook niet op zoek naar vervangers, je wilde het toch niet meer eten? (mijn mening hoor) Vegan daar begin ik niet aan, dat vind ik persoonlijk enorm beperkend qua keuzes, elke hap/boodschap daar moet je over na gaan denken, niet mijn ding.

Maargoed, wat veggie ideetjes;
- Gebakken aardappeltjes; voor het goede even kort voorkoken en daarna lekker boven de kolen bakken
- Gepofte zoete aardappel werd al genoemd, heel goede tip
- Maiskolfje, maar dan wel even een leuk recept zoeken
- Sticky bloemkool uit het SG boek, recept staat nu ook bij AH online.
- Cape Malay bloemkool (ook SG, boek 3)
- Gegrilde spitskool met bagna cauda .. wow, dat is echt lekker! (SG boek 5)
- Gevulde pepers met roomkaas (okee okee, en bacon eromheen)
- Gevulde puntpaprika met geitenkaas en honing
- Champignons met ui/knoflook uit de skillet

Goeie tips! En ik ga juist wel vaker voor vleesvervangers, er kunnen verschillende redenen zijn om minder of geen vlees te willen. Maar dat betekend niet dat je de smaak ervan niet meer kan waarderen;)

De meeste gerechten van de minimalist baker zijn vegan, juist met weinig ingredi?nten en niet te moeilijk. Als je bestaande gerechten wil omtoveren naar vegan, geef ik je gelijk. Dit is vaak een eindeloze zoektocht naar vervangers die het uiteindelijk toch net niet zijn..
 
Gevulde portobello's doen het hier ook goed.
Kan je op veel verschillende manieren maken.
 
Een bericht op dit forum werkt beter dan een paar avonden googelen  ;)
Ik kan wel even vooruit nu.

Bedankt!
 
Voor de vega's die op mn verjaardag waren had ik geroosterde knolselderij gemaakt. Kan je genoeg recepten van vinden online, die ik had was met karwij en venkelzaad. Ik heb het eerst in de oven geroosterd en toen nog even op de bbq, maar ik zie niet in waarom je het hele proces niet op de bbq zou kunnen doen. Erg positieve reacties op gehad.
 
Wat ook een fijn recept is, is shakshuka. Daarmee sta ik dit jaar in het Barbecuemagazine ( schaamteloze zelfpromotie hihi).
Is zowel op bbq als op fornuis te bereiden.

Komtie!


Voor 4 personen
1 EL komijnzaad
1 3/4 dl milde olijf- of zonnebloemolie
2 grote uien, in halve brede ringen gesneden
2 rode paprika's in 2 cm brede repen
2 gele paprika's in 2 cm brede repen
4 TL rietsuiker/palmsuiker
2 laurierblaadjes
2,5 TL gedroogde tijm
2 EL fijngesneden peterselie
2 EL verse koriander + extra om te garneren of 2 TL korianderpoeder/ketoembar
6 grote rijpe romatomaten, grof gehakt
1/2 - 1 TL  cayennepeper
Pezo
200 gram feta in brokken
4 eieren.
1. Rooster het komijnzaad in een grote koekenpan 2 min. op hoog vuur. Voeg de olie toe en doe de repen paprika erin, bak een paar minuten tot zacht en wat gekleurd en voeg dan de ui toe. Bak op hoog vuur tot groenten geblakerd zijn. ( minuut of 15)  Voeg dan  laurierblaadjes,  de suiker, tijm, peterselie en 2 EL verse koriander ( of 2 TL poeder) in de pan en bak alles even lekker mee.
2. Voeg de tomaten,  cayennepeper en wat pezo toe. Draai het vuur laag en laat de groenten 15 min. pruttelen. Je kunt er even een deksel opdoen in het begin. Proef en breng eventueel verder op smaak met zout en peper. Moet als dikke pastasaus zijn, anders klein scheutje water toevoegen. Het moet krachtig en licht pittig smaken. Je kunt dit eventueel van te voren maken. Voor stap 3 het gerecht weer even opwarmen.
3. Haal de laurier uit de groenten, druk de brokken feta in de groenten, maak 4 holtes in het mengsel en breek in elke holte een ei. Zet een deksel op de pan. Laat ze 10-12 min. op heel laag (!) vuur staan tot de eieren net gaar zijn. Of zet de pan in de oven ( 180?) tot ei gestolt is. Bestrooi met verse koriander of peterselie voor het opdienen. Eet smakelijk!


5ade337c4da9a87d8790e2ebe2ac156b.jpg
 
Wat 'n fantastische foto zeg, schitterend!
 
Marc, je weet dat er ook een vegetarische sectie zit onder het kopje recepten? Daar vind je onder meer ook het recept van Ottolenghi voor zijn overvolle gegrild groente taart, dat is echt een dikke aanrader!

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=9020.0

Verder zou als groot stuk vlees vervanger eens kunnen oefenen met knolselderij bereiden als lamsbout, dus met veel knoflook en rozemarijn. Vriend Jamie Oliver heeft daar via google leuke dingen mee gedaan!

 
Sander72 zei:
Wat 'n fantastische foto zeg, schitterend!

Ik regel dat gewoon, heb fijne vriend die professionele foto?s maakt. O, DAT BEN JIJ!!!! 😂😂
 
Leuk draadje zo.
Ik heb Noskos zijn bladerdeeg gevuld met spinazie, geitenkaas en pijnboompitten ooit gemaakt. Dat is ook een aanrader. En hou je niet van geitenkaas pak je een blok witte kaas. Lekker makkelijk om te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan