BasBQ
Beef en Steak

Procureur in zoet/zure saus

 
 
 

maroc

Gemarineerd
Berichten
1.546
CAM00759_zps94f82d93.jpg

Voor de saus:
Gesnipperd uitje
Twee teentjes knoflook fijn gehakt
Scheutje water
Flinke scheut tomatenketchup
Gembersiroop

Uitje en de knoflook even aanfruiten in een scheutje olijfolie,  afblussen met iets water en hierbij de ketchup. Dit aan de kook laten komen en hierbij de gembersiroop. Even 15 minuten zachtjes laten doorkoken en dan een uurtje laten staan. Bij het gebruik van de saus de saus weer opkoken en eventueel iets indikken met maizena of aardappelzetmeel.

Voor de procureur:
1 procureur van 2 kg
Potje char siu marinade van lee kum kee
2 Zakjes roasted red porc marinade (2 zakjes zitten er in 1 verpakking) (merk weet ik zo niet uit mn hoofd maar deze koop je bij de toko)

Doe de helft van het potje en de twee zakjes roasted red porc marinade bij elkaar en vermeng deze.
Leg de procureur op een snijplank en snij deze over de lengte horizontaal in beginnend aan de onderkant en rol de procureur als het ware af terwijl je doorgaat met snijden (een voorbeeld hiervan staat in het boek culinair bbq-en van steve onder de noemer jamaican jerked porc) je zou ook de procureur over de lengte horizontaal kunnen halveren. Prik met een mesje kleine gaatjes in het vlees zodat hier de marinade goed ingemasseerd kan worden.

Leg het vlees in een ovenschaal en masseer de marinade in en over het  vlees zoals jamie oliver dat ook zo lekker kan doen en ja je krijgt er vieze handen van  :p laat dit geheel een nachtje rusten.

Verhit de bbq voor tot 200 graden en grill de procureur een aantal minuten aan beide kanten direct boven de hete kolen probeer daarna de temperatuur terug te brengen tot 150 graden en rooster het vlees c.a 90 minuten ik had een kerntemperatuur van 95 graden toen ik ging eten (ik twijfelde over de thermometer maar het vlees voelde goed aan).

laat heel even rusten en snij het aan tafel aan drapeer de reepjes vlees in een schaal en schenk de saus hierover. Ik had wel te weinig saus om te gebruiken als side-dish dus wil je meer saus dan moet je meer maken :p

Lekker met mie, nassi of andere oosterse lekkernijen.

Enjoy.


CAM00742_zps2d9dc5c1.jpg


opengesneden, ingeprikt en ingesmeerd met een mix van het potje en het zakje
CAM00743_zpsb9fc4a4b.jpg


en dit een nachtje laten liggen
CAM00745_zps0b8425a5.jpg






met eigen gemaakte zoet zure saus


lekker met bami



 
Die lust ik ook ;)
 
Toppertje!! :D
 
Mooi hoor..... Hou er wel van!!
 
Dat mengsel in die zakjes ken ik nog van 30 jaar terug, grappig. Dat kocht ik bij de toko de Waart in Rotterdam. Maar je ziet het bij elke toko. Grappig en leuk dat je het weer onder mijn aandacht brengt.

O, en het gerecht ziet er erg fijn uit! Zouikbijnavergeten....
 
Zo maak ik mijn char siu ook, alleen gebruik ik dan speklapjes. Yummie!
 
Zo, schuif maar door hoor, ik proef het wel even!
 
Zo ik krijg het water in mijn mond ziet er erg goed uit.
 
Doe je ook thuisbezorgen?
 
Dat ziet er zo goed uit dat ik vandaag de lokale toko een bezoek heb gebracht en de noodzakelijke producten aangeschaft. Dit wordt een actie voor volgende week!
 
laat me denken aan babi pangang! lekker!
 
En ik heb de PP-marinade gebruikt voor ribbels! Nachtje in laten trekken en vandaag 2 uur indirect op de OTP bij 170gr met appelsnippers boven een bakje water.
Marinade aangevuld met nog wat shar-shiu saus en enkele keren opgekookt. Hiermee de ribbels na 1 uur en 45minuten ingesmeerd. Ook dit is een blijvertje!

P1250003_zps573bfdb8.jpg
 
LKK heeft ook een spareribs bbq saus, dit heb ik de laatste keer meegenomen omdat ze in Assen de char sui nog niet ontdekt hebben (daar moet ik voor naar Groningen). Ik heb deze ook als combi met redroast klaar gemaakt. De ribbels zien er top uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan