BasBQ
Beef en Steak

UDS komt slecht op temperatuur

Jansie

Tondelzoeker
Berichten
7
Nadat ik me gisteren hier heb voorgesteld direct maar mijn eerste vraagstuk :)
Ik heb zelf een poging gedaan om een uds te bouwen. Zo op het eerste gezicht aardig gelukt maar ik krijg hem niet op temperatuur. Meer dan 100/125 graden lukt me echt niet. Heb voor beluchting 2 buizen van 25mm aan de voorkant en 1 gat van 25 aan de achterkant. Wie heeft tips voor mij over bijvoorbeeld de hoeveelheid houtskool enzo. Waar gaat het mis??
 
Fotootje erbij toevallig? ;)
 
De kolenmand is momenteel nog een oud vergiet op hoge poten en met opgevoerde gaten. Moet eindelijk tzt nog wat anders als dit niet blijkt te werken.
 
Tapatalk werkt heel makkelijk. Foto's rechtstreeks van je telefoon op het forum

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

 
Voorkant/achterkant? Je bedoeld toch wel onderkant/bovenkant he, anders is het mysterie gauw opgelost...

Verder is ook de hoogte van de inlaat ten opzichte van de kolenmand van belang...
 
Juulvh zei:
Voorkant/achterkant? Je bedoeld toch wel onderkant/bovenkant he, anders is het mysterie gauw opgelost...

Verder is ook de hoogte van de inlaat ten opzichte van de kolenmand van belang...

En precies om die reden, de vraag naar fotootjes inderdaad!
 
Het is een smoker. Ik zou heel blij zijn met die temperaturen.
 
Idd.. zou het heel fijn vinden als mijn WSM niet hoger kwam dan 125? nadat ik het deksel er even af had gehad..
 



Eindelijk!

Ik.wil graag de temperatuur omhoog omdat ik hem ook als gewone BBQ wil gaan gebruiken. Maar ik denk dat er voor mij nog wel wat te leren valt als ik dat zo lees ;)
 
Kun je ook een fotootje regelen waarbij we aan de binnenkant kunnen zien waar de luchtinlaat zit ten opzichte van het kolenbakje? En het kolenbakje zelf ook wellicht (en hoe die gemonteerd zit)?
Daarnaast: waar meet je de temperatuur? Op het rooster of met de thermometer in de deksel? Heb je daar ook een testje mee gedaan (bijv kokendwater)?
 




De luchtinlaten zitten 5 cm vanaf de bodem dan het vat. De mand staat ook ongeveer 5 cm los van de bodem. Zou deze dan hogerop moeten??

En wat betreft die temperatuurmeter. Deze heb ik dus maar even getest en bleek zon 20 graden te weinig aan te geven. Grrr
Maar meet de temperatuur idd zon 4 cm onder het deksel.
 
Ik vermoed dat het aantal gaten in de kolenmand te kort is. Zo is de lucht doorstroom nogal beperkt. Wellicht met de metaalboor aan de slag??

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

 
Ik zou ook een andere kolenmand zoeken/maken. Ik weet niet welke brandstof je gebruikt, maar kan me goed voorstellen dat de gaten snel dicht gaan zitten met as waardoor er geen zuurstof meer bij je kolen kan komen.
Kijk eens hier...
 
Bij huis en tuin winkel (google maar eens) heb je fijne kolenmanden met grote capaciteit. Ik krijg mijn uds makkelijk tot ongeveer 200 graden, dus ook prima te gebruiken om eens een kippetje ofzo op te doen
 
Die kolenmand gebruik ik ook. Kan 10 kilo in. Super ding.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan