BasBQ
Beef en Steak

V&R Marabu

Rick

Tondelzoeker
Berichten
7
Hier is de situatie:
Ik had voorheen een Weber, nu een Bastard. Nog niet super veel ervaring mee.

Als brandstof gebruikte ik altijd gewoon Dammers houtskool, gaat super makkelijk aan (gewoon met looftlighter of ik gooi een brikettenstarter aan met 1 wokkel).
Nu gebruik ik Vuur&Rook Marabu, maar dat wil bij lange na niet zo makkelijk aan en zeker niet met looftlighter. Sommige stukken gloeien bijv wel na langere tijd (in vergelijking met houtskool) maar gaan knetteren en spatten soms zelfs uit elkaar.
Met 2 wokkels en brikettenstarter duurt het ook best lang voor ze eindelijk goed gloeien.

hebben jullie nog tips/doe ik iets verkeerd?
 
Gebruik het ook in mijn Joe , leg er gewoon 2 wokkels bovenop, deksel en schuif open en de rest gaat vanzelf. Deze houtskool is erg hard maar wel erg zuinig , moest er in het begin ook ff aan wennen maar gebruik het nu naar volle tevredenheid, een groot voordeel vind ik dat bij openen de temp niet direct omhoog schiet.
 
ik had laatst exact hetzelfde gedaan. gewoon in de Bastard 2 wokkels aangestoken en erop gegooid.
rookte als een gek, maar ging gewoon niet lekker aan (klep open, alle schuifjes open en zelfs de dop eraf).

misschien ben ik gewoon te ongeduldig en moet ik even wennen aan de marabu. is idd wel super zuinig mee te bbq'en.
wat wel echt jammer is, is als je overgebleven kolen van een vorige keer de as er vanaf wil schudden dat je van die kleine rot stukjes overhoudt.
lijkt ook alsof het as er aan plakt of zo.
 
Ik gebruik sinds een tijd de kickash basket. Hiermee kan ik de gebruikte kolen uit de kamado halen en even goed uitschudden. En dan eventueel weer aanvullen met nieuwe houtskool.

Ik gebruik ook Marabu houtskool. En dan vooral bij low en slow. Vind het erg fijn werken. Ik steek de BGE tegenwoordig altijd aan met een verfbrander. En idd bij Marabu iets meer geduld hebben. En wat langer de tijd geven om het vuur aan te laten gaan. Erg hard en gaat heel lang mee.

08ec76a361821ca2f60a90e037d670fa.jpg
 
Zelf ben ik ook erg veel aan het experimenteren geweest met mijn Basterd (sinds 10-5-'19). Ook liep ik tegen een aantal uitdagingen aan qua soort Q, houtskool, vuurbeheersing en tempratuur stijgingen bij het openen van de deksel, afstellen deksel, omruiling van gehele Kamado wegens productie fout, ondeugdelijk sluiten van margrietschijf.

Na inmiddels totaal nu ruim 80Kg (en dat zijn heel wat gerechten geweest ) er nog steeds niet helemaal uit wat voor houtskool te gebruiken.

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat enkel ??n houtskool soort het beste is. Voor lange sessies op lage temperatuur of korte/lange op hoge temperatuur.

Smaak (rookintensiteit), gemak, betrouwbaarheid, vuur intensiteit, grote of kleine stukken houtskool, is allemaal persoonlijke voorkeur.

Ik ben nu een tijdje terug van 5 soorten naar ??n houtskool soort terug. Die het beste bij mijn wensen aansluit. Mischien dat ik in een later stadium zelf nog ga blenden door twee houtskool soorten te mengen voor gebruik. Maar dat is gerommel in de marge. Voor mij hoort dat er allemaal bij om tot het gewenste eindresultaat te komen.

Echter het aan krijgen met de lighter gaat me goed af, het is niet in ??n minuut, maar het vuur gaat makkelijk aan, daarna er wel nog ff goed ophouden.



 
Ik herken dat van de lighter en marabu. Knetter knterr en 3 minute lighter, maar als ie oppiktgaat ie gewoon. Een rustige manier van bbqen met die kool, lekker stabiel, bevalt mij wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan