BasBQ
Beef en Steak

Char Siu en Yangzhou fried rice

Beste BBQ-vrienden!

Vandaag maakte ik twee heerlijke Chinese klassiekers die prima samen gaan!

qtUSDVA.jpg


Char Siu (zacht gegaard en geroosterd varkensvlees) met Yangzhou gebakken rijst dus daar gaan we!

ncWUyeN.jpg


Nodig voor de Char Siu:

900 g varkensnek of schouder zonder bot
1 el honing
1 el lichte soya saus
2 el donkere soya saus
1 el Chinese rijst wijn (shoax shing)
1,5 el hoisin saus
1 el sesamolie
0,5 tl gemalen witte peper
0,5 tl five spice poeder
4 el bruine suiker of ruwe rietsuiker
2 teentjes knoflook
1 tl geraspte gember wortel
1 tl geraspte laos wortel
1 blokje Nam Yu (rode gefermenteerde soya boon) met wat sap
1 tl rode voedsel kleurstof

Voor de glaze:

3 el honing
1 tl geraspte gemberwortel

jnz8ETa.jpg


Nodig voor de Yangzhou fried rice:

500 g gekookte rijst (ik gebruikte Basmati)
100 g gekookte en gepelde garnaaltjes
100 g ham in een dikke plak
3 lente uitjes in ringetjes
2 teentjes knoflook
75 g diepvries erwtjes
4 eieren
1 el donkere soya saus
1 el sesamolie
snufjes peper en zout
olie om te wokken

SNdvhta.jpg


Het vlees snijd je in dikke plakken (ca. 5 cm) en laat je marineren in alle genoemde ingredi?nten, liefst een dag tevoren.

De volgende dag ziet het er dan zo uit:

UcgDshw.jpg


Kluts de eitjes met wat peper en zout:

rTzxo7s.jpg


KkoYK5p.jpg


Ik wilde iets nieuws proberen en gebruikte mijn in honing gefermenteerde knoflookjes:

RrMioK7.jpg


ZxFew4R.jpg


En geheel in stijl werd er bij het koken en voorbereiden Chinees 'bier' gedronken, leuk voor de foto maar echt campingbocht:

1CZuJfj.jpg


Ondertussen de ham in kleine blokjes (vergelijkbaar met de maat van de erwtjes):

ZuJEBod.jpg


Dit was de première van mijn wok-set-up op de Weber:

XfMsKrW.jpg


Je ziet hier het GBS-rooster met de Joy Stove ring waarin de houtskool gecentreerd blijft:

GlWP6V6.jpg


Ondertussen ook het Groene Ei lekker opgestookt naar 180°C met de conveggtor (hitteschild) ertussen:

Allz9Dy.jpg


Daar mocht het fel rood gekleurde vlees op het rooster:

C05e0Je.jpg


En lekker los met de wok op de Weber.

Met het knoflookje de wok-olie geurig en aromatisch maken:

Gauw eruit en in de olie het geklutste eitje doen:

Gauw roeren dat eitje... Beetje bij beetje de gekookte rijst erbij.

Daarna de ham, erwtjes en de garnaaltjes erbij.

En met de sesamolie en de soya saus is het helemaal af:

hTAZdQK.jpg


Dat harde werken maakt echt dorstig dus we trokken nog een ècht goeie rakker open:

4l8lylO.jpg


Dat is echte smaak, heerlijk bittertje.

Dat vlees ging heerlijk, ik heb het al met al zo'n 45 minuutjes op het rooster gehad en af en toe gedraaid en geglaceerd met de glaze:

ZfuBzk2.jpg


Toen mocht alles lekker op het bordje en zette ik er een verassend lekker Green Tea infused biertje van IKI naast:

N7DMYZ7.jpg


Het was een zalige maaltijd zo al met al.

Enjoy!
 
Laatst bewerkt:
Wat een heerlijke plaatjes weer voor op de zondag morgen
 
Lekker man! Yangzhou is trouwens de plek waar deze soort gebakken rijst vandaan komt en het gerecht heet Yangzhou (of Yangshou) fried rice. Ik doe altijd een deel van mijn charsiu in blokjes er doorheen. Garnaaltjes laat ik meestal weg omdat ik die altijd vergeet
 
Lekker, direct maar naar de lunch voordat ik nog meer trek krijg  ;)
 
Dan is het import bier toch anders. Heb een tijd in China gezeten en daar was het heel goed te drinken. Misschien toen bij gebrek aan een alternatief. Ga zeker deze recepten proberen binnenkort

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
noskos zei:
Lekker man! Yangzhou is trouwens de plek waar deze soort gebakken rijst vandaan komt en het gerecht heet Yangzhou (of Yangshou) fried rice. Ik doe altijd een deel van mijn charsiu in blokjes er doorheen. Garnaaltjes laat ik meestal weg omdat ik die altijd vergeet

Dank voor deze aanvulling Dennis, ik heb het topic aangepast. Ik kwam heel veel verschillende spellingsvormen tegen.
 
Bart1978 zei:
Dan is het import bier toch anders. Heb een tijd in China gezeten en daar was het heel goed te drinken. Misschien toen bij gebrek aan een alternatief. Ga zeker deze recepten proberen binnenkort

Daarom noemde ik het camping bocht... in het zonnetje ter plaatse geloof ik zomaar dat dit prima zou wegdrinken, maar met een koelkast vol hele mooi craft biertjes is dit net effe niks en erg waterig.
 
Tsja. Toch maar snel naar de toko inkopen doen als ik dit zo zie;) mooi resultaat zeg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heb je een merk van die rode kleurstof of waar je het koopt?
Ziet er ongelofelijk goed uit, zou ik ook wel eens durven maken.
 
Brecht zei:
Heb je een merk van die rode kleurstof of waar je het koopt?
Ziet er ongelofelijk goed uit, zou ik ook wel eens durven maken.

Bij elke toko te krijgen. Potje kost een euro.
Die van mij heet Koepoe Koepoe Food coloring dark red.
 
Ok, dan moet ik toch maar eens dringend een toko hier in de buurt zoeken. Jammer genoeg zijn die niet zo rap te vinden.
 
Sander72 zei:
Dank voor deze aanvulling Dennis, ik heb het topic aangepast. Ik kwam heel veel verschillende spellingsvormen tegen.

Ben een aantal keer in Yangshou geweest, daarom weet ik het. :D
 
Hij was toch niet lekkerder dan de mijne h?? Daar zou ik echt van balen.
Goed idee ook om er bier bij te drinken. Dat smaakt er echt prima bij!
0aa700e899d4a5009d9f0e6b7582e1af.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Kijk zelf maar... veel lekkerder!
 
OEH Sander, dat is spekkie naar mijn bekkie  ziet er voortreffelijk uit krijg meteen weer trek (en dat zegt wat want ik kom net thuis van KCBS wedstrijd jureren in Hengelo en dan zit ik altijd VOL  :D), overigens is Mirin niet Chinees maar Japans
 
Ziet er weer geweldig uit Sander.

Moest erg lachen om je recensie van het Chinees biertje.
Had geen andere reactie verwacht van een BIER-drinker  :D

Het Is wel een ideaal carnaval pilsje. Je kapt het zo weg.
 
Ziet er als een heerlijke maaltijd uit. En de foto's zijn weer top. Je moet toch echt eens overwegen om een BBQ boek te maken met recepten met bijpassende bieren en dan die mooie foto's. Moet toch een markt voor zijn. Of een aparte site met al je eetfoto's. Kan ook internationaal. Echt.
 
Ziet er weer als een feestje uit, heerlijk Sander =P~ en volgens mij heb ik bijna alle ingredi?nten al in huis :D zou zo maar eens dit weekend al gemaakt kunnen worden :)
 
Wat geinig! Die Nam Yu had ik niet zomaar liggen maar geeft wel echt een extra Funky Flavour! Ben benieuwd naar je resultaat. Maak er een feestje van!
 
Terug
Bovenaan Onderaan