BasBQ
Beef en Steak

HM WiFi-verbinding valt weg

 

Paul_V

Sprokkelaar
Berichten
45
Met mijn prachtige nieuwe Heatermeter uit ronde 14 heb ik een kleine bijzonderheid. De wifi-verbinding valt weg of kan (bij opnieuw starten) geen verbinding maken.

Bij de eerste sessie heb ik de verbinding, geheel conform handleiding, tot stand kunnen brengen. Daarbij heb ik ook een vast IP-adres kunnen instellen en de bediening via mijn telefoon kunnen doen. Tot zover geen bijzonderheden. De tweede sessie die ik wilde uitvoeren, late echter niet draadloos. De verbinding kwam niet tot stand en er kwam ook geen IP-adres op het scherm te staan na opstarten. Omdat ik wat haast had om toch te starten met grillen, heb ik een draadje naar buiten gelegd en zo via een vast netwerk de HM bediend.

Toen ik wat meer tijd had en wat nader onderzoek kon doen, constateerde ik dat de parameters allemaal goed ingesteld stonden, maar dat de signaalsterkte op de WiFi 0% was. Herstarten (zowel WiFi-interface als complete HM) leverde geen resultaat. Om te zien of het WiFi-signaal misschien te zwak was, heb ik een USB-dongle geplaatst. Deze kon, na configuratie, prima verbinding maken en houden (signaalsterkte >60%).

Vervolgens heb ik de interne WiFi-interface verwijderd en opnieuw geconfigureerd, waarna de verbinding weer tot stand kwam.

Na niet al te lange tijd (<1 uur) viel de verbinding echter weer weg. Ook de USB-dongle blijkt geen stabiele verbinding te kunnen garanderen.

Via de hardwareknoppen op de HM heb ik een reset uitgevoerd (meermaals).
Ik heb de HM-software opnieuw op het SD-kaartje gezet.

Inmiddels ben ik een beetje door de mogelijke oplossingen heen. Heeft iemand nog een goed idee?

MvrGr,
Paul
 
Is de WiFi verbinding wel stabiel als je daar een laptop of telefoon gebruikt op de locatie waar de HM gebruikt wordt.
Zijn er veel WiFi punten op jouw locatie ook van de buren etc, hierdoor kan congestie optreden waardoor WiFi punten harder gaan schreeuwen of automatisch wijzigen van kanaal (afhankelijk van je instellingen). Het kan zijn dat jouw WiFi router/accesspoint wijzigt van kanaal waardoor de HM de verbinding tijdelijk wegvalt. Staat de connectie naar jouw WiFi punt enkel de SSID + wachtwoord of geef je ook een fixed kanaal mee?
 
Op laptop of telefoon is de verbinding wel stabiel. Daar kan ik ook video streamen op AppleTV of een andere Pi3. Dat deed ik overigens niet tijdens het testen van de HM.

De HM heb ik zowel geprobeerd met een vast kanaal als op auto. Het access point staat op auto.

Ik kan nog eens proberen een vast kanaal te kiezen op het access point en dit ook in te stellen op de HM.

En ja, er zijn zeker andere WiFi-punten van buren te detecteren en sommige lijken sterker dan het mijne.

MvrGr,
Paul
 
Ik zou inderdaad even testen of op dat moment de andere apparaten wel verbinding kan behouden als de heatermeter verbinding verliest.
Zelf liep ik ook tegen het probleem dat het bereik net niet genoeg was waardoor de verbinding wegviel, ik ben overgestapt op ubiquiti en sindsdien overal dekking en dezelfde SSID.
 
Inmiddels heb ik het SD-kaartje geformatteerd, de software opnieuw ge?nstalleerd en het access point gereset. Uiteraard tegelijkertijd, zodat ik nu nog niet weet wat de oorzaak geweest kan zijn.  :blush: :-S :blush:
In elk geval doet  de HM al weer een uur of vijf netjes wat hij moet doen. Morgen maar weer eens testen. Mocht het probleem zich weer voordoen, zal ik eens beginnen met een reset van het access point. Daarvoor hoef ik tenminste niet te schroeven...

Dank voor het meedenken!

Paul
 
Terug
Bovenaan Onderaan