BasBQ
Beef en Steak

pellets voor de bbq, wat mogen ze kosten?

Goedemorgen, ik ben nieuw op dit forum. Na jaren op houtskool gbbq'd te hebben heb ik een pellet bbq aangeschaft. De fabrikant meldt alleen pellets te kopen bij hem voor bbq doeleinden omdat er geen additieven en giftige stoffen in zouden zitten. 10 kg kost 17,95, terwijl er pellets worden aangeboden voor kachels voor 24 cent de kg, met de vermelding "geen toevoegingen" . In hoeverre wordt ik voor de gek gehouden met die dure pellets en kun je net zo goed goedkopere gebruiken? graag advies!


pelletboy
 
Nou het is heel simpel.

Pellets welk gemaakt worden voor kachels worden geperst uit alle soorten hout maar voornamelijk hars houdende hout soorten zoals vuren en grenenhout.

bbq pellets worden meestal geperst uit geselecteerde houtsoorten of een mix van houtsoorten welk wel geschikt zijn voor de bbq.

je zou het eens nader kunnen vragen bij Richard van bbq team De vliegende hollander.
 
wanneer het natuurlijk hout is, met hars, lijkt me het nog niet eens ongezond. die houtkachelpellets doen het prima in mijn bbq maar ben bang vergiftigd te worden. dus wanneer iemands hier verder duidelijkheid in kan verschaffen? overigens werkt uitstekend hoor die bbq.

pelletboy
 
Let op voor hars houdend hout. Hars geeft een bittere smaak en veroorzaakt roet aanslag wat het eten niet ten goede zal doen.
Misschien eerst nog even voorstellen. ;) dan weten we ook wie je bent.
 
Ja hoi mijn naam is Abco en ik ben altijd erg bedreven geweest met de bbq. Ik heb net een pelletbbq aangeschaft. Reden, niet op houtskool of briketten bbqen maar op puur hout dat brandt, temperatuur op de graad nauwkeurig in te stellen, roken en grillen zonder allerlei gedoe. Vandaar mijn vraag ook even over pellets. Ik heb de idee dat er nog maar erg weinig mensen gebruik maken van een pellet bbq. Daarom dacht ik lid te worden van dit forum, uiteraard ook voor gevechten etc. Leuk forum.

In mijn vraag gaat het niet over bitter enzo, maar uitsluitend over chemische stoffen die je met verkeerde pellets zou kunnen krijgen. branden doet ie wel. Maar 17,95 euro voor een zak pellets betalen terwijl je misschien gefopt wordt lijkt me ook niets. Verkooppunten van pellet bbq's hebben van iedere klant een inkomstenstroom namelijk de pellets. Net als biologisch vlees kunnen ze je foppen door de zak eromheen met een label, en daar probeer ik even door te prikken.

Abco
 
Welkom!

pelletboy zei:
Daarom dacht ik lid te worden van dit forum, uiteraard ook voor gevechten etc. Leuk forum.

Ja, de gevechten, die zijn beroemd en berucht!
 
Welkom hier!!!

Ik weet zeker dat Richard hier wel op kan antwoorden. Hij heeft zeer veel ervaring met pellet barbecues en is importeur van Green Mountain pellet barbecues.
 
ja en die verkopen die pellets nu juist waar ik het over had. ik zoek eigenlijk een onafhankelijk iemand die hier verstand van heeft. Is overigens een prima bedrijf hoor, maar tis even mijn nieuwsgierigheid hier. Buiten regen, geen bbq, dan maar studeren over onderwerpen.

abco
 
Het probleem van sommige harsen is dat deze wel natuurlijk zijn waar wel giftig zijn bij verbranding.
Kan je bijvoorbeeld beuken pellets vinden zonder toevoegingen zal er niks aan de hand zijn, maar bij gemengd hout durf ik het niet aan.
Btw met houtskool kan ook op de graad nauwkeurig gebarbecued worden
 
ik heb een adres voor gemengd hout zonder toevoegingen. Wat zou daar mis mee kunnen zijn? Geen lijmen, bindmiddelen en verfstoffen. bbq en grillen werkt prima na uitproberen.

Ik heb testen gedaan. 1 pellet van barbecue beproeft merk en 1 van een puur hout zonder toevoegingen niet bbq fabrikant in schaaltje water..

het schaaltje met pellet van bbq fabrikant: het lijkt wel olie, donkerbruin gekleurd na een paar uur.

het schaaltje met een pellet van puur hout, geen bbq fabrikant, pallet valt uiteen, geen kleurstof in schaaltje.

Ik denk dat die bbq pelletfabrikanten juist rotzooi toevoegen aan de pellets waardoor de vloeistof bruin kleurt. wat juist slecht is voor je gezondheid.

abco
 
Ik zou zeggen, gewoon gaan gebruiken!
Blijkt het toch slecht voor je te zijn dan merk je het vanzelf wel.....

Misschien ligt het aan mij, maar het komt op mij over dat je uitsluitend de bevestiging zoekt dat eigen product/idee geen kwaad kan, maar dat kunnen wij buiten "denken" (en soms zelfs logisch beredeneren) niet zeggen lijkt mij.

Dus dan gewoon de proef op de som nemen, gebruiken, ruiken, proeven en daarna voor jezelf beslissen welk product je in de toekomst blijft gebruiken!
 
Misschien is dit wel een verkapt marktonderzoek van Pelletboy, en gaat hij zelf pellets maken/verkopen en kijkt hij hier even hoe de vlag erbij hangt =))

Alle gekheid op een stokje, we hebben hier een voorsteldraadje, misschien gezellig als je je daar even aanmeld, kun je gelijk vertellen wat voor Q je hebt, en wat je er al op gemaakt hebt, misschien nog wel met foto's ook, dan ben je helemaal een Baas hier?
 
Hallo,

nee hoor ik ben gewoon een jongen die een green forest bbq heeft aangeschaft. ben daarmee dik tevreden. ik was alleen geprikkeld waarom pellets zo duur moeten zijn. Ik zit in de softwarewereld. heb vaak discussies over marketing. Daarnaast een interessante case. De bbq werkt super en ik ga zeker van me laten horen, met name slow cooking. Deze machine gaat vaak draaien bij me. had een probleempje met mn controller maar die jongens uit Terneuzen hebben een prima service. Ik ben zelf kritisch op producten en verpakkingen. Een koffieapparaat wat zegt uitsluitend ontkalkingsmiddelen te gebruiken van hetzelfde merk dat 5 x zo duur is is ook onzin. Ik heb een vijver en om de kh te verhogen kun je voor tientallen euro's potjes kopen, maar het is gewoon natriumbicarbonaat. Kost geen drol, dus dat gebruik ik ook. Overigens is verbrand houtskool waar vet op druipt onder een deksel ook erg ongezond. Dus jongens, ik ga lekker grillen op houtpellets zonder toevoegingen. Met een fantastisch apparaat als de green forest bbq.

abco
 
De prijs van een kilo BBQ pellets ligt gelijk aan die van een kilo kwaliteits briketten. Ook in Duitsland waar ik me voor kan stellen dat er meer verbruikt wordt ligt de prijs op dat niveau.

Wat ik me afvraag is hoe een kilo pellets zich in brandduur verhoud tot een kilo briketten. Misschien weet Richard dit?

Ik ga deze week ook eens experimenteren met een pellet grill en ga zeker een zakje bij Green Forest bestellen. Ik neig naar appel of kers; wat zou je me adviseren?
 
ik zou appel doen. gerecht besproeien met appelsap en woshestersauce. hierbij een foto van mijn set. Hij staat in de storm spareribs te grillen 1.5 uur op 130 graden en daarna 1/2 uur op 180 zonder alufolie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan