BasBQ
Beef en Steak

Halve gietijzeren grillplaat

Goedemiddag iedereen,

Vandaag liep ik in een keukenwinkel waar ze onder andere accessoires voor de Q verkochten. Ik zag er, onder andere voor de BGE, een halve gietijzeren grillplaat liggen. Ik heb nog een kadobon liggen en wil dat graag aan een accessoire besteden.

Heeft iemand ervaring met deze halve gietijzeren grillplaat? Voor wat voor bereidingen/recepten gebruiken jullie dit?

Groet,
TJ

P.S. Ik heb overigens een Bastard Large
 
TJ zei:
Goedemiddag iedereen,

Vandaag liep ik in een keukenwinkel waar ze onder andere accessoires voor de Q verkochten. Ik zag er, onder andere voor de BGE, een halve gietijzeren grillplaat liggen. Ik heb nog een kadobon liggen en wil dat graag aan een accessoire besteden.

Heeft iemand ervaring met deze halve gietijzeren grillplaat? Voor wat voor bereidingen/recepten gebruiken jullie dit?

Groet,
TJ

P.S. Ik heb overigens een Bastard Large

aardappelwedges, ajuin voor de hamburger, groentjes, ...

je kan het met een skillet vergelijken.
 
Ik heb er eentje voor mijn KJ aangeschaft. Zoals hiervoor al genoemd heb je het effect van een skillet, maar dan voor je halve egg.
Ik gebruik hem meestal voor vis omdat die op een rooster makkelijk uit elkaar valt. Maar ook voor garnalen, coquilles enz
 
TJ zei:
Mooi, dank! Blijft het overwegen waard!

Ondertussen heb ik ook de eggspander maar nog niet de halve maan stenen als deflector, dus momenteel gebruik ik deze halve maan met de gladde kant naar boven als deflector in de eggspander.

Is ook een handigere vorm in de BGE dan een ronde skillet.
Je houdt er meer plaats naast over en je kan er nog de halve roosters (inox of gietijzer) naast leggen.
 
 

Kraai#5

Kooltjesharker
Berichten
164
Ben wat aan het nadenken wat ik nog zou willen.
Halve maan bak/grillplaat is dat bijvoorbeeld wel.

Heeft een gietijzer rooster dan nog meerwaarde?

Zien jullie het nut van een half rooster direct, laag bij de kolen geplaatst en een half rooster hoog en indirect? Ikzelf wel, maar weet niet of het kan in een bastard

Eigenlijk lang verhaal kort ik zou dit willen kunnen.
62a040e585912212752d468391d403a8.jpg
4b01798b52148bf73b5086a2dfb1cf82.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook al even aan het azen op de halve maan bakplaat van BGE. Ik heb nu 1 groot RVS rooster en 1 halve maand gietijzer. Niet handig om altijd een groot rooster boven je halve gietijzeren rooster te hebben die je weg moet halen.

Ik wil dus nog wel een halve maan bakplaat en nog 1 halve maan gietijzer. Dan nog een halve maand steen er bij en ik kan zoals jij zegt 1 hoog indirect en 1 laag direct doen of de bakplaat met een rooster samen gebruiken..
 
Maar zou het zo ook passen in die square heat deflector houder? Of dan een nieuwe houder kopen als kj heeft?
 
Ik ben ook al even aan het azen op de halve maan bakplaat van BGE. Ik heb nu 1 groot RVS rooster en 1 halve maand gietijzer. Niet handig om altijd een groot rooster boven je halve gietijzeren rooster te hebben die je weg moet halen.

Ik wil dus nog wel een halve maan bakplaat en nog 1 halve maan gietijzer. Dan nog een halve maand steen er bij en ik kan zoals jij zegt 1 hoog indirect en 1 laag direct doen of de bakplaat met een rooster samen gebruiken..

Daarom is dat Eggspander-systeem dus zo geinig! En lekker duur ook dus perfect voor je verjaardagsverlanglijstje!
 
Daarom is dat Eggspander-systeem dus zo geinig! En lekker duur ook dus perfect voor je verjaardagsverlanglijstje!

Duur is het zeker.. Is voor meerdere verjaardagen denk ik zo :rolleyes:
 
Ik ben ook al even aan het azen op de halve maan bakplaat van BGE. Ik heb nu 1 groot RVS rooster en 1 halve maand gietijzer. Niet handig om altijd een groot rooster boven je halve gietijzeren rooster te hebben die je weg moet halen.

Ik wil dus nog wel een halve maan bakplaat en nog 1 halve maan gietijzer. Dan nog een halve maand steen er bij en ik kan zoals jij zegt 1 hoog indirect en 1 laag direct doen of de bakplaat met een rooster samen gebruiken..
Wat is het praktische verschil tussen de bakplaat en het gietijzer?
 
Alles in 1 klap aanschaffen is erg duur... het leuke van dit systeem (vind ik) dat je het modulair kunt uitbouwen. Je begint met de eggspander basis en - bijvoorbeeld een halve steen en een half gietijzeren grillroostertje en een half rvs roostertje. Dan heb je de basis van een divide-en-conquer van KJ. Dus zonder verbouwen een directe en een indirecte zone. Dan kun je daar nog een rooster verhoger bij kopen die je erboven of juist eronder kunt plaatsen, de plancha, wat je maar wil... of juist niet wil. Die satay grill bijvoorbeeld vind ik persoonlijk een veel te dure accessoire waar ik het nut niet zo van zie. Maar vrijheid blijheid natuurlijk.
 
Wat is het praktische verschil tussen de bakplaat en het gietijzer?

Het contactoppervlak is heel anders. De bakplaat is handig voor smash burgers of fijnere ingrediënten zoals vis. De gietijzeren roosters zijn handig voor mooie grillmarks maar er zijn veel mensen die een gietijzeren rooster standaard gebruiken ipv de rvs variant.

Zijn die dingen zoooo duur?😄

De verhoger is iets van 120. Elke have maan rond de 40-50 en de grillplaat iets van 80. De basket wat echt de basis is is 65. De satay grill die Sander noemt is helemaal absurd geprijsd aan 150 euro..
 
Het contactoppervlak is heel anders. De bakplaat is handig voor smash burgers of fijnere ingrediënten zoals vis. De gietijzeren roosters zijn handig voor mooie grillmarks maar er zijn veel mensen die een gietijzeren rooster standaard gebruiken ipv de rvs variant.



De verhoger is iets van 120. Elke have maan rond de 40-50 en de grillplaat iets van 80. De basket wat echt de basis is is 65. De satay grill die Sander noemt is helemaal absurd geprijsd aan 150 euro..

Ah je bedoelde een gietijzeren rooster? De bakplaat waar je naar verwees is ook van gietijzer denk ik dan?
 
Ik heb voor de KJ inmiddels na 3 jaren verjaardagen, sinterklaas, kerst, vaderdag etc nu de halve moon platen en roosters van gietijzer. Echt handig inderdaad voor smash burgers, vis, roerbakken etc. Mooie steaks doe ik op de roosters. Maar alles bij elkaar hoop geld, maar voor ons wel toegevoegde waarde.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb in het verleden het divide en conquer systeem gekocht bij kamado winkel oid .

Euh deze dus.

Overigens al een tijd geleden. Past goed in de bge l. De basket van bge later gekocht omdat daar fatsoenlijke handvaten aan zitten en je met handschoenen de hele handel er uit kan pakken. De rvs halve roosters passen zelfs. Moet eigenlijk nog 1 halve giet ijzeren rooster hebben en dan ben ik compleet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan