BasBQ
Beef en Steak

Thermapen vs thermastick

Lerobain

Tondelzoeker
Berichten
23
Goeiemorgen!

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over een nieuwe thermometer, het gaat niet om een exemplaar met probes voor tijdens de low & slow sessies, maar om een toestel om bv tijdens het grillen even snel te checken.

Ik heb gezien dat een thermapen relatief hoog aangeschreven staat. Hoewel ik normaal wel te vinden ben voor kwaliteit vind ik ca. 70 EUR wel duur wanneer dezelfde fabrikant een thermastick aan kan bieden voor 30 EUR.

Is er een kwaliteit verschil tussen de twee of zit het verschil hem vooral in opbergmogelijkheden en gebruik die mij weliswaar iets handiger lijken bij de pen?

Bedankt!

Lerobain

 
Hoihoi,

Ik gebruik een thermastick,naar alle tevredenheid.
Voor huis en tuin is hij snel genoeg.
En als ik de temperatuur nauwkeurigheid vergelijk met mijn fireboard probes, zijn deze beiden gelijk.
En opbergen gaat prima, zit een mooie beschermhoes bij voor de meetpen.

Jeroen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ik heb het even aan Anne gevraagd, de importeur. De thermastick is in de plaats gekomen van de thermopop.

Hij meet niet binnen 3 seconden. Komt niet met certificaat en heeft geen biomaster behuizing.

Het verschil zit dus duidelijk in de kwaliteit.
 
noskos zei:
Ik heb het even aan Anne gevraagd, de importeur. De thermastick is in de plaats gekomen van de thermopop.

Hij meet niet binnen 3 seconden. Komt niet met certificaat en heeft geen biomaster behuizing.

Het verschil zit dus duidelijk in de kwaliteit.
Mhmm... De kans bestaat dus dat ik spijt zal krijgen van de thermastick. Als ik het goed begrijp?

Verstuurd vanaf mijn VTR-L29 met Tapatalk

 
Zo slecht is het nou ook weer niet. Tis wel gewoon een werkend product natuurlijk, alleen niet de top-line... (en daarom ook een 'niet top-line' prijs) ;)
Of je er spijt van gaat krijgen, ligt puur aan je eigen wensen / verwachtingen. Je weet nu gelukkig wel de reden voor het prijsverschil.
 
Als je 1 seconde sneller wil meten en een certificaat er bij, dan moet je zeker die 40 euro meer betalen
Als je een goede en betrouwbare thermometer wil.
Kan je ook zeker voor de thermastick gaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Het nadeel  van een thermostick vind ik toch dat als je even wat wilt controleren in je Q (b.v. even je temperatuur op div. plaatsen van je procureur of brisket meten)  wel erg lang de deksel open moet houden.
 
Hans zei:
Het nadeel  van een thermostick vind ik toch dat als je even wat wilt controleren in je Q (b.v. even je temperatuur op div. plaatsen van je procureur of brisket meten)  wel erg lang de deksel open moet houden.
Maakt die ene seconde het verschil dan? Voor low&slow heb ik een aparte thermometer. Deze zou ik vooral gebruiken om te direct te grillen.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L29 met Tapatalk

 
Ik vond de MK4 al een heel stuk sneller tov mijn oude thermapen. Op het moment dat je meer merk je dat best wel.
En hij meet niet binnen 3 seconde, hoe snel wel dat weet ik niet.
 
Lerobain zei:
Hans zei:
Het nadeel  van een thermostick vind ik toch dat als je even wat wiltcontroleren in je Q (b.v. even je temperatuur op div. plaatsen van je procureur of brisket meten)  wel erg lang de deksel open moet houdenl.
Maakt die ene seconde het verschil dan? Voor low&slow heb ik een aparte thermometer. Deze zou ik vooral gebruiken om te direct te grillen.


Verstuurd vanaf mijn VTR-L29 met Tapatalk

1sec. zou ik geen probleem vinden (dat doet m'n thermo pen er ook ong. over) maar de meeste digitale/ analoge thermometers zijn niet zo snel vandaar m'n opmerking.


 
jeroenrd zei:
Als je 1 seconde sneller wil meten en een certificaat er bij, dan moet je zeker die 40 euro meer betalen
Als je een goede en betrouwbare thermometer wil.
Kan je ook zeker voor de thermastick gaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Weet je toevallig hoe snel hij dan meet? Gaat het dan om 4 sec?

Verstuurd vanaf mijn VTR-L29 met Tapatalk

 
Het grote voordeel van de snelheid is dat wanneer je de voeler door het vlees beweegt, je in ??n beweging een soort temperatuur-doorsnede van het vlees krijgt.
Wanneer de thermometer 'sneller' is, krijg je gedurende deze beweging een nauwkeuriger beeld (stelt zich immers sneller bij).
Als je de voeler op dezelfde plek houdt is het niet meer dan een kwestie van langer wachten afhankelijk van de thermometer inderdaad.
In de praktijk 'zoek' je even naar het koudste plekje van je vlees. Tijdens dat 'zoeken' doet hij natuurlijk wel continue allemaal metingen, die gaan met de thermapen sneller. Hoeveel dat sneller is, uitgedrukt in seconden, weet ik echt niet.

Het doel van een instant-read thermometer blijft; 'even snel' de kerntemperatuur meten.
Tevens is de nauwkeurigheid (bijvoorbeeld tiende graden of analoog aflezen) en de betrouwbaarheid (geijkt / ongeijkt) ook van belang.

Naarmate dat 'even snel' langer wordt, verdwijnt ook de benaming 'instant read' en wordt de prijs van de thermometer aanzienlijk lager.
Ter voorbeeld: Als tijd uiteindelijk amper nog een rol speelt (evenals de nauwkeurigheid en de betrouwbaarheid), staan we vanzelf weer met een ikea fantast in handen. :D
 
Ik vondt het zelf eerst ook wel een dingetje on ca ?70 uit te geven voor een thermapen, daarom had ik eerst een goedkope meter maar deze was inderdaad erg traag en op een gegeven moment ook nog eens regelmatig een error.
Daarom toch besloten een thermapen mk4 aan te schaffen en ben er nu toch erg blij mee, hij meet binnen 3 sec de exacte temperatuur maar binnen 1 sec heb je grofweg (binnen 1 a 2 graden) de temperatuur al.
Toch enorm handig als je meerdere stukken kip op de BBQ snel wilt meten, of de perfecte steak wilt bereiden.
Ook in de keuken gebruik ik deze nu regelmatig dus nog geen moment spijt van gehad. Ik ga er dan ook vanuit dat deze van een goede kwaliteit is en lang zal meegaan.

Ik gebruik hem nu trouwens ook regelmatig om grotere stukken vlees pop de BBQ op meerdere punten te controleren terwijl er toch een meter aan een draadje inzit. (overigens wel een cheap ass meter van Alie maar voldoet echt prima)


Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan