BasBQ
Beef en Steak

Kip: Gerookte kip

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
19.963
CIMG1431.JPG



Ingredi?nten:

- 6 kipfilets
- 2 liter water
- 200 gram zout
- 1 eetlepel gekneusde peperkorrels
- 1 eetlepel tijm
- 1/2 theelepel rozemarijn
- 4 laurierblaadjes.

Werkwijze:

De kipfilets moet gepekeld worden. Hiervoor maak je een pekeloplossing door het water, zout en alle kruiden even aan de kook te brengen, zo lost het zout goed op en komt de smaak van de kruiden in het water.

Laat dit goed afkoelen, en leg dan de kipfilets ongeveer dertig minuten in de pekeloplossing. De kipfilets daarna afspoelen en droog deppen en laten nadrogen in de koelkast.

Intussen de Weber Smokey Mountain klaargezet met de Minion Methode en twee blokken appelhout.

CIMG1420.JPG


Bij de Minion methode leg je een aantal brandende briketten bovenop een stapel briketten die nog niet branden. Hierdoor kan je langer roken bij een lagere temperatuur.

Daarboven de zes kipfilets.

CIMG1421.JPG


Drie uur later bij een temperatuur van 100 graden C, waren de kipfilets klaar (78°C).

CIMG1424.JPG


Toen af laten koelen en daarna inpakken.

CIMG1427.JPG


Ik heb er vijf ingepakt, de zesde heb ik gelijk geprobeerd.

CIMG1430.JPG


CIMG1431.JPG


Hij was heerlijk, meer rooksmaak dan bij gerookte kip uit de winkel, maar niet te overheersend.

Bedankt voor het kijken.
 
Dat staat nog steeds op de to do lijst hier, lekker in een salade o.i.d.
 
Kip eet ik het liefst naturel maar zoals gezegd door een salade o.i.d. vindt ik dit erg lekker
 
heb ook al meerdere keren met gerookte kip ge experimenteerd...
iedere keer weer een prettige verrassing.... :)
 
Ook ik eet liever kip van de grill, maar denk dat de kinderen dit wel lekker zullen vinden, dus gaat ook in de map:)
 
Ik gooi gerookte kip ook door de salade.
Ga zo een kilo maken, brine staat al een paar uur af te koelen...
 
Ik maak mijn brine altijd met een deel van het water en daarna gooi ik er de rest aan ijs bij... liter weegt een kilo als ik goed heb opgelet bij natuurkunde vroeger.
 
noskos zei:
Ik maak mijn brine altijd met een deel van het water en daarna gooi ik er de rest aan ijs bij... liter weegt een kilo als ik goed heb opgelet bij natuurkunde vroeger.
ijs weeg ongeveer 0,95 kg per liter, een ijsberg steekt hierdoor ook altijd 1/11 boven het water uit;-), had je moeten weten Dennis.
 
Maurice, wat je zegt klopt maar wat Dennis bedoelt is dat je het zout oplost in 1 liter water (1 kilo) en dat je daarbij 1 liter water dat ijs geworden is (ook 1 kilo) doet om het af te koelen en de juiste percentages te krijgen.

Beide berekeningen geven trouwens een goed pekel.
 
Ik had het over het gewicht en niet over het volume :) we hebben met z'n allen ooit eens afgesproken dan 1 liter water 1 kilo weegt, dus als ik een kilo ijs neem, dan kom ik vast weer op een liter water uit als ik het ontdooi, of spelen er duistere krachten die daar wat vanaf snoepen?!?  ;)
 
Een liter water weegt volgens de huidige normen 0,995 kg/l;-)
 
Ik kom ook 0,998 tegen en bij 4°C gewoon een kilo.... Trouwens, lekker belangrijk die 2-5 gram op 2 liter pekel.... Ik flikker er dus gewoon ijs bij om het snel af te laten koelen ;)
 
Dat gel...l over dat water en ijs :'(

Maar wordt je kip files niet droog?
 
Dat is nou juist waarvoor je de pekel gebruikt, de cellen in de kip zoeken een natuurlijk evenwicht met het zoute water er omheen, en door een proces dat osmose heet zullen de celwanden open gaan en de pekel binnenlaten. Hierdoor wordt je kip dus sappiger en droogt minder snel uit.
 
maurice70xx zei:
Staat ook in het boek van steve raichlen.

Maar die is zo dik  ;D en ik heb er twee dus bijna 1000 pagina,s door lezen :p :p :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan