BasBQ
Beef en Steak

Spare Ribs

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
19.961
Eén van de echte Amerikaanse barbecue klassiekers is de Spare Rib.

De meeste Spare Ribs komen van de ribbenkast van het varken, echter ook van runderen en zelfs van sommige vissen kan men Spare Ribs eten.

Bij het BBQ genootschap maken we voornamelijk varkensribben klaar.

De naam:

Er zijn diverse verhalen over hoe de naam Spare Rib tot stand is gekomen. Deze vind ik zelf de aardigste.

De naam zou komen van het Duitse woord Rippenspeer welke in het Engels vertaald naar Ribsspear aangezien het vroeger traditioneel geroosterd werd aan het spit of een speer. In het Engels is de naam van ribspare naar sparerib verbasterd.
Dit zou op zichzelf een goede verklaring voor de naam zijn echter ook de de 'schnit' zou een verklaring kunnen geven 'spare of meat'.

Waar komen ze vandaan:

pork_cuts.jpg


In Nederland en Belgie krijgen we voornamelijk babyback ribs, deze komen van de bovenkant van de ribbenkast.
Spare Ribs komen iets lager van de ribbenkast en hebben meestal ook meer vlees aan de ribben zitten.
In Amerika wegen Spare Ribs 1 tot 2,5 kilo, wij mogen hier blij zijn met een kilo.

cuts.jpg


Voorbereidingen:

Spare Ribs hebben aan de binnenkant een vlies zitten, dit dient verwijderd te worden. Hierdoor kan de rub of marinade beter in je vlees trekken, laat je het vlies zitten kan dit tijdens het bereiden perkamentachtig worden en dat is niet zo lekker.

Stap 1:

Wrik een stukje van het vlies los met je vingers, een vork of ander spits voorwerp.

IMG_1197.JPG


Stap 2:

Trek het vlies van de Spare Rib, als het te glad is pak je het vlies vast met wat keukenpapier.

IMG_1200.JPG


Het vet dat aan de bovenkant van je rib zit kan je rustig laten zitten, gedurende het roken zal dit wegsmelten en je vlees van smaak voorzien en voorkomen dat het teveel uitdroogd.

Marineren / Rubben:

Nu je ribben schoon zijn kan je de ribben marineren, dit zal afhankelijk van het recept een natte of droge marinade zijn.
Laat de Spare Ribs een aantal uren marineren.

BBQ opstelling:

Steek je briketten aan en maak je bbq klaar voor indirect barbecuen. (zie grill methodes ).

Rookhout:

Gebruik blokken of snippers rookhout om extra smaak aan je vlees te geven. Veel gebruikt zijn Hickory, Appel en Kersen.

De 'snelle' methode:

Spare Ribs hebben tijd nodig om te garen dit kan van twee tot meer dan zes uur zijn.

De snelle methode duurt een kleine twee uur.

Leg de ribben indirect, dus niet boven de kolen maar boven de schaal met water, op de bbq.

Tip:Om ruimte te winnen kan je de Spare Ribs rechtop zetten met behulp van een ribrek of door ze op te rollen en vast te zetten met prikkers.

CIMG0690.JPG


Voeg het rookhout toe en sluit de deksel.
Laat de bbq tot 150 C komen.

De komende anderhalf uur moet alleen de temperatuur in de gaten gehouden worden. Niet boven de 150 C.
Wordt de bbq te heet sluit dan de onderste luchtgaten.

Na anderhalf uur zijn de ribben bijna gaar. Door de ribben aan een 'trektest' te onderwerpen kan je zien of ze klaar zijn. Lukt het makkelijk om twee ribben los te trekken dan zijn ze klaar.
Je kan het ook zien of ze klaar zijn aan het uiteinde van de ribben, daar begint het vlees zich terug te trekken en komt het bot bloot te liggen.

SA401562.JPG


Glaze:

Je kan de ribben nu insmeren met een Glaze, hierin zitten suikers die gaan karameliseren in de bbq.
Om de glaze niet te laten verbranden dien je de ribben hooguit 15 minuten in de Q te laten na ze te hebben voorzien van een glaze.

Ribs%25206.JPG


De 3-2-1 methode:

Bij het BBQ Genootschap wordt vaak gebruik gemaakt van een langere bereiding van Spareribs, dit noemt men de 3-2-1 methode.

Deze methode geeft malse, van het bot vallende Spare Ribs en dit zonder al te veel moeite.

Het enige wat je behalve tijd extra nodig hebt is een groot stuk aluminium folie.

Bij de 3-2-1 methode laat men de bbq niet warmer worden dan 110 C.

Op de indirecte bbq laten we de ribjes 3 uur roken, daarna 2 uur inpakken in aluminium folie met daarin een beetje appelsap om vervolgens het laatste uur te zorgen voor een lekker korstje (eventueel met een glaze de laatste 15 minuten.

De precieze tijden van 3-2-1 kunnen verschillen naar smaak... 2?-1-?, maar dat is iets wat je zelf moet proberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er erg goed uit! Ik ga zaterdag de ribben maken op mijn smoker. Daar heb ik nog een vraagje over: Moet ik wel of geen water in de pan doen?
 
Water neemt energie weg van het vuur en de verdamping zorgt voor een stabiele temeperatuur. Zonder een regelaar (DigiQ oid) zou ik wat water gebruiken. Alles blijft dan in redelijke mate lekker stabiel op temperatuur. Met een een regelaar zorgt deze hiervoor. Wel moet je hierbij moet je de openingen en uitgangen wat knijpen om de temperatuur vast te houden.
 
Misschien een domme vraag. Maar bij de 3-2-1 methode. Moet de fase 2 met Ali folie op de BBQ of doe je eerst drie uur indirect, dan twee uur in folie er naast en dan weer een uur erop?

Ik vind het als super moeilijk om met cocos briketten onder de 150 graden te blijven, laat staan dat ik de BBQ dan nog 2 uur aan zijn lot overlaat om hem dan weer op temp. Te krijgen.
 
Jeroen, zoals Mike zegt gebeurt alles indirect op de BBQ.

Een andere methode voor spareribs is de Easterwood methode, ook indirect maar bij een hogere temperatuur 160 C.
Zie hier de uitleg. http://www.bbqgenootschap.nl/forum/varken/easterwood-spare-ribs-10/

 
@ Jeroen; de hoeveelheid kolen die je brandend in je Q hebt is ook belangrijk!
Of je nu een volle starter brandend in je q kiept of je legt een paar brandende aan het begin van je "snake" !!
Een Q die stampes vol ligt met brandende kolen is idd moeilijker te temperen dan 1 met een paar kooltjes!!
 
Ik ben laatst ook aan het experimenteren geweest met het bereiden van spareribs.

Zelf heb ik ervoor gekozen om de 1-2-3 iets anders toe te passen.

Ik heb iets hoger gestookt (ca. 170 graden)

Ten eerste ben ik begonnen de ribs licht te grillen (ca. 45 min, indirect, regelmatig gesmeerd met marinade waar geen tot nauwelijks suiker in zit!) daarna overgegaan op stapelen van de ribs voor ca. 2 uur (ca. 150 graden) wel regelmatig wisselen.

Uiteindelijk nog een uurtje in Alu folie (ca. 150 graden), vooraf eerst nog ingesmeerd met marinade.

Nog een halfuurtje na laten garen....

Het vlees was zo mals dat de botten er bijna uitvielen.
 
Leuk al deze tips.., en versies.. doe er je voordeel mee... :)

De Easterwood was super...
 
Hier ga ik ook maar eens mee aan de slag; drie buikribben met twee verschillende marinades :D
 
Vandaag ook weer gemaakt..., wederom een sensatie...  :)
 
Morgen heb ik een feestje waar o.a. ribs op de BGE gaan. Liefst pas ik de 3-1-1 methode toe. Kan ik dit uitspreiden over 2 dagen zodat ik morgen alleen het laatste uurtje hoef te doen of werkt dat niet?

Bedankt!
 
Dat is vet en kan gewoon blijven zitten. Smelt vanzelf weg.
 
chckstrk zei:
Ik merk vaak dat er onder het vlies dat er redelijk makkelijk af gaat meestal, nog een soort vlies zit.

Weet nog toen ik mijn eerste spare rib sessie had. Vlies moest eraf, want dat las je overal. Nou, mooi niet, na een half uur peuteren nog niet. Bleek dus inderdaad die laag die je beschrijft te zijn; ze waren reeds ontvliesd
 
Super lekker! Ik ga op deze manier zeker mijn spareribs eens bereiden. Dankje voor de tip!


- Mariska [edit: link verwijderd door beheerder: SPAM]
 
Terug
Bovenaan Onderaan