BasBQ
Beef en Steak

Enkele (beginners)vragen gebruik BGE large

mve0991

Tondelzoeker
Berichten
5
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort trotste bezitter van een BGE large en hoewel ik na een aantal sessies al wat meer feeling begin te krijgen heb ik toch nog enkele (beginners)vragen waar ik niet helemaal zeker over ben.

  • Volgens de informatie van het boek 'Hete kolen' heb ik bij het aansteken de eerste keer 3 aanmaakblokjes gebruikt en de deksel direct dicht gedaan na het aansteken van de blokjes. Resultaat: vlammen in de dome, temperatuur daardoor direct erg hoog/oncontroleerbaar en zwart keramiek. Uiteindelijk erg veel moeite moeten doen om de temperatuur op 220 te krijgen. Ik heb de sessies daarop de deksel pas dicht gedaan nadat de aanmaakblokjes waren opgebrand en er een gloed op de kolen zat. Dit gaat wat mij betreft beter maar ik vraag me toch af wat de juiste manier is om aan te steken met de deksel dicht omdat dit handig kan zijn met bijvoorbeeld veel wind.
  • De twee volgende sessies heb ik dus eerst de aanmaakblokjes uit laten gaan en daarna pas de deksel dicht gedaan. De laatste keer ging voor mijn gevoel het beste, ik heb de temperatuur toen op laten lopen en gaan controleren op +- 200 graden. Schuif onderaan op een kier (+- 2 vingers) en reggulator op ongeveer een halve maan. Resultaat: temperatuur op 240 graden en nog langzaam oplopen en wederom veel moeite om temperatuur terug naar 220 graden te krijgen. Ik moest z? ver knijpen dat er even geen gloed meer in de kolen zichtbaar was. Uiteindelijk dus toch de schuif onderin maar weer wat verder open gezet en gewoon gaan grillen op een wat te hoge temperatuur. Ik had bij deze sessie overigens maar 2 aanmaakblokjes verdeeld in het midden van de kolen, ik ging tenslotte maar 2 steaks bereiden. Volgens de informatie van het boek van hete kolen zouden +- 2 vingers onderin en de reggulator half open moeten volstaan, maar dan zou de temperatuur bij mij veel te hoog oplopen. Wat kan ik anders doen om gecontroleerder richting de gewenste temperatuur te komen en hoe je dit als je indirect op lagere temperatuur wilt gaan bereiden?
  • Ik merk dat het vuur in de kolen tijdens bereiding harder gaat branden en dat de temperatuur in de dome redelijk hard oploopt. Wat is de juiste manier om hiermee om te gaan in het geval van een eventuele volgende bereiding waar je weer op 220 graden wilt beginnen? Is het de bedoeling om nog verder te regelen tijdens bereiding?

Dat waren de vragen die voor nu te binnen schoten, waarschijnlijk volgt er later nog wel wat meer :)

Groeten,

Michael
 
Ik wacht met de primo altijd tot mijn wokkels helemaal opgebrand zijn alvorens de dome te sluiten.
Als ik voor een lagere temperatuur wil gaan gebruik ik maar 1 wokkel, die frot ik dan een klein beetje tussen de kolen, ter hoogte van de luchtinlaat.
Als ik wil grillen of een hogere temperatuur bereiken, dan steek ik "verderop" nog een wokkel.

Als de temperatuur ongeveer 10-15 graden van de gewenste temperatuur af is, dan ga ik 'm wat knijpen, dan nader je netjes van onder af naar de gewenste temperatuur.

Ik weet niet of het zo "hoort" maar het werkt voor mij prima.
 
dennis zei:
Ik wacht met de primo altijd tot mijn wokkels helemaal opgebrand zijn alvorens de dome te sluiten.
Als ik voor een lagere temperatuur wil gaan gebruik ik maar 1 wokkel, die frot ik dan een klein beetje tussen de kolen, ter hoogte van de luchtinlaat.
Als ik wil grillen of een hogere temperatuur bereiken, dan steek ik "verderop" nog een wokkel.

Als de temperatuur ongeveer 10-15 graden van de gewenste temperatuur af is, dan ga ik 'm wat knijpen, dan nader je netjes van onder af naar de gewenste temperatuur.

Ik weet niet of het zo "hoort" maar het werkt voor mij prima.

+1

1 wokkeltje is eigenlijk ALTIJD voldoende.
Als je meerdere wokkeltjes gebruikt zal gewoon sneller op bv 200 graden zitten.

Eigenlijk moet je niet kijken naar de gloed van de kolen.
Als de BGE volledig dicht zet, en na een half uur terug open kan het zijn dat hij terug "in gang schiet" en begint op te warmen.

Je kan ook je platesetter er nog in leggen, die gaat ook voor een temperatuursdaling van +/-50? zorgen, handig bij l&s.
 
dennis zei:
Als de temperatuur ongeveer 10-15 graden van de gewenste temperatuur af is, dan ga ik 'm wat knijpen, dan nader je netjes van onder af naar de gewenste temperatuur.

Dit is dus precies wat ik heb gedaan, met als resultaat een te hoge temperatuur. Nog verder knijpen dus in het vervolg, meer geduld hebben en niet bang zijn dat de kolen uit gaan?
 
mve0991 zei:
dennis zei:
Als de temperatuur ongeveer 10-15 graden van de gewenste temperatuur af is, dan ga ik 'm wat knijpen, dan nader je netjes van onder af naar de gewenste temperatuur.

Dit is dus precies wat ik heb gedaan, met als resultaat een te hoge temperatuur. Nog verder knijpen dus in het vervolg, meer geduld hebben en niet bang zijn dat de kolen uit gaan?


Kolen uitgaan bij dergelijk hoge temperaturen is nagenoeg onmogelijk, als je L&S op 80 graden aan het roken bent dan kun je je daar druk over maken maar vanaf 120 graden en hoger moet er echt wel iets raars gebeuren.

Niet zomaar zwart wit in een boekje kijken hoe je temperatuur moet regelen, dat hangt namelijk af van meerdere zaken.
- Soort Houtskool
- Hoe groot is je cherry pit (hoeveel houtskool is al aan het gloeien)
- Wat is de buitentemperatuur

dit zijn enkele zaken die sterke invloed kunnen hebben op de opening grootte van de lucht inlaat onder en de schoorsteen (margrietschijf) boven.
Je kunt dus niet zomaar zeggen: Als ik de margrietschijf 10 mm open zet en de inlaatschuif onder 2 vingers open heb ik altijd 220 graden.
Veel doen dan komt die feeling vanzelf.

Aansteken zou ik altijd in het midden van de kolen doen, in ieder geval niet te dicht naar de luchtinlaat, gewoon bovenop leggen en een ietsje tussen (niet onder) de kolen drukken, vuur wil namelijk naar het zuurstof toe branden, je luchtinlaat zit onder de kolen, daar wil het vuur dus heen naar onderen, en naar voren
Met andere woorden je wilt zoveel mogelijk brandstof (kolen) tussen je aanmaakblokje en de zuurstof (lucht) hebben.
 
Ewald zei:
Met andere woorden je wilt zoveel mogelijk brandstof (kolen) tussen je aanmaakblokje en de zuurstof (lucht) hebben.

Grappig, dit werkt bij mij dus echt helemaal niet; dan heb ik veel meer kans dat het zaakje niet goed aan gaat, en/of veel te lang duurt.
Hoe ik het doe heb ik in de hoogte gezien wel redelijk wat kolen tot de inlaat, maar in de breedte en diepte gezien leg ik mijn wokkel ter hoogte van de luchtinlaat.
 
dennis zei:
Ewald zei:
Met andere woorden je wilt zoveel mogelijk brandstof (kolen) tussen je aanmaakblokje en de zuurstof (lucht) hebben.

Grappig, dit werkt bij mij dus echt helemaal niet; dan heb ik veel meer kans dat het zaakje niet goed aan gaat, en/of veel te lang duurt.
Hoe ik het doe heb ik in de hoogte gezien wel redelijk wat kolen tot de inlaat, maar in de breedte en diepte gezien leg ik mijn wokkel ter hoogte van de luchtinlaat.


Ik weet uit ervaring, en de mensen die geen ervaring met de ovale Primo hebben dat deze uit kan gaan bij L&S sessies als de kolen verkeerd aan worden gestoken.
Als je de volledige firebox gebruikt dan zit de luchtinlaat sterk naar de linker kant en heb je aan de rechter achterkant een zuurstofarme zone.
(voor de niet Primo Oval gebruikers, je kunt de firebox van de Primo Oval met een divider plate in 2-en delen)
Die rechterachterkant is eigenlijk de plek waar je je vuur moet beginnen, doe je dit niet dan zal het vuur altijd naar de zuurstof toe willen branden en niet naar deze zuursofarme zone gaan.
Met als gevolg dat je halve firbox leegbrandt en het vuur uitgaat terwijl er nog een halve bak onverbrand houtskool ligt.
 
Ik zou het logisch vinden zoals je het uitlegt, maar bij mij (black ranch houtskool) werkt dat voor geen meter.
Grappig is wel dat ik zojuist diverse filmpjes op YouTube vond die de aanmaakblokjes ongeveer zo positioneren als ik ook doe.

Volgens mij is er niet "de" manier, alleen "een" manier, afhankelijk van vrij veel variabelen.
 
Ik steek afhankelijk van hoe heet ik mijn vuur wil hebben 1, 2 of 3 plekken aan met mijn gasbrandertje, of in de winter met mijn looftlighter. Dan wacht ik met de deksel dicht doen tot de houtskool gloeit.
Uit ervaring weet je op een bepaald moment wel hoe de schuif en dop moeten staan voor een bepaalde temperatuur.
Je kunt beter te koud beginnen dan te heet. Het keramiek neemt lange tijd warmte op, in het begin kun je nog terug, maar als dat op temperatuur is dan wordt dat steeds lastiger.

Ik steek in of om het midden aan. Doe grof houtskool aan de buitenkant en wat kleiner in het midden bovenaan. Kleine stukken branden sneller.
 
Bedankt voor jullie reacties! Volgende keer nog wat lager beginnen en wat meer geduld hebben. Komt vast goed!

Ik ben nog wel benieuwd hoe jullie omgaan met hetgeen uit mijn laatste vraag:

  • Ik merk dat het vuur in de kolen tijdens bereiding harder gaat branden en dat de temperatuur redelijk hard oploopt. Wat is de juiste manier om hiermee om te gaan in het geval van een eventuele volgende bereiding waar je weer op 220 graden wilt beginnen? Is het de bedoeling om nog verder te regelen tijdens bereiding?
 
mve0991 zei:
Bedankt voor jullie reacties! Volgende keer nog wat lager beginnen en wat meer geduld hebben. Komt vast goed!

Ik ben nog wel benieuwd hoe jullie omgaan met hetgeen uit mijn laatste vraag:

  • Ik merk dat het vuur in de kolen tijdens bereiding harder gaat branden en dat de temperatuur redelijk hard oploopt. Wat is de juiste manier om hiermee om te gaan in het geval van een eventuele volgende bereiding waar je weer op 220 graden wilt beginnen? Is het de bedoeling om nog verder te regelen tijdens bereiding?

Mijn gevoel/ervaring, geen laboratorium onderzooek:
Je steek het eitje aan, laat mooi op temperatuur komen met als doel bv 110?C
ik wacht tot 150?C dan, platesetter, rooster erin, zakt naar 90 ? 100?.
Terug mooi op temperatuur laten komen (maar als serieus geknepen).
Je hebt 110?C en blijft mooi op deze setting steken.
Vleesje erin, en terug mooi 110?C, maar na een tijdje begint hij toch lichtjes op te kruipen naar 115?C - 120?C.

Mijn theorie is dat dit gebeurt omdat het keramiek nog niet door en door warm is.
Dus de eerste tijd slorpt het keramiek nog een deel warmte op, en eens die op temperatuur is stijgt de temperatuur in je dome (want je hebt ondertussen niets meer aan de schuiven aangepast).

Dan moet ik altijd nog een klein beetje bijsturen, maar eens dit gedaan is blijft die "in principe" stabiel op 110?C.

Wat wel invloed kan hebben is de buitentemperatuur, zon, regen, ...

Dit weekend bijvoorbeeld moest ik de schuiven boven onder zo goed als volledig dicht doen om toch maar op 110?C te blijven, was dan ook warm buiten en staat in volle zon.

Dit is duidelijk een verschil in de winter, dan moeten de schuiven toch merkelijk een stuk meer open.
 
Terug
Bovenaan Onderaan