BasBQ
Beef en Steak

Heater meter op Kamado Joe Classic II instellen (en andere Kamados?)

 
 

DRuw

Kooltjesharker
Berichten
168
Gents,
Ik zie nergens echt duidelijke hoe je een heatermeter op een kamado instelt en de standaard handleiding levert niet de bevindingen op die ik zou moeten zien zo te zien dus vandaar een schreeuw om hulp die ook andere mensen kunnen gebruiken denk ik...
ik heb een heatermeter geklust met daarbij een microdamper.
Prima gear en werkt mooi:)
Afgelopen weekend spareribs gemaakt met de standaard instellingen en dat ging +/-5 graden goed dus ik dacht vandaag de KJ eens aan te zetten om hem te finetunen.... goed plan.... werkt niet echt....
Ik heb I en D op 0 gezet en de P eerst op 8 en het ding aangestoken.
HM erbij aangezet en op 120 graden gezet.
Bij 95 graden ongeveer heb ik de bovenste schuif op 1/3e streepje open gezet zodat er wat lucht ontsnapt (zogezegd een dikke tandenstoker open).
Hij ging mooi naar de 120 en klapte daarna in elkaar en ook dermate dat de lid open detectie afging.
Die uitgezet en hij zakte tot onder de 90 waarbij ik de max fan speed op 50% heb gezet want ik kreeg het idee dat hij hem te heftig aan wilde jagen.
Hij bleef doorzakken tot 79 en toen begon hij weer te klimmen tot 118 graden.
hierna op bijna 0,3 graden stabiel.... HUH?
ook met de P op 10 vervolgens veranderde hij niet...
ik denk, laat ik het deksel een keer open doen om te kijken hoe het ding weer terugveert....

www afbeelding
Dit is due de gehele grafiek inclusief aanmaken en vanaf 10:50 ongeveer staat de max fan speed op 50%.
P=10 (met de rest nog steeds op 0) vanaf ongeveer 12:30

Wat doe ik fout?
Oja, de reactietijd en het feit dat hij 3 graden onder het setpoint blijft hangen is natuurlijk wel verkeerd maar dat zullen de andere instellingen corrigeren (denk ik)
 
In de jaren 2013-2014 (en daarna) zijn een aantal leden van dit genootschap, waaronder Nosmo en ikzelf intensief bezig geweest met de HeaterMeter.
Lees bijgaande posting eens bij het hoofdstuk Configuratie Scherm, daar staan ook wat PID parameters die je mogelijk als uitgangspunt kunt nemen en van daaruit verder zelf finetuning te doen.
Voor een vergelijkbare kamado als de jouwe staan in de handleiding Bias: 4 , P: 5.4 , I: 0.009 , D: 9.
In de recentere firmware van de HM is de Bias instelling inmiddels niet meer aanwezig.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=6237.0

Naschrift:
Mogelijk heb ik toch wat te snel gelezen en had je de handleiding waar ik op doelde al w?l gezien.
Ik heb nog steeds een HeaterMeter met daarin software uit 2017, deze controller draait nu bij onze dochter, eveneens met een microdamper.
Weliswaar op een WSM47 nu, maar nog steeds met de instellingen die ik had in combinatie met een Monolith Classic (formaat L).
Zie hieronder een foto van de instellingen van afgelopen weekend waarin ze een zeer stabiele run heeft uitgevoerd met baby back ribs.
Mogelijk kun je er iets mee.
De PID instellingen zijn op de foto niet zichtbaar maar zijn/waren: 20 - 0.02 - 5

Q478eoG.jpg

 
RedFox zei:
In de jaren 2013-2014 (en daarna) zijn een aantal leden van dit genootschap, waaronder Nosmo en ikzelf intensief bezig geweest met de HeaterMeter.
Lees bijgaande posting eens bij het hoofdstuk Configuratie Scherm, daar staan ook wat PID parameters die je mogelijk als uitgangspunt kunt nemen en van daaruit verder zelf finetuning te doen.
Voor een vergelijkbare kamado als de jouwe staan in de handleiding Bias: 4 , P: 5.4 , I: 0.009 , D: 9.
In de recentere firmware van de HM is de Bias instelling inmiddels niet meer aanwezig.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=6237.0
Hey RedFox, dank voor je bericht!
Ik heb inderdaad het hele forum afgezocht (en ook de heatermeter pagina etc) en ik dacht juist dat het verstandig was om met I:0 en D:0 te beginnen en P eerst goed te hebben, die heeft immers de meeste invloed.
Nu lijkt die bij mij nou niets te doen....?
Hij is nu nog aan het werk en dit is mijn huidige grafiek:

bij 13:30 heb ik hem op P:1 gezet en daardoor kelderde hij gestaag.
Bij 14:30 heb ik hem op P:6 gezet en toen kreeg ik een golfbeweging maar aan de grafiek te zien zou mijn P te laag zijn en heb ik hem om 15:30 op P:8 gezet waar hij nu nog op staat.
Wat sowieso opvalt is dat hij de setpoint niet haalt uberhaubt maar dat zal de I en D setting zijn (hoop ik).
Probleem wordt nu denk ik dat mijn kolen op aan het raken zijn na ruim 6,5 uur op een leftover batch van de ribs van het weekend (nog lang!!)

Ik heb overigens de microdamper gewoon op 100% staan qua range.... is dat voor een kamado overkill of maakt dat niet echt veel uit?
 
Op de foto bij mijn eerdere bericht vandaag zijn de PID waarden niet zichtbaar.
Omdat deze parameters hier een heel goed resultaat gaven heb ik geen verdere testen meer uitgevoerd.
PID was als volgt: 20 - 0.02 - 5

pUcU623.png


 
Ik heb hem erop gezet vanaf ongeveer 18:00 en hij klom gelijk naar de 120 graden en ging daar omheen hangen.
Ik heb het idee dat daarna mijn kolen op zijn geraakt want er was ook steeds meer fanpower nodig om de temp te houden.
nu ook staat hij op 100% en koelt hij af dus dit was het voor vandaag.
Toch een prima rendement ruim 15 uur op een set kolen waar aan het begin een grote rookbox op zat.

Wat ik me nu afvraag... ik kom P instellingen tegen van onder de 1 en jouwe is 20 (en alle andere settings er ongeveer tussenin).
Hoe kom ik er nu achter hoe ik hem kan optimaliseren? het golfpatroon haal ik er nergens duidelijk uit:
 
Hi Dennis!

Gaaf om te zien dat je de HM ook aan de praat hebt gekregen! Sorry dat ik wat slecht reageerde, door een nieuwe baan was de tijd een beetje ver te zoeken. Een paar dingen die je misschien kunnen helpen:

[list type=decimal]
[*]Je kapotte RPI - Ik las in je andere topic dat je RPI overleden was. Dit is mij ook een keer gebeurd, bij mij veroorzaakt doordat ik de microdamper losmaakte (ik had toen nog de 3,5mm stereo plug gebruikt om aan te sluiten). Enig onderzoek leerde mij dat ik niet de eerste was die op deze manier zn RPI had gesloopt. Ik heb nu de connector op de microdamper vervangen en de kabel rechstreeks aangesloten op de fan en de servo. Een tie wrap aan de binnenkant als trekontlasting en een grommet erin als doorvoer.
[*]PID Tuning / waardes - Ik heb mijn PID waardes overgenomen uit het microdamper topic op TVWBB (https://tvwbb.com/showthread.php?61926-Brand-New-Damper-Design-quot-The-Micro-Damper-quot). Hier staan volgensmij ook wel setting voor een keramische BBQ in. Ik zou die als uitgangspunt nemen en dan verder gaan tunen. Enkele tips daarvoor kan je vinden op: https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki/PID-Tuning. Bij mij zag de eerste cook er zo uit:

a7029b954266bc03a9f0300da684d3d1.jpg



[/list]
 
Hi Wijmaar, ja ik heb er nu 5 gesoldeerd en ik ben leuk aan het testen en spelen.
1 is naar een mede forummer gegaan en 1 naar mijn zwager.
De laastste 2 moet ik nog afmaken en verkoop ik tzt wel als ze helemaal af zijn.
Mij pi is waarschijnlijk spontaan defect gegaan.
Ik had al berichten gelezen over een losse stekker die de Pi zou laten doorbranden dus ik had de jack er sowieso al tussenuit gelaten en op dezelfde manier als jij gedaan met een hulsje en tiewrap.
Vind het ook fraaier staan eerlijk gezegd.
De settings zal ik nog verder mee moeten testen en uitzoeken.
Op de standaard setting is hij +/- 5 graden stabiel maar moet beter kunnen.
mijn kolen waren op maar ik vond de settings die eerder hier genoemd zijn wel goed aanslaan.
De heatermeter defaults zijn van een BGE large gek genoeg dus je zou zeggen dat dat redelijk overeen moet komen met een KJ.
 
Gaaf! De standaard settings gaan echter wel uit van een blower, en niet van de microdamper. Ik zou echt ff in dat microdamper topic naar settings voor een keramische BBQ zoeken.

Mijn uds settings komen ook uit dat topic, en is binnen 1 Gr stabiel :)

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

 
Weet iemand overigens of het voor de settings uitmaakt of de unit in Celsius of Fahrenheit staan?
hoewel het percentages zijn voornamelijk weet ik niet wat de HM ermee doet qua omrekening..
 
Ik neem aan dat je deze info ook hebt gezien.



Steve CK heeft


P=2.5
I= 0.0034
D=4
 
Terug
Bovenaan Onderaan