BasBQ
Beef en Steak

Wanneer vilt vervangen?

 
 
 

Stijn

Gemarineerd
Berichten
1.613
Over hoe het vilt vervangen zijn al boeken vol aan topics, maar WANNEER moet je je vilt vervangen.

Mijn BGE is nu ongeveer een jaar oud en ik zag dit weekend dat er toch wel wat rook tussen het vilt ontsnapt.

Het vilt voelt ook redelijk hard aan is behoorlijk verkleurd.

Maar wat is eigenlijk het makkelijkste punt om te weten dat je je vilt moet vervangen?
 
Wanneer er rook tussen de opening komt, sluit hij niet goed af. Dit kan komen door versleten vilt, maar ook wanneer de banden opnieuw moeten worden afgesteld kan er rook door de opening komen. Wanneer je ei w?l netjes sluit (geen overbeet / onderbeet, etc), maar toch lekt, dan wordt het tijd om te vervangen.
(Als het vilt er half bij hangt ook uiteraard, maar het gaat eigenlijk even over het 'grijze' gebied)


Moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds op me eerste vilt zit, ondanks dat ik de Q toch geregeld aan heb. Misschien gewoon beetje geluk hiero. Heb wel het hang en sluitwerk vervangen met de 2018 versie.
 
Ik heb onlangs mijn vilt vervangen na 3 jaar (Auplex Kamado). Ik zou het vervangen wanneer je er last van krijgt: kamado lastig onder controle krijgen, duurt een eeuwigheid voordat ie uit is enzovoorts.
 
Voor mij is ook het punt wanneer ik er last van krijg bij regelen of als hij niet meer uit gaat. Ik ben vrij slordig met dat soort dingen. Stel het ook uit omdat het een klote klusje is
 
Bedankt voor de antwoorden.

Zal deze avond eerst het deksel nog eens afstellen (ook een klein beetje underbite) en dan nog eens kijken hoe het loopt.
 
noskos zei:
Voor mij is ook het punt wanneer ik er last van krijg bij regelen of als hij niet meer uit gaat. Ik ben vrij slordig met dat soort dingen. Stel het ook uit omdat het een klote klusje is
Whahaha, inderdaad. Dat de rook ontsnapt valt qua probleem nog wel mee, maar hij gaat zo slecht uit
Op een bepaald moment leer je dan heel snel hoeveel houtskool je nodog hebt, want alles wat je er teveel in stopt brandt toch op....
 
Terug
Bovenaan Onderaan