BasBQ
Beef en Steak

Romige pompoensoep met een Indiaas tintje

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
20141010_211523_RichtoneHDR-1_zpsft3fadkm.jpg

Het is gewoon zielig hoeveel vegetarische gerechten er hier te vinden zijn, potverdrie! En daarom: een all-time klassieker, bij ons thuis dan.
Het nadeel is, dat er helemaal geen BBQ voor nodig is. Als je niet zonder kunt, maak het recept dan in je Dutch Oven op de BBQ, gewoon, omdat het kan. Uiteraard kun je de pompoen ook grillen, of low en slow garen en dan gebruik je 'm daarna voor deze soep. Ook lekker. En heb je toch lekker gebarbecued!

Ingredi?nten

Omdat we de soep na afloop pureren, maakt het eigenlijk niet uit hoe grof je alles snijdt.

1 flespompoen (ca 1 kg), ontpit en in blokjes, al dan niet gegrild of gegaard op de BBQ of in de oven (did I say that out loud...)
1 winterpeen (ca 300 gram), in stukken
1 stuk verse gember, ca. 5 cm, in plakjes, of in reepjes, of in stukken, maakt allemaal geen flaus aus, want je gaat 'm toch pureren.
1 eetlepel gemalen komijn
? eetlepel koenjit, maar geelwortel of kurkuma mag ook. Zolang het maar geel is.
1 Ui, grof gesneden
4 tenen knoflook, of naar smaak, zoals ik doe, gewoon 1 hele bol, grof gesneden
Olijfolie
2 blokjes groentebouillon
1 eetlepel zout of naar smaak
1 eetlepel gemalen zwarte peper of naar smaak
1 blokje palmsuiker (Gula Djawa). Ca. 2 eetlepels vloeibare kan natuurlijk ook.
250 ml slagroom of kookroom
1 eetlepel Nigella (meer ter decoratie dan voor de smaak). In de indiase toko ook te koop als Kalonji.
Bereiding
De flespompoen hoef je niet te schillen. Gewoon even afwassen, in de lengte doormidden snijden en de pitten eruit schrapen met een lepel. Voor extra smaak kun je de pompoenhelften ca 40 minuten in een oven van 200 graden (of op de BBQ, dat zei ik net!) voorgaren en daarna de pompoen in blokjes snijden.
Verwarm een soeppan voor met wat olijfolie, bak de gember 30 seconden, voeg dan de komijn en de koenjit toe en roer snel door, voeg dan de ui toe en fruit glazig, tenslotte de knoflook en roer nog even kort door.
Blus af met een kopje water.
Voeg nu de pompoen, de winterpeen en alle overige ingredi?nten (behalve de room en de nigella!) toe en voeg daarna net zoveel (gekookt) water toe tot alles juist onder staat. Laat afgedekt ca 40 minuten pruttelen, tot alles zacht en gaar aanvoelt.
Pureer de soep nu volledig met een staafmixer of een blender. Voeg daarna de room en de nigella toe, roer goed door en laat nog een paar minuten pruttelen. Als je de nigella toevoegt voor het pureren, wordt de soep donkerder en smaakt hij meer naar ui. Zou ik niet doen.
Deze soep is prima in te vriezen zonder verlies van smaak.

Tips: Er zijn veel soorten pompoenen en ze smaken lang niet allemaal hetzelfde. Probeer dit recept eens met een gewone ronde pompoen, of een schijf van zo?n hele grote die je op de markt kunt kopen. Let wel dat niet alle pompoenen ongeschild gebruikt kunnen worden!
 
Dank! Ik heb nog een pompoen uit de moestuin, die kan ik mooi hiervoor gebruiken.
 
had mijn bedenkingen maar toen ik bij de ingredi?nten, Nigella Lawson zag staan ben ik om  :D
 
Heerlijke soep, dit weekend gemaakt!
 
Boldeagle zei:
had mijn bedenkingen maar toen ik bij de ingredi?nten, Nigella Lawson zag staan ben ik om  :D
En dan is de link met pompoenen weer snel gelegd...  :>

Lekker recept, maar ik zal en moet dit natuurlijk wel op de BBQ bereiden :)
 
Bedankt voor het delen, gaat hier iig op de To-Do! :)


Helaas weinig animo hier voor vegetarisch, mijn laatste recept,.... slechts ??n reactie.  :-S
 
Bidle zei:
Bedankt voor het delen, gaat hier iig op de To-Do! :)


Helaas weinig animo hier voor vegetarisch, mijn laatste recept,.... slechts ??n reactie.  :-S
En vegetarische bbq is toch echt niet goor. Ik doe dat toch met enige regelmaat.
 
Ik laat hem net aan mijn vrouw zien, die zegt ik heb het een keer gegeten voor mij hoeft het niet smakeloos. Nou meer aanleiding heb ik niet nodig, hop op de todo ermee  :D

Bidle zei:
Helaas weinig animo hier voor vegetarisch, mijn laatste recept,.... slechts ??n reactie.  :-S
Nietus tenminste twee ;)
 
Ik heb net pompoen soep in een restaurant op. Nu zie ik jou recept...... Tsja dat is een teken aan de wand. Op de todo en daarna op de Q. Bedankt voor het delen.
 
Was een topper! De bbq smaak was echt was echt een value add. Bedankt voor het delen.
 
Mooi zo :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan