BasBQ
Beef en Steak

Hinder door roken?

Lerobain

Tondelzoeker
Berichten
23
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort meer en meer ge?nteresseerd in BBQ.
Bijgevolg zou ik mezelf graag eens wagen aan het bereiden van een low en slow gerecht. Alleen stel ik vast dat toch redelijk wat van de beschikbare recepten vereisen dat ik met rookhout ga werken, daar wringt nu net het schoentje.

Ik ben nl. vrij ongerust dat de buren hier last van gaan ondervinden. Een oplossing is mogelijk om de BBQ verder van de woning te plaatsen, maar ik zou toch graag weten hoeveel rook er tijdens de rooksessie nu net van de BBQ af komt. Mag ik er van uitgaan dat dit best meevalt zolang het deksel niet wordt geopend? Hoe moet ik mij dit voorstellen?

Alvast bedankt!
 
Hallo Leroibain,

Recepten vereisen niets, zijn alleen een leidraad die je kunt volgen. Rookhout gebruiken is lekker, maar niet noodzakelijk. Wanneer je wel besluit rookhout te gebruiken, rook dan met goed gedroogd hout. Gebruik in het begin fruitbomen hout, en zeker niet teveel chunks. Gewoon proberen en uitvinden wat  voor jou/jullie de ideale rooksmaak is.
 
Oh ja, en overlast zal er wel wat zijn, maar valt ook wel weer mee. gewoon eerst een chunk proberen.
 
Als je vuur ?schoon? is komt er weinig zichtbare rook vanaf, echter is de geur natuurlijk wel aanwezig. Ik moet ook wel opletten met welke windrichting ik rook, maar vraag ook altijd even of ze er last van ondervinden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
De rook valt zeker bij het gebruik van chunks reuze mee, snippers moet je van te voren weken in vocht en dat geeft veel stoom en is dus veel zichtbaarder.
Bij koud roken kan je een cols smoke generator gebruiken daar komt ook biet veel rook vanaf dat je het goed kan zien.

Maar ruiken dat kan je natuurlijk wel.

Probeer het gewoon met een blokje rookhout bij de spareribs of een beenham. Je zal merken dat de geur een stuk minder is dan de gemiddelde Nederlandse barbecue.
 
Inderdaad chunks gebruiken, rooksnippers roken in korte tijd vrij hevig waardoor dit minder goed te beheersen is, en er veel meer rook vanaf komt. Sinds ik chunks gebruik komt er een klein subtiel rooksliertje uit mijn uds, die sowieso door de buren niet meer te zien is. De geur kunnen ze misschien wel ruiken, maar als je af en toe een gerookte sparerib over de schutting gooit stelt dat ze wel tevreden  :)
 
De rook van een rookblokje is echt geen rookbom, dat valt wel mee.  En qua geur/overlast doet een open haard in de straat meer...
 
De gemiddelde open haard en pelletkachel produceren meer geur dan je barbecue.
 
Wij weten natuurlijk niet wie jouw buren zijn, en nog belangrijker, hoe je met je buren kan/omgaat.
Ik woon in een rijwoning blok van 4 huizen, en heb nog nooit last gehad van klagende buren.

Daarnaast heb ik 1 keer gerookt voor pulled pork, en dat was een korte hevige rook sessie, die net startte tijdens een beetje miezer-regen.
De miezer regen en daarmee kleine wind zorgde ervoor dat alles naar de grond waaide en opgelost was voordat het de schutting over dreigde te gaan.

Mocht een buurman/vrouw/mens klagen over mijn rook, geef ik een handje van het eten, zeg ik sorry en zal ik proberen iets te bedenken om het te verminderen.
Een goede artiest schreef in een liedje: 'Don't ask permission, ask forgiveness'.

Daarnaast ga ik ook niet klagen als mijn buren bezoek hebben die de hele avond sigaretten roken buiten wat ik ook ruik.
Het blijft toch een beetje leven/laten leven denk ik, dus het komt er allemaal op neer hoe goed je met je buren kan.
Ook is natuur belangrijk.
Wind stil zal de rook naar boven laten gaan, harde wind is de rook snel opgelost (trouwens niet prettig roken lijkt me).


Toch moet je niet verwachten dat dit echt voor veel overlast zorgt hoor.
De buurman die zijn speklapje (bijna zwart) wil hebben creeert meer rook als hij de deksel er af trekt dan een low-en-slow sessie vanuit onze kant.
 
Het zal inderdaad vooral van je buren en de relatie die je met ze hebt afhangen. In mijn oude huis had ik mn bbq op het dakterras staan en had ik een keer na het aansteken pas gezien dat de buren allemaal was op hun dakterras hadden staan. Ik erheen om sorry te zeggen, "oh geeft niks, dan was ik het toch nog een keer". Daarna uiteraard wel even met een deel van het eindresultaat langs.
Mijn nieuwe huis (maandag sleutel pas gekregen) zit ik op een rijtje waar bij de achtertuinen de buren aan de andere kant er direct aan vast zitten. Ben benieuwd hoe dat gaat zijn. :)
 
Meeste rook kwam hier altijd vrij tijdens aansteken. Zeker toen ik nog met briketten werkten en de weber vuurstarter. Nu steek ik alles aan met een verfbrander. Daarmee heb ik nu geen rookontwikkeling meer met aansteken. En gebruik nu eigenlijk enkel houtskool. Vooral de zachtere gaan makkelijk aan zonder rook.

Ik voeg ook bijna altijd iets van rookhout toe. Ik maak mijn chunks altijd zelf. En heb hierdoor veel verschillende maten chunks. Zodat het rookhout mooi gedoseerd kan worden. Zodat de rookontwikkeling minimaal  en schoon is.

Verder heb ik het geluk dat ik een ruime tuin heb. En op het eind van de straat zit. Zodat er altijd wel een plekje is waar ik kan staan zondet de buren direct in de rooklucht te zetten.

Dus lang verhaal kort. Zorg voor kwalitatief goede brandstof. En maak dat je rookhout goed gedoseerd is. 
 
Bram zei:
Meeste rook kwam hier altijd vrij tijdens aansteken. Zeker toen ik nog met briketten werkten en de weber vuurstarter. Nu steek ik alles aan met een verfbrander. Daarmee heb ik nu geen rookontwikkeling meer met aansteken. En gebruik nu eigenlijk enkel houtskool. Vooral de zachtere gaan makkelijk aan zonder rook.

Ik voeg ook bijna altijd iets van rookhout toe. Ik maak mijn chunks altijd zelf. En heb hierdoor veel verschillende maten chunks. Zodat het rookhout mooi gedoseerd kan worden. Zodat de rookontwikkeling minimaal  en schoon is.

Verder heb ik het geluk dat ik een ruime tuin heb. En op het eind van de straat zit. Zodat er altijd wel een plekje is waar ik kan staan zondet de buren direct in de rooklucht te zetten.

Dus lang verhaal kort. Zorg voor kwalitatief goede brandstof. En maak dat je rookhout goed gedoseerd is.

Belangrijke punten Bram, ik gebruik wel geen houtskool maar kwalitatief goede kokos briketten voor de rest werk ik precies hetzelfde en ik moet zeggen dat ik veel minder rook produceer dan voorheen toen ik nog (lang geleden) met aanmaak blokjes/vloeistof  :blush: en goedkope aanbieding houtskool werkte. ;)
 
Dergelijke vragen zie ik vaker voorbij komen. Ik heb er zelf echter nooit bij stil gestaan, toen ik bij mijn ouders woonde niet en nu ik op mezelf woon eigenlijk ook niet.
Wij hadden en hebben met regelmaat de bbq en de houtkachel aan, 9/10 met rookhout en flinke pluimen. Regelmatig ook 6+ uur achtereen.
Nooit wat van de buren gehoord behalve positieve geluiden.

Misschien gewoon eens proberen en afwachten of iemand erop reageert. Of de buren even op de hoogte stellen van je nieuwe hobby en vragen of ze even een appje of belletje doen als ze er last van hebben.

Ik verwacht dat het allemaal wel meevalt. Zeker als je rookt met chunks valt de hoeveelheid rook enorm mee. Natuurlijk ruik je het wel - het ruikt naar puur genot, vind ik - maar naar mijn beeldvorming zullen weinig mensen daar een probleem mee hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hier gaat het nu ook al jaren goed in relatie tot buren, maar dat is ook wel anders geweest... mijn achterburen hadden soms commentaar. Erg naar als je merkt dat je anderen tot last bent met jouw pure genot... ik ben gaan praten en bracht wat lekkers mee en dat hielp. Nu wonen zij elders en bleek niet alleen mijn barbecue een bezwaar maar speelde er veel meer woon ongeluk... dat is nu opgelost. Rookhout doseer ik beperkt en het seasonen van gietijzer - met walmende Crisco - overleg ik alleen nog goed vooraf met omwonenden.
 
Wow, bedankt voor de vele reacties.
Ik denk dat ik het dan toch maar eens ga proberen.

Ik onthoud vooral: chunks in plaats van snippers en de overlast zal beperkt zijn. Eens praten met de buren kan ook nooit kwaad natuurlijk.

Bedankt!
 
Eens praten met de buren kan nooit kwaad ;)

Wij brachten in het begin ook de buren op de hoogte als we iets met rookhout gingen doen, tenminste de buren links want de buren rechts die weten denk ik niet dat hun ramen open kunnen en zijn denk ik altijd de sleutel van de achterdeur kwijt :-? komen ongeveer 2 maal per jaar in de achtertuin ;)

De buren links vonden het prachtig als wij trots met onze gerookte kipfilet of zalm voor de deur stonden en dan krijg je vanzelf die ene vraag "wanneer gaan jullie weer iets van gerookte kipfiletjes maken" :D gewoon je buren laten mee proeven van je creaties dan komt het vast goed ;)
Nu hebben we sinds een half jaar nieuwe buren links met 2 bbq's en een rookton om paling te roken <:p wat vervelend :D
 
Lekker je buren af en toe een hapje over de schutting geven. Dan h?b je daar geen last van.

Verstuurd vanaf mijn Mi MIX 2 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan