BasBQ
Beef en Steak

Weber 57cm Temperatuurdaling / Afsluitefficientie

TheMarshal

Tondelzoeker
Berichten
12
Dag allemaal

Ik gebruik al een aantal jaar een Kingstone kogelbarbecue, lijkt veel op een Weber bbq, maar er is duidelijk op belangrijke aspecten bezuinigd. Een van de dingen die me stoort aan mijn huidige bbq is het afsluitmechaniscme van de luchtinlaat onder. De tijd die het kost om de temperatuur naar beneden te krijgen is enorm. Dit weekend maakte ik buikspek volgens het BBQ pit boys recept. Eerst een half uur op 250 graden, en dan nog een paar uur op 160. Maar de luchtinlaat aan de onderkant lekt enorm veel luch, dus met alle schuiven (onder en boven) dicht, duurde het anderhalf uur om van 250 naar 160 te komen. Laat staan om hem z.s.m. uit te krijgen, dat duurt zon 5 a 6 uur.

Nu vraag ik me af, hoe is dat op een Weber GBS/original kettle? Daarvan is het afsluitmechanisme van de luchtinlaat veel strakker en zou minder lucht moeten lekken. Dus makkelijker om de temperatuur naar beneden te halen als je hem volledig dichtgooit.

Stel jullie doen alle schuiven dicht, hoe snel daalt de temperatuur bij jullie? Van 250 naar bijv 110? of Van 110 naar 'uit'?
 
Heb het nooit gemeten hoe lang het duurt, maar zolang ik nog aan het bbq-en ben, doe ik de bovenste nooit helemaal dicht. Alleen wanneer ik hem uit wil hebben.  ;)
 
SilverFox zei:
Heb het nooit gemeten hoe lang het duurt, maar zolang ik nog aan het bbq-en ben, doe ik de bovenste nooit helemaal dicht. Alleen wanneer ik hem uit wil hebben.  ;)

Het is idd niet iets wat je nou standaard gaat meten. Maar heb je iets van een inschatting? Ook als je hem helemaal uit wil maken?
 
De bodem ven op de Weber Master touch is los te maken, schoon te maken en goed te buigen tegen de bodem van de Q aan. Daar valt of staat zuurstof toevoer van onderuit mee. De deksel rand is nog beter af te dichten met vilt waardoor de enige luchtstroom boven  op de Q over blijft. Als ik de Q overal dicht deed was deze echt heel snel uit.

Door alles dicht en om de 5 min even snel de deksel eraf en erop te doen zal de tempratuur heel snel dalen.
 
Beste Marshall,

Die BBQ Pitboys maken altijd filmpjes van hun aanpak toch? Is het echt zo dat zij hun Weber eerst een half uurtje op 250 en daarna uren lang op 160 graden stabiel houden? Het is niet moeilijk om je Weber op 250 graden te houden en ook 160 lukt best mooi stabiel, maar als je een gloeiend hete BBQ van 250 graden knijpt dan duurt het best nog even om die 160 graden te halen... andersom is veel makkelijker te realiseren.

Zelfs met een kamado zoals een BGE kan je niet zomaar even stabiel zakken naar een veel lagere temperatuur. Dat komt ook omdat die kamado's super ge?soleerd zijn en juist bekend zijn om het vasthouden van de warmte. Ik ben wel benieuwd hoe die Pitboys dat zelf doen?

Om specifiek op jouw vragen in te gaan - het verschil in beheersbaarheid tussen die verschillende BBQ's - ervaar ik vrijwel geen lucht lekkage bij mijn onderste en bovenste luchttoevoeren. Als je onderin bijna dicht zet (helemaal sluiten zorgt voor doven van je BBQ) en bovenste opening ook vrijwel geheel nijpt dan zakt de temperatuur tot ca. 110 graden, maar dat duurt echt wel even. Misschien dat je een waterbak kunt introduceren met een plas koud water om de temperatuur harder te laten zakken?

Als ik zelf buikspek maak dan hou ik er van om de aanpak juist om te draaien... heel lekker langzaam rokend naar de juiste garing en dan aan het eind nog even lekker knapperig roosteren bij een hogere temperatuur en zelf even direct boven de kooltjes (in plaats van indirect). Is dat een idee om met jouw minder goed afsluitende Q toch hetzelfde lekkere resultaat te krijgen?

Overigens vraag ik me bij dat heerlijke buikspekkie wel af hoe belangrijk die temperaturen nou zou precies zijn... ik zou toch vooral de kerntemperatuur van je vleesje goed in de gaten houden en naar die perfecte garing toe werken.

Veel succes!

 
Marcel zei:
De bodem ven op de WSM  is los te maken, schoon te maken en goed te buigen tegen de boden van de Q aan. Daar valt of staat zuurstof toevoer van onderuit mee. De deksel rand is nog beter af te dichten met vilt waardoor de enige luchtstroom boven  op de Q over blijft. Als ik de WSM overal dicht deed was deze echt heel snel uit.

De vragensteller refereert aan een kettle / kogelmodel, dat is niet de WSM. Jij beschrijft volgens mij ook het One Touch principe van de kogel BBQ's van Weber en juist niet de WSM, of wel? Maar met vilt extra afsluiten doe je wellicht juist met een WSM, vandaar dat ik even langer doorvraag naar wat je bedoelt hier.
 
Sander72 zei:
Marcel zei:
De bodem ven op de WSM  is los te maken, schoon te maken en goed te buigen tegen de boden van de Q aan. Daar valt of staat zuurstof toevoer van onderuit mee. De deksel rand is nog beter af te dichten met vilt waardoor de enige luchtstroom boven  op de Q over blijft. Als ik de WSM overal dicht deed was deze echt heel snel uit.

De vragensteller refereert aan een kettle / kogelmodel, dat is niet de WSM. Jij beschrijft volgens mij ook het One Touch principe van de kogel BBQ's van Weber en juist niet de WSM, of wel? Maar met vilt extra afsluiten doe je wellicht juist met een WSM, vandaar dat ik even langer doorvraag naar wat je bedoelt hier.
Klopt, pas bericht aan naar juiste Q. Dank hiervoor, ik heb last van de hoge omgevingstemperatuur
 
Terug
Bovenaan Onderaan